נחתם ההסכם להקמת הרכבת הקלה בירושלים, בהיקף 2 מיליארד שקל

קבוצת סיטי פס תגייס בתוך 9 חודשים 300 מיליון דולר, כנראה מהפועלים ומלאומי

נחתם הסכם זיכיון ראשון מסוגו בפרויקט ה-B.O.T ברכבת הקלה בירושלים, בהיקף של 2 מיליארד שקל. באוצר מעריכים, כי מימון הפרויקט על-ידי המדינה ייעשה מהערבויות האמריקניות, בהנחה שתאושרנה.

החשב הכללי באוצר, ניר גלעד, וסגנו דוד גרשונוביץ, חתמו היום (ד') מול קבוצת סיטי פס על הסכם הזיכיון להקמה, הפעלה ואחזקה של פרויקט הרכבת הקלה בירושלים. "היד רועדת. מדובר באחריות ומחויבות גדולה מאוד במונחים של תקציב המדינה", אמר גלעד.

ההסכם נחתם במעמד ראש הממשלה, אריאל שרון, שר האוצר, סילבן שלום, ראש עיריית ירושלים, אהוד אולמרט, ונציגי הקבוצה - סגן נשיא קבוצת אלסטום, ברי האו, מנכ"ל פולאר השקעות, צחי אפלויג, ומנכ"ל אשטרום, ליפא משורר.

קבוצת סיטי פס, המורכבת מפולאר השקעות, חברת ההנדסה הישראלית אשטרום, יצרנית הרכבות האירופאית אלסטום, וחברת ההפעלה הבינלאומית קונקס, אמורה לגייס בתוך 9 חודשים 300 מיליון דולר בהלוואות לטווח הקצר עד להשלמת ההקמה, והיתרה, כ-100 מיליון דולר, בהלוואות לטווח ארוך לאורך תקופת ההפעלה - 30 שנה.

הקבוצה צפויה לגייס את המימון לפרויקט רק מבנקים מקומיים, וזאת על אף התעניינות קונקרטית מצד בנקים זרים.

הקושי העיקרי בגיוס המימון הוא בהלוואות לטווח הקצר, גם בשל היקף הגיוס, שייעשה בהלוואה באירו, וגם בשל רמת הסיכון הגבוהה יחסית למימון תקופת ההקמה ביחס לתקופת התפעול. בתום תקופת ההקמה תקבל הקבוצה מהמדינה מענק הקמה בהיקף של 1.4 מיליארד שקל, המהווה 74% מעלות הפרויקט.

המימון לטווח הארוך ייעשה בהלוואה שקלית, ככל הנראה מצד הגורמים המוסדיים. במידה וההכנסות ממכירת הכרטיסים יהיו קטנות מהתחזיות, התחייבה המדינה כלפי היזם לשאת חלק מאובדן ההכנסה.

לדברי מנכ"ל הקבוצה, ברי האו: "ככל הנראה הליווי הפיננסי ייעשה על-ידי פועלים ולאומי. קיבלנו הצעות גם מבנקים זרים, אך בשלב הזה אנו במגעים רק עם הבנקים המקומיים. אני מעריך שלא תהיה בעיה עם המימון, ונוכל לסיים לפני לוחות הזמנים שנקבעו. מימון באמצעות בנקים מקומיים יקל על הסגירה הפיננסית".

מנכ"ל פולאר השקעות, צחי אפלויג, אמר ל"גלובס": "לממן פרויקט בהיקף כזה זה לא פשוט, אך האמון של המדינה ומערכת הפיצויים שיצרה מגבירים את האמון בפרויקט, שיסייע בגיוס. עם כל הקשיים הצפויים, הקבוצה מאמינה בפרויקט".

רכז התחבורה במשרד האוצר, אופיר קרני, אמר: "רשת הביטחון ומנגנון השיתוף של המדינה בסיכוני הביקוש יקלו על גיוס המימון הנדרש, ויאפשרו לזכיין להשיג מימון בעלויות סבירות".

פרויקט הרכבת הקלה בירושלים נעשה בשיתוף עיריית ירושלים, משרד התחבורה והאוצר. מדובר בקו ראשון באורך של 13.8 ק"מ, מפסגת זאב בצפון העיר דרך רחוב יפו במכרז העיר ועד להר הרצל. על פי לוחות הזמנים, אמור הקו הראשון לפעול בסוף שנת 2006.