קשר שתיקה בצה"ל: קצינים נבדקו בפוליגרף לגלות מי הדליף הערכת יעלון על ערפאת

ההנחייה לחקור בפוליגרף ניתנה אישית על-ידי הרמטכ"ל משה (בוגי) יעלון; תא"ל דב צדקה הודה כי הוא שהדליף, הוא הועמד לדין משמעתי והוחלט על אי קידומו בצה"ל

הרמטכ"ל משה (בוגי) יעלון, הורה על בדיקת כמה מפקדי אוגדות וקצינים בכירים נוספים בפוליגרף, כדי לגלות מי הדליף לכמה מאמצעי התקשורת מידע רגיש, מתוך דברים שאמר יעלון בפגישה מצומצמת עם קצינים בכירים. בדרך זו מבקש הרמטכ"ל לעצור את נגע ההדלפות מצה"ל.

יעלון קיים את הפגישה שבה מדובר, בפיקוד מרכז (פקמ"ז) - בחודש יולי, זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד הרמטכ"ל. בפני פורום זה הוא העלה דעות והחלטות הנוגעות למדיניותו כרמטכ"ל, וכן במיוחד לגבי פעילות צה"ל נגד הפלשתינים בכלל ויאסר ערפאת בפרט. יעלון דיבר באופן חופשי, מתוך הנחה כי מדובר בפגישה סגורה ממנה אין להדליף.

נודע, כי המידע האמור כאן הגיע לידיעתם של כמה מאמצעי התקשורת. אך אלה העדיפו שלא לעסוק בכך ולהימנע מפרסום הפרשה.

נודע, כי יעלון דרש את הבדיקה, נוכח תוכנם של הדברים שהודלפו ופורסמו, ובהם: הערכותיו לגבי הצורך לגרש את ערפאת. פרסום עמדתו אז ביחס לנקודה זו (מתוך הדברים שנמסרו לעיתונות), גרר ביקורת חריפה נגד יעלון – על כך שהוא חוצה, כביכול, קווים אדומים, ומתבטא בעניין פוליטי השנוי במחלוקת.

נודע, כי לאחר שכמה מהקצינים הבכירים כבר נחקרו בפוליגרף, הודה תא"ל דב צדקה, ראש המינהל האזרחי ביהודה ושומרון, כי הוא שהדליף מידע מתוך אותה פגישה סגורה. צדקה עשה זאת בטרם נחקר בפוליגרף, לאחר שחשש כי הנה הוא עומד להיחשף. הוא טען, כי לא עשה זאת מתוך כוונת זדון, אלא מתוך היסח דעת. הוא ציין, כי הוא מוכן להיענש על כך. עם הודאתו התייתרה חקירתו של האלוף יצחק איתן, שגם הוא נכח בפגישה, ואמור היה להידבק - כמו יתר הקצינים.

עם חשיפת הפרשה, הופתע הרמטכ"ל. שכן, תא"ל צדקה נחשב לאחד מידידיו הקרובים, במשך שנים רבות. המבוכה היתה רבה, ולכן התלבט יעלון כיצד לנהוג.

נודע, כי בכירי המטכ"ל וקצינים נוספים חיפשו את הדרך למזער את הנזק מחד, אך להעניש את צדקה מאידך. במגמה זו נטלו חלק הפרקליט הצבאי הראשי, סגן הרמטכ"ל, הרמטכ"ל עצמו וגם דובר צה"ל. בסופו של דבר הוחלט שלא ליתן פומבי למידע – החלטה הניראית כקשר של שתיקה - בעיקר כדי למנוע מתא"ל צדקה עוגמת נפש וביזויו ברבים.

נודע, כי הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף ד"ר מנחם פינקלשטיין, התבקש ליתן חוות דעת בנושא זה. פינקלשטיין הכין טיוטת חוות דעת, ובכתב, אך זו לא הושלמה. בסופו של דבר ניתנה לרמטכ"ל חוות דעת בעל-פה, שקבעה כדלהלן:

א) להעמיד את תא"ל דב צדקה לדין משמעתי בפני סגן הרמטכ"ל, אלוף גבי אשכנזי;
ב) לוודא כי צדקה יסיים את תפקידו וישוחרר בהקדם מצה"ל.

נודע לי, כי שתי ההחלטות שלעיל יושמו: צדקה הועמד לדין בפני סגן הרמטכ"ל ונידון לנזיפה חמורה. במקביל הוחלט שהוא מסיים את תפקידו תוך זמן קצר. אל"מ אילן פז (פיצי) יחליפו בתפקיד. בקשתו של צדקה לקבל תפקיד אחר, או לצאת לחו"ל בתפקיד נספח צה"ל, באחת המדינות, נדחתה בתוקף על-ידי יעלון.

בצה"ל מאשרים, כי אכן בוצעה בדיקה והוסקו מסקנות. דובר צה"ל מסר: "הרמטכ"ל רואה בחומרה העברת מידע מדיונים לא סגורים לתקשורת, באופן לא מוסמך ולא מאושר". יחד עם זאת, סירבו בצה"ל להתייחס לנושא זה באופן פרטני.