נא להכיר: השחקנים הראשיים בקבוצת אריסון

תד אריסון

* גיל: 72

* הונו המוערך: כ-5 מיליארד דולר.

* עיתונות: בורח מפניה.

* פוליטיקה: הערכות - מקורב לימין.

* צבא: כשפרצה מלחמת העולם השנייה התגייס לצבא הבריטי ושירת בגדוד השלישי של הבריגדה. ב-48' התגייס אריסון לחטיבה 7, שנלחמה בקרבות לטרון וירושלים. יצחק רבין היה בין מפקדיו.

* עסקים ומשפחה: נולד בישראל למשפחה ותיקה שישבה בזכרון יעקב. למד בגימנסיה הרצליה ואחר כך למד ארכיטקטורה באוניברסיטה האמריקנית בביירות.

את אהבת הים רכש אריסון מאביו, מאיר אריסון. אריסון האב היה שותפו של מאיר דיזנגוף בחברת הספנות מאיר דיזנגוף ושות'. עם מות אביו ב-45', התברר שהסכם השותפות בין מאיר אריסון להיינץ גרץ, השותף השלישי בחברה, קובע שבמות אחד השותפים תעבור השליטה בחברה אל השותף החי, שיעביר קיצבה דלה למשפחתו של הנפטר. האריסונים הנדהמים הלכו לבית משפט שחזר ואישר את ההסכם. אחרי כמה שנים מכר גרץ את החברה לצים.

אחרי מלחמת השחרור ניסה אריסון להקים חברת ספנות. הוא קנה ספינת סוחר ישנה, אבל די מהר פשט את הרגל ואיבד אותה. שנים אחר-כך הוא נזכר במרירות איך המימסד המפא"יניקי הכשיל אותו מפני שהוא ניסה להתחרות בחברת צים: "עשו לי סבוטאז' די רציני", אמר אריסון בעבר וסירב לפרט.

בתחילת שנות ה-50 עזב אריסון את הארץ, ולפי הפולקלור המשפחתי הוא טס לניו-יורק עם "14 דולר בכיס". אחרי שורה של עיסקאות כושלות בתחומי ההובלה האווירית והספנות, נחלץ לעזרתו של אריסון משולם ריקליס. הם מכירים זה את זה עוד מהימים שישבו על אותו ספסל בגימנסיה הרצליה.

ריקליס היה אז הבעלים של אוניית נוסעים קטנה. על האונייה רבץ חוב בסך חמישה מיליון דולר. אריסון קנה אותה מריקליס תמורת דולר אחד, שיפץ את האונייה, הקים חברת נסיעות, קרניבל קרוז, והזמין 300 סוכני תיירות להפלגת הבכורה. לרוע מזלו של אריסון עלתה האונייה על שרטון כמה קילומטרים אחרי שעזבה את מיאמי.

אריסון התעקש. הוא הפך את האונייה האיטית לספינת שעשועים, שעיקר קיסמה בקזינו ובאטרקציות שעל סיפונה. סוכנים זריזים מכרו חבילות שיט מוזלות, ואריסון עלה על הגל.

15 שנים אחר כך, הנפיק אריסון %20 ממניות קרניבל קרוז בוול-סטריט, לפי שווי של 2 מיליארד דולר. ב-88', נבחר אריסון על ידי ה'פורבס' לאחד מהמיליארדרים העשירים ביותר בארה"ב עם הון מוערך בשווי של 1.6 מיליארד דולר. "איך זה שעשיתי כל-כך הרבה כסף?" הצטנע אריסון, "נדמה לי שזה היה שילוב של עבודה קשה, מזל ובעיקר טיימינג. צריך לבוא בזמן הנכון למקום הנכון".

קרניבל קרוז נסחרת היום בשווי של כ-10.5 מיליארד דולר, ומשפחת אריסון מחזיקה בחברה כ-%48. הונה העצמי של קרניבל קרוז נכון לסוף יוני השנה מסתכם בכ-3.2 מיליארד דולר, והרווח החצי שנתי הגיע לכ-213 מיליון דולר. ב-96' הרוויחה החברה 566 מיליון דולר.

באחרונה הפסידה החברה במאבק פיקנטי שנטלו בו חלק שלוש המשפחות העשירות ביותר בישראל. קרניבל קרוז התמודדה עם רויאל קריביאן (משפחת עופר מחזיקה %20) על רכישת סלבריטי (בבעלות הרקנאטים). קריביאן התמזגה לבסוף עם סלבריטי בעיסקה בשווי של 1.3 מיליארד דולר במזומן ובמניות.

בשלהי 96' מכר אריסון כ-%10 ממניותיו בחברה, ותמורתן קיבל חבילת מזומנים של כ-950 מיליון דולר. עוד בשנת 90' הוא החליט לפרוש מהניהול השוטף של קרניבל קרוז, והעביר את השרביט לבנו מיקי.

לאריסון שני ילדים, מיקי ושרי, שניהם מנישואיו הראשונים. על מיקי מספרים שהוא רחוק מציונות ושאינו סבור שיש להשקיע בישראל. על אף חילוקי הדעות, היחסים בין השניים קרובים מאוד. על שרי הטיל אריסון לנהל את קרן אריסון בישראל, וכן הפקיד בידיה לנהל את רשת האורחנים שמקים אריסון בישראל בשיתוף עם אגד ונצבא.

מלבד קרניבל קרוז, פעילה משפחת אריסון גם בתחומי הנדל"ן והחקלאות בארה"ב. אחת ההשקעות המעניינות של אריסון היא בקבוצת הכדורסל מיאמי היט.

אריסון פועל בישראל באמצעות אריסון השקעות, שאותה הוא הקים ב-92'. את החברה מנהל שלמה נחמה, 42, המחזיק גם ב-%5 ממניותיה. נחמה היה שותף בחברת אשד מהנדסים בעת שהכיר את אריסון, וקיבל הצעה לנהל את חברת ההשקעות שלו בארץ.

רכישת השליטה בחברת שיכון ובינוי היא ללא ספק העיסקה המוצלחת ביותר שביצע אריסון עד כה בישראל. העיסקה, שנחתמה באמצע 96', מעניקה לו את השליטה בקבוצת הנדל"ן הגדולה בארץ, תמורת השקעה מינורית יחסית בשווי 49 מיליון שקל.

חברת העובדים מכרה את השליטה בשיכון ובינוי לאריסון במבנה עיסקה מורכב, שכלל הקצאת מניות - והלוואות - לעובדי החברה, שאת רכישתן מימן אריסון. שיכון ובינוי מעסיקה יותר מ-4,000 עובדים, מרוויחה בקצב שנתי של כ-100 מיליון שקל, ומחזור עסקיה מסתכם בכ-2.5 מיליארד שקל בשנה. סולל בונה, הזרוע הקבלנית העיקרית של שיכון ובינוי, הונפקה השנה בבורסה בתל-אביב, וההערכות הן שגם חברת האם תונפק תוך זמן קצר.

בנוסף לשיכון ובינוי מחזיקה אריסון השקעות בכמה חברות בענף הבנייה: אורבונד (קירות גבס), ניר-לט (צבעים וחומרי איטום) וסקום הבורסאית (נדל"ן). בתחום ההיי-טק מושקע אריסון בשותפות עם חברת הברוקרים אי.בי.אי (צעדים) ובשותפות נוספת עם אלתא. כמו-כן השקיע אריסון ביורוקום תקשורת (%30) ובחברת המלט הבורסאית (%9).

משהו על הקשרים ההדוקים בין דוברת שרם לאריסון ניתן ללמוד משורה של השקעות שביצע אריסון (יחד עם קלארידג') בחברות המנוהלות על-ידי דוברת שרם. שני הגופים השקיעו כל אחד עשרות מיליוני דולרים בקרן ההון סיכון פולריס 2, בחברת אורדן, בחברת החיתום לידר ובקרנות השקעה.

מייקל שטיינהרט

* גיל: 56

* הונו המוערך: 400 מיליון דולר

* עסקים: נחשב לאחד ממנהלי קרנות הגידור המוצלחים ביותר בוול-סטריט. לפני כשנתיים היכה שטיינהרט את וול-סטריט בהלם, כאשר בעיצומה של אחת התקופות הטובות ביותר בבורסה האמריקנית (שנמשכת עד עתה) הודיע, כי הוא פורש מעיסקי הבורסה, סוגר את הקרנות ומחזיר את הכסף שניהל - 2.8 מיליארד דולר - למשקיעים.

שטיינהרט ושותפו, שמעון טופור, מושקעים בישראל בבנק הספנות (שממנו ייפרד אם קבוצת אריסון תזכה בבנק הפועלים) ובחברת הטקסטיל מאקפל. טופור עבד בבנק הפועלים, ושימש כיו"ר קונטיננטל.

על הקריירה הפיננסית המוצלחת של שטיינהרט בוול-סטריט העיבו שני מקרים. הראשון הוא ההפסדים הכבדים שנגרמו למשקיעים שלו ב-94', כתוצאה מהימור כושל על איגרות חוב אירופיות; והשני הוא הסתבכות בפרשה של מניפולציה לכאורה בשוק איגרות החוב הממשלתיות האמריקניות בשנת 91'.

שטיינהרט החליט לשלם יותר מ-70 מיליון דולר בקנסות כדי לסגור את הפרשה הזו (בראיון עיתונאי שערך לא מכבר הוא אמר: "אני לא חושב שאני אשם. בכל מקרה, לא עשיתי שום דבר שחשבתי שהוא אסור").

שטיינהרט הואשם אז על-ידי רשות ני"ע האמריקנית, כי יחד עם משקיעים נוספים, ביניהם חברת הברוקרים הענקית סלומון בראדרס, השתלטו על הנפקת איגרות החוב ממשלתיות כדי להריץ את מחירי האג"ח.

* עיתונות: "אם אפשר למצוא לי איש כמו אל דאנלופ, שיכול להקפיץ את מניות בנק הפועלים כמו שדאנלופ עשה לי בחברת סאן-בים - אני אנסה להשפיע על הקבוצה להחליף את ההנהלה של הבנק".

אל דאנלופ (המכונה "משור חשמלי") רכש את כינוי החיבה המוזר מהדרך שבה הוא מבריא חברות - פיטורי עובדים באגרסיביות וברעש גדול. סאן-בים היתה חברה כושלת המייצרת מכשירי חשמל, שקרנות שטיינהרט החזיקו ב-%21 ממניותיה. תוך שנה וחצי הפך דאנלופ את החברה לרווחית, והקפיץ את מניותיה בעשרות אחוזים.

לן אברמסון

* גיל: 64

* הונו המוערך: כמיליארד דולר.

* עסקים ומשפחה: נשוי ואב לשלוש בנות. ידיד אישי של אריסון. הקים את חברת יו.אס. הלת'קר - אחת מחברות ביטוח הבריאות הגדולות בארה"ב. לפני כשנה וחצי מיזוג אותה עם חברת את'נה - גם היא מחברות הביטוח הגדולות בארה"ב והמתחרה של יו.אס. הלת'קר תמורת 8.9 מיליארד דולר. החברה הממוזגת משרתת 1 מכל 12 אזרחים אמריקאים. עיסקת המיזוג הזרימה לכיסו של אברמסון כמיליארד דולר במזומן ובמניות.

לואיס רניירי

* גיל: 50

* עסקים: חברת השקעות, הייפריון, המתמחה בעיקר בהשקעות בבנקים ובמוסדות פיננסיים. רניירי התחיל כפקיד זוטר בסלומון ברדרס, הקים שם את מחלקת ני"ע המגובים למשכנתאות, והפך אותה לאחד ממוקדי הפעילות הרווחיים ביותר של בית ההשקעות. ב-87' פוטר רניירי על רקע של חילוקי דיעות עם יו"ר סלומון ברדרס דאז, ג'ון גוטפרוינד.

רניירי הקים את הייפריון, שגייסה כ-400 מיליון דולר להשקעות בשירותים פיננסיים, בניהול כספים ובנדל"ן. ב-88' רכשה הייפריון בנק לחיסכון והלוואות טקסני ב-90 מיליון דולר.

ב-96' אחרי שהשביח אותו ושינה את שמו לבנק יונייטד, הנפיק רניירי את הבנק בוול-סטריט. קבוצת המשקיעים שבראשה עומד רניירי, שילשה אז לכיסה כ-180 מיליון דולר והיא מחזיקה מניות בשווי של כ-700 מיליון דולר. שווי הבנק שהנפיק רניירי - כ-1.3 מיליארד דולר.

רניירי מנהל, באמצעות הייפריון, גם קרנות סגורות המשקיעות בניירות ערך מגובים במשכנתאות, תחום שבו התמחה בסלומון בראדרס.

צ'רלס שוסטרמן

* גיל: 62

* עסקים: יו"ר ונשיא חברת הנפט Samson Investment, הנחשבת לגדולה ביותר מבין חברות הנפט העצמאיות בארה"ב.

שומר על פרופיל תקשורתי נמוך. חבר דירקטוריון בריפבליק בנק, וכן בפירסט נשיונל בנק אוף אוקלהומה, ובמספר איגודי נפט שונים בארה"ב.

קבוצת דנקנר

השותף הישראלי היחיד בקבוצת אריסון.

* עסקים: משפחת דנקנר שולטת על החברות הציבוריות דנקנר השקעות, תעשיות מלח ודור כימיקלים. פעילות החברות האלה כוללת עיסקי נדל"ן מהגדולים בישראל, תעשייה, תקשורת (חברת הטלוויזיה בכבלים מת"ב) ואנרגיה. המשפחה שולטת גם על חברות כרמל כימיקלים, חברת הדלק דור אנרגיה וחברת הגז דורגז.

את השליטה בקבוצה מחלקים ביניהן שש תת-משפחות (האחים שמואל, אברהם, יצחק, יונה, דוד ולאה). השווי הבורסאי של הקבוצה נאמד בכ-700 מיליון שקל. « סטלה קורין-ליבר « נא להכיר: השחקנים הראשיים בקבוצת אריסון «