געגועיי למנדט

תנועה חדשה קוראת לבריטים לחזור

התאכזבתם מביצועי המדינה, אינכם רואים אור בקצה המנהרה, נמאס לכם מהשחיתות, אתם מתגעגעים למסורת ולערכים, אוהבים לשתות בירה וחולמים לנהוג ביגואר? הגיע הזמן לעשות מעשה, ולהצטרף ל"תנועה להחזרת המנדט הבריטי לארץ-ישראל".

באתר-הבית של התנועה (britmandate.com), שהוקם באוגוסט האחרון ומעוטר בדגלי האימפריה, פונים היזמים אל המכנה המשותף הרחב ביותר: "מדינת ישראל הוקמה כדי לקבץ את היהודים מכל התפוצות ולהיטיב את מצבם", נאמר שם. "היא הצליחה חלקית במטרתה הראשונה. היא נכשלה כליל במטרתה השנייה. מייסדי התנועה הגיעו למסקנה שהנהגת המדינה אינה מסוגלת ואף אינה רוצה להביא שלום, קדמה ורווחה לתושבי הארץ. לכן האלטרנטיבה ההגיונית היא החזרת המנדט הבריטי, אם הם יסכימו, כמובן".

לדידם של מייסדי התנועה, כמעט כל מוסד ציבורי וממשלתי שפועל כאן ביעילות עד היום הוקם ונוסד ב-30 שנות המנדט הבריטי. "על-כן מן הראוי להחזיר את הגלגל לאחור". כיצד מתכוונת התנועה להחזרת המנדט לכבוש את הפוליטיקה הישראלית? בלימוד גולף, טניס וקריקט בבתי-הספר, בתמיכה בעמותות למען חתולים וכלבים, בעידוד גידול הכבשים במרעה, בהקמת מפעלי ויסקי, בטיפוח ורדים וסחלבים בחממות ועוד. עכשיו נשאלת השאלה עד כמה כל העניין רציני, רגע לפני הבחירות לכנסת.

"הרעיון להקמת התנועה נולד במקרה בקיץ האחרון, כאשר ביקשתי מהבן שלי, שהוא איש מחשבים, שילמד אותי לבנות אתר באינטרנט. חיפשנו נושא לאתר, ואז מישהו בבית זרק את הרעיון להקים תנועה להחזרת המנדט", אומר דורון אפרתי, מייסד התנועה. הוא חי במושב בוסתן הגליל, שבין עכו לנהריה, ומשמש כמרצה לגיאוגרפיה במכללת הגליל המערבי.

"הרעיון השתלב עם תחושת הדכדוך והייאוש מהפיגועים. כל אחד מאיתנו היה רוצה להגיע למנוחה והנחלה, ואם אנחנו לא מסוגלים לעשות את זה בעצמנו, אולי גורם חיצוני יוכל לעשות את זה טוב יותר".

ומאז הפכתם לתנועה ממש?

"זה היה רעיון הומוריסטי, אפילו ילדותי. אני באופן אישי מאוד אוהב את אנגליה. אני חושב שהקמת התנועה זה רעיון נחמד, אבל לא ישים. זה לא שאנחנו יכולים להחזיר מחר את המנדט. אני גם לא מאמין שהבריטים ירצו אותנו בחזרה".

אלא שמתברר שהציבור דווקא אוהב את הרעיון. "קיבלתי מאות אי-מיילים, שרובם המוחלט תומך ברעיון. רבים לא הבינו את ההומור, והם בעד לחזור לידיים בריטיות. זה מרמז על כמיהה למשהו, ליציבות ולשקט".