התפוח לא נופל רחוק מיבמ

מעריצי המקינטוש כוססים ציפורניים וממתינים לשבב ה-64 ביט שאמורה יבמ לספק לדור הבא של אפל. אבל סטיב ג'ובס שומר את הקלפים קרוב לחזה

כבר כמעט עשור שאוהדי המקינטוש לא התרגשו כל כך בגלל צ'יפ.

חטיבת המוליכים למחצה של יבמ שיחררה אתמול נתונים ראשונים על הארכיטקטורה של השבב שרבים מעריכים כי יהווה את הבסיסי למחשבי הדור הבא של חברת אפל. לינוקא קוראים GigaProcessor Ultralite, והוא מגיע מאותו קו יצור של מעבדי ה-PowerPC שיבמ ומוטורולה סיפקו לאפל מאז הושקו מחשבי ה-PowerMac ב-1994.

ההבדל המרכזי בין השבב הנוכחי לקודמים הוא בטענה של יבמ לפיה השבב יאפשר פעולות חישוביות ב-64 ביט. בעולם ה"חלונות", שבבי ה-64 ביט הם השלב האבולוציוני הבא עבור שרתים ליישומים כבדים, ובמידה מסויימת גם עבור מחשבים שולחניים "רגילים". היתרון העיקרי של מעבדי 64 ביט על פני מעבדי ה-32 ביט הוא שהמערכות שבהן מותקנים שבבים אלו מסוגלות לפעול תוך שימוש בזיכרון רב יותר הפועל במקביל, מה שמאיץ את ביצוע הפעולות הדרושות בחישוב במסדי נתונים עצומים.

שבב האיטניום של אינטל, וקו השבבים המתגבש של AMD, אופטרון, מציגים שניהם יכולות 64 ביט המיועדות לשילוב בשרתים.

אבל מה שגורם לאוהדים של אפל לרצות לדעת יותר על השבב המתקרב מבית יבמ היא ההבטחה שהוא יתמוך במה שמכונה Vector Processing - סדרה של הוראות המסייעות בעבודה עם יישומי מולטימדיה, תחום שאפל התמחתה בו כבר שנים רבות. גורמים בתעשייה מעריכים שאותה יכולת שתציג יבמ כעת, דומה לערכת ה-AltiVec שמוטורולה סיפקה לאפל עבור מחשבי ה-G4 שלה. יבמ העדיפה בעבר שלא לכלול את ערכת ההוראות הזו בשבבי ה-PowerPC שלה. אפל, כמנהגה בקודש, מסרבת להסגיר האם תעשה שימוש בשבבים החדשים של יבמ. הדבר האחרון שהיא רוצה הוא שקונה פוטנציאלי של מחשב מקינטוש ימתין תקופה שעשויה להימשך כשנה עבור המחשבים הללו. רק ביולי האחרון היא הציגה את הגרסאות החדשות של מחשבי ה-PowerMac. אך אסור לטעות בעניין זה. אפל תנצל את השבב הזה עד תומו. רוב הסיכויים שישנם כמה מחשבים שבהם מוטמע השבב הזה, השוכנים אחר כבוד בחדר מאובטח במשרדיה של אפל בקופרטינו, קליפורניה. אולם התהליך הכרוך בהבאת המוצר הזה לשוק יהיה כרוך בהרבה יותר מאשר "לזרוק" שבב חדש למכונה קיימת. מערכת ההפעלה האחרונה של אפל, OS X, תאלץ להיות מותאמת מחדש לרוץ על שבב 64 ביט, ובהתחשב בעבר המפואר של אפל בכל הקשור לירידה לפרטים, מדובר במהלך לא פשוט.

השבב יהיה גם פיתרון טבעי לקו מוצרי השרתים המודולרים של אפל, ה-Xserve, שהושק מוקדם יותר השנה. לאפל יש נוכחות חזקה (ומפתיעה) בענפים הקשורים לחקר הגנום, שבהם ניכרת חשיבות השימוש במחשבים המבוססים על מעבדי 64 ביט. ללא ספק, יש הגיון שהמכונה הראשונה של אפל שתכיל שבב 64 ביט תהפוך למעשה לשרת Xserve. עם זאת, כפי שצוין קודם, וכרגיל, שום דבר לא ייחשף לעולם הרחב לפני שסטיב ג'ובס יראה לנכון לעשות זאת בעצמו. שימו לב, עם זאת, שהכנס הקרוב של MacWorld מתוכנן להתקיים בינואר הקרוב.

ועוד נקודה מעניינת: יבמ השלימה לאחרונה את בנייתו של מפעל שבבים במדינת ניו-יורק. אם אכן היא תיבחר כספקית השבבים של אפל, המפעל הזה יהיה עסוק מאוד.