"אמנסטי": חיילי צה"ל ביצעו הרג בלתי חוקי והרעיבו את הפלשתינים

ארגון אמנסטי אינטרנשיונל פרסם היום (ב') לפנות בוקר דו"ח חריף ביותר על פעילות צה"ל בשכם ובג'נין במהלך השנה האחרונה. הדו"ח, המסתמך על עדויות של פלשתינים, שבני משפחותיהם נהרגו במהלך מבצע חומת מגן, וכן על עדויות של אנשי רפואה וסיוע, דן בפעילות צה"ל בשתי הערים בתקופה שבין פברואר ועד יוני 2002.

הדו"ח קובע, כי חיילי צה"ל ביצעו מעשי "הרג בלתי חוקי", הרעיבו את האוכלוסיה הפלשתינית באמצעות הגבלת אספקת מים ומזון, ומנעו מאנשי רפואה וסיוע להיכנס לשכם ולג'נין במהלך הלחימה על מנת לסייע לאזרחים הפלשתינים.

הדו"ח מציין כי במהלך ארבעת החודשים נהרגו ע"י צה"ל כמעט 500 פלשתינים, ומתוכם 70 ילדים. באותה תקופה נהרגו כ-250 ישראלים מתוכם 164 אזרחים ו-32 ילדים.

באשר למספרי ההרוגים הפלשתינים בג'נין ובשכם, הדו"ח מונה 54 הרוגים בג'נין, וכ-80 הרוגים בשכם. מספר זה דומה למספרי ההרוגים הפלשתינים שהציג צה"ל בתום מבצע "חומת מגן". אולם, על פי הדו"ח, היו בין ההרוגים שבע נשים, ארבעה ילדים ושישה גברים, בעוד שעל פי גירסת ישראל, במחנה נהרגו שבעה ילדים ונשים.

במהלך מבצע "חומת מגן" הרס צה"ל או פגע קשות, ב-2,629 בתי פלשתינים, בהם התגוררו 13,145 פליטים. מספר לא ידוע של בתים נוספים נהרסו, אולם אלה לא דווחו כיוון שבעליהם אינם פליטים, וסוכנות הפליטים של האו"ם, אונר"א, אינה מטפלת בהם.

ארגון אמנסטי אינטרנשיונל קורא, לישראל "ליזום חקירה מקיפה, מעמיקה ובלתי תלויה, תוך שקיפות לגבי כל ההאשמות בדבר הפרות זכויות האדם, כולל אלה המתועדות בדו"ח, ולפרסם את תוצאותיה". בנוסף דורש הארגון להעמיד לדין את אלה שיימצאו אשמים בביצוע הפרות זכויות האדם במהלך מבצע "חומת מגן".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בפעולתה נגד תשתיות הטרור במהלך מבצע 'חומת מגן' מימשה ישראל את זכותה הבסיסית להגנה על תושביה. צה"ל פעל בנחישות נגד תשתיות אלה, אך בזהירות המתבקשת מעצם הפעולה בלב האוכלוסיה. דו"ח אמנסטי העוסק בפעילות צה"ל טרם הועבר לנו במלואו, ולכשיועבר - יבחן צה"ל את טענותיו ויגיב בהתאם".