שרון הפר לכאורה הוראת המבקר ונתן הוראה בנוגע לקרקע חקלאית

רוה"מ הורה למינהל להכניס שינויים בהחלטה על המושבים * לשכתו: ההוראה לא חלה בנושא זה

ראש הממשלה ושר התשתיות, אריאל שרון, הינחה לפני שבועות אחדים את מנהל מינהל מקרקעי ישראל, יעקב אפרתי, לקדם הצעה לשינוי בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל 755, אשר יעניק הטבות נוספות לחקלאים במושבים. בכך הפר שרון לכאורה את הנחיית מבקר המדינה, אשר אסר עליו להשתתף בדיונים ובקבלת החלטות בכל הקשור לקרקע חקלאית.

היוזמה לשינוי החלטה 755 נעשתה בשיתוף עם שר החקלאות, שלום שמחון, ועם הלובי החקלאי, והיא החלה לפני שניתן פסק הדין בבג"ץ הקרקע החקלאית בסוף אוגוסט. בדרך כלל עוסק בנושא זה מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אביגדור יצחקי, אולם במועד בו פנה שרון לאפרתי, היה יצחקי בחופשה.

החלטה 755 התקבלה במועצת מקרקעי ישראל בפברואר 1996 בראשות שר השיכון דאז, בנימין בן-אליעזר. ההחלטה נועדה לאפשר שימוש שאינו חקלאי, לצרכי פרנסת בעל הנחלה במושב, בשטח ובמבנים המצויים בעיקר בחלקה א' שסביב בית המגורים, וזאת בדרך של שימוש חורג במבנה משקי קיים, ובכפוף למגבלות של ועדות התכנון ולמגבלות המשרד לאיכות הסביבה.

יחד עם מתן האופציה לשימוש חורג, מודגש בהחלטה 755: "הסכמת המינהל לשימוש למטרת מפעל לא תשנה את חובת החוכר להתגורר בנחלה, לעבדה ולקיים את שאר חיוביו הנובעים מההתקשרות הקיימת עם המינהל ביחס לנחלה".

המגבלה החשובה והעיקרית במסגרת החלטה 755 היא: "הזכויות בקרקע ובמבנה המפעל תהיינה של בעל הזכויות בנחלה בלבד, ללא זכות להעבירן בדרך כלשהי לאחר, וללא זכות לשותפות או להשכרה".

הלובי החקלאי מפעיל מזה תקופה ארוכה לחץ על הממשלה ועל המינהל לאפשר הקלות בהחלטה 755, ובראשן ביטול הסעיף האוסר השכרה ושותפויות. הקלה זו תסייע לאלפי בעלי נחלות במושבים, בעיקר במרכז הארץ, המפעילים כיום עסקים בלתי חוקיים בשימוש חורג.

הלובי החקלאי נכשל עד כה בענין זה. לאחרונה החליט צוות בין-משרדי שלא "להכשיר" את העבריינות במושבים ולא לשנות את האיסור על השכרת עסקים מסוג זה במושבים. הנימוק העיקרי הוא שהחלטה 755 נועדה לסייע לחקלאים עצמם ולא לאפשר ספסרות, וזאת כדי למנוע תחרות לא הוגנת עם איזורי תעסוקה לגיטימיים.

כאמור, בשיתוף פעולה ובפניות של שרון ושמחון, התבקש אפרתי להביא למועצת מקרקעי ישראל הצעה לשינוי החלטה 755, שיאפשר השכרות ושותפויות בעסקים כאלה.

יצויין, כי בנחלת משפחת שרון בכפר מל"ל לא מתנהלים עסקים עליהם מדובר בהחלטה 755, ואשר שינויה יכול לסייע ישירות למשפחת שרון.

אם מבקר המדינה יחליט, כי מעורבותו של שרון ביוזמה לשינוי החלטה 755 היא בבחינת סטייה מהכללים ומהאיסור, קובע החוק שעליו באחד משני מסלולים: לדווח על ממצאיו לוועדה הכנסת לביקורת המדינה, או, אם ימצא שקיים חשש לעבירה פלילית, עליו להעביר את העניין לידיעת היועץ המשפטי לממשלה. אין תקדים לאיסור כפי שהוטל על שרון, ואין תקדים לאירוע בו סטה שר מהוראות מבקר המדינה בנושא ניגוד עניינים.