ארבל: להעביר סמכויות מהיועץ המשפטי לממשלה לפרקליטות

פרקליטת המדינה, עדנה ארבל, הפתיעה ביום שישי את חברי "ועדת שמגר" לקביעת מעמדו של היועץ המשפטי לממשלה, כאשר הציעה שההחלטה הסופית בקשר להעמדה לדין פלילי תועבר מהיועץ לפרקליטת המדינה.

ארבל נימקה את הצעתה בצורך להקל את העומס הרובץ על כתפי היועץ המשפטי לממשלה ובמניעת כפילויות. ארבל הציעה גם למנות יועץ משפטי נפרד לכנסת, תפקיד שבו נושא היום היועץ המשפטי לממשלה.

עמדתה המהפכנית של ארבל מנוגדת למצב הקיים מאז קום המדינה, כשהיועץ המשפטי לממשלה ניצב גם בראש התביעה הכללית. דבריה של ארבל מפתיעים במיוחד, שכן הם מנוגדים לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, אשר הודיע לוועדה לפני שלושה שבועות, כי הוא מתנגד לכל פיצול בסמכויות היועץ המשפטי לממשלה, מחשש להחלשת המוסד. עמדתה של ארבל מנוגדת גם לדעתם של נשיא בית-המשפט העליון, אהרון ברק, ושופט בית-המשפט העליון יצחק זמיר (שכיהנו בעבר כיועצים משפטיים לממשלה) ושופטת בית המשפט העליון, דורית בייניש (שכיהנה לפני ארבל בתפקיד פרקליטת המדינה).

ארבל אמרה, כי היועץ המשפטי לממשלה חייב להישאר "המשפטן הציבורי מספר אחד, שימשיך לקבוע את מדיניות התביעה בקשר להעמדה לדין", וכי הצעתה לא נועדה לגרוע מסמכויותיו אלא לסייע לו. לדבריה, היועץ יקבע גם בעתיד את מדיניות התביעה הכללית בתיאום עם פרקליטת המדינה, וימשיך להיות ממונה על יצוג המדינה בעתירות לבג"צים ובהליכים אזרחיים.

ארבל טוענת, כי בתחום המשפט הפלילי יש להפריד את הסמכויות בפועל, שכן בפועל, פרקליט המדינה הוא שמנהל את התביעה הכללית, מלווה את חקירות המשטרה, מנחה את הפרקליטויות, ומקבל בסופו של דבר את ההחלטות על העמדה לדין או סגירת תיקים.

ארבל אמרה, כי חיזוק פרקליט המדינה בכל הקשור להעמדה פלילית לדין יחסוך מהיועץ המשפטי לממשלה אי נעימויות מיותרות. לדבריה, הפרקליטות מנותקת לחלוטין מהממשלה, בעוד שהחיכוך של היועץ המשפטי לממשלה עם השרים גדול. «ידיעות אחרונות« ארבל: להעביר סמכויות מהיועץ המשפטי לממשלה לפרקליטות «