אנשי הדממה עושים רעש

אפילו מפקד חיל-הים מצטרף למאבק של צוללי הקישון

במוצאי השבת הקרובה, בהיכל התרבות בתל-אביב, ייערך כנס הייסוד של עמותת "אנשי הדממה", למען לוחמי שייטת וילת"ם (יחידה למשימות תתמימיות) הנמצאים בסיכון עקב צלילה בקישון. בשנים האחרונות ניהלו לוחמי השייטת מאבק מר מול צה"ל וממשלת ישראל, כדי לזכות בהכרה כנפגעי צה"ל, שחלו בסרטן ובמחלות קשות אחרות בגלל צלילות ממושכות באזור נמל הקישון המזוהם.

המאבק הזה, שחלק ניכר ממנו נוהל מעל דפי העיתונים ובתוכניות האירוח בטלוויזיה, נגרר לא מעט פעמים למקומות לא נעימים במיוחד. לוחמים פטריוטים לא היססו להשתמש בתמונות קשות ולצאת בהאשמות נחרצות נגד גורמים בצה"ל ובמשרד הביטחון, אשר ניסו, לטענתם, לטייח ולהתעלם ממה שנראה בעיניהם כקשר שקוף כמים (לא של הקישון), בין הצלילות לתחלואה.

לכן היה מפתיע לגלות שבכנס הייסוד ישתתפו דמויות כיעקב פרי, שאף משמש כיו"ר המועצה הציבורית של העמותה, עמי אילון, אורי שגיא, מוריס קהאן, אורי שני ועו"ד יצחק הרצוג. לא מסוג האנשים שממהרים לצאת בפומבי נגד הממסד.

"זה מפני שהסברנו להם שכיום, המלחמה היא לא מול הצבא וחיל-הים, אלא על חיי החברים שלנו", אומר יובל תמיר, מנכ"ל העמותה ומי שעמד בשלוש השנים האחרונות בחזית המאבק של לוחמי השייטת. "לכן אפילו ידידיה יערי, מפקד חיל-הים הנוכחי, ישתתף בכנס הייסוד".

אם לא כדי להילחם בממסד ולזכות בהכרה, לשם-מה מוקמת העמותה?

"המטרה העיקרית היא הקמת מרכז טיפולים מניעתי, שפעילותו תמומן על-ידי המדינה. סביר שוועדת החקירה הממלכתית, בראשות נשיא בית-המשפט העליון בדימוס מאיר שמגר, תמצא בדוח שתפרסם קשר ישיר לצלילות, אבל היא כנראה תכיר רק בחולי הסרטן.

"צפוי שלא יהיה מעמד, כנפגעי צה"ל, לאלה שחלו במחלות אחרות, וכך גם לא לאלה שטרם חלו, אבל שנמצאים בסיכון גבוה. מדובר בלוחמים שהם 'פצצה מתקתקת', עם חומרים רדיו-אקטיביים שנספגו בגופם, וסיכון לחלות בכל יום בסרטן, או במחלות אחרות, כמו פרקינסון, מחלות לב, ריאה וכבד.

"בשביל האנשים האלה, מה שחשוב זה אבחון מוקדם. הבעיה היא שהמדינה, משיקולי עלות, לא מספקת כיום את הבדיקות הנדרשות. לוחם שסובל מכאבי-ראש וצריך בדיקת MRI, לא מקבל. ניתן כיום לזהות סימנים ביולוגיים שיכולים להתריע על מחלה שעומדת להתפרץ, ויש גם דרכים לפנות רעלים מהגוף. זה מה שהמרכז אמור לעשות".

אתם גובים 300 שקל לכרטיס ביציע, 500 באולם ו-1,000 בעבור מקומות-כבוד. לא מעט בימים אלה, גם כשהמטרה ראויה, וגם אם זה כולל הופעה של שלמה ארצי.

"כולם טענו שלא נצליח, שזו תקופה קשה. אבל מתברר שיש לנו עם נהדר, עם פוליטיקאים גרועים. כבר מכרנו 1,800 כרטיסים".