מועצת הכבלים דורשת להסיר פרסומות ישראליות מהערוצים ברוסית RTV ו-ORT

דורשת גם מחברות הכבלים והלוויין להחשיך את מסכי הערוצים בזמן הפרסומות האסורות * נציגי RTV: "הדבר יגרום להפסקת השידורים לישראל עקב אי כדאיות כלכלית"

מתחדש המאבק נגד הפרסומות הישראליות בערוצים הזרים, ובעיקר בערוצים הרוסיים RTV ו-ORT, שמהווים תחרות ישירה לערוץ הרוסי הייעודי, ישראל פלוס, שעלה לאוויר באמצע נובמבר 2002. המועצה לשידורי כבלים ולוויין, שכבר פירסמה כללים בנושא זה, דורשת עתה מהערוצים להסיר מיד את הפרסומות הישראליות. במקביל, היא דורשת מחברות הכבלים והלוויין לדאוג להחשכת המסך בעת שידור הפרסומות.

לדברי יו"ר המועצה, דורית ענבר, כבר הוטלו קנסות על חברות הכבלים והלוויין בעניין זה, ויש דרישה מערוצי RTV ו-ORT להוריד את הפרסומות.

"לפי החוק, פרסומות בכבלים ובלוויין אסורות", אומרת ענבר. "המועצה פירסמה כללים לפני למעלה משנה, שאוסרים על כל ערוץ שמשדר תכנים שמיועדים לכל או לחלק מהציבור הישראלי לשדר פרסומות ישראליות. יש שורה של הנחיות איך קובעים אם ערוץ הוא ישראלי או לא - למשל, אם הוא כולל פרסומות למוצרים ישראליים או בעל תוכן בעברית או מדובב לעברית. ערוץ RTV, למשל, משדר מהדורת חדשות ישראלית יומית, יש לו אולפן ונציגים בישראל. מהפרסומות שצפינו בהן בערוץ קשה להאמין שהן מעניינות מישהו מחוץ לישראל. מדובר בפרסומות שמפרסמות מחנויות רהיטים באשדוד ועד להופעות אמנים בחיפה.

"גלובס": יש פרסומות ישראליות גם בערוצים זרים אחרים.

ענבר: "הכללים מתירים חריגה במגבלות מסוימות, לערוצים שהם זרים באמת. למשל, ערוץ MTV הוכיח לנו את מה שנקבע באחד הסעיפים בכללים, שלפחות 8 מיליון משקי בית מחוץ לישראל אכן צופים בפועל בערוץ, שמשודר AS IS, כמו בישראל, וניתן להם היתר מוגבל ש-25% מהפרסומת יהיו בעברית. הערוצים הרוסיים לא הגישו בקשות, למרות שהופנתה תשומת לבם לסעיף זה בכללים. ערוץ RTV הגיש בקשה, אבל ללא פרטים והוכחות. זו הפרה בוטה של החוק".

מה האחריות של חברות הכבלים והלוויין להפרה זו?

"חברות הכבלים והלוויין היו חייבות לפתור את הבעיה באמצעות החשכת הפרסומות. אם לא יפתרו את הבעיה, זו הפרה חוזרת ונשנית של החוק ולא נעבור על זה לסדר היום. ידוע לנו שבעלי הערוצים פועלים במרץ כדי להפסיק את רוע הגזירה".

גם שר התקשורת, ראובן ריבלין, מגלה עניין בנושא. בשבוע שעבר הוא הודיע שהורה לענבר לנקוט את כל האמצעים החוקיים ולמנוע מערוצים זרים בכבלים, המפירים את הכללים הקבועים בחוק, לשדר פרסומות.

לפי ריבלין, הסוגיה עלתה בעקבות תלונה של ראשי הערוץ הייעודי, ישראל פלוס, המשדר פרסומות על-פי תנאי המכרז בו זכו. לטענת ראשי הערוץ, הערוצים הזרים המתחרים בהם משדרים פרסומות בניגוד לכללי השידור שבהם הם מחויבים.

כיום, קונסת מועצת הכבלים ערוצים המפירים את הכללים בקנס יומי, ובסמכותה לחלט ערבויות נגד ערוץ שלא ישלם את הקנס. ריבלין הורה למועצה לנקוט את כל אמצעי הענישה הקבועים בחוק, כולל שלילת רשיון השידור מערוצים אלה.

מארק מאירסון, מנכ"ל מדיה מוסט, נציגת ערוץ RTV בישראל, מסר בתגובה: "הוראת שר התקשורת למועצה והצעדים הננקטים על ידה עלולים לגרום לא רק להפסקת שידור הפרסומות בערוצים הזרים, אלא להפסקת השידורים לישראל בכלל, עקב אי כדאיות כלכלית. התוצאה תהיה מונופוליזציה של השוק, שבו יישאר רק ערוץ אחד שפונה לקהל דוברי רוסית, 'ישראל פלוס', שככל מונופול עלול להכתיב את תנאיו ואת מחיריו למפרסמים. את המצב הזה מנסים למנוע בשוק הטלוויזיה שפונה לדוברי עברית על-ידי יצירת תחרות בין ערוץ 2, ערוץ 10 ושאר הערוצים הייעודיים. עם זאת, הערוצים הזרים בשפה הרוסית פעלו וימשיכו לפעול בהתאם לחוק ולתקנות המועצה".

נציגת ערוץ ORT בארץ, חברת וידאו אינטרנשיונל, מסרה כי ORT הוא ערוץ זר, שאינו מפרסמם בעברית ואינו מייחד רצועות שידור לישראלים. עוד מסרה כי הנהלת הערוץ, היושבת במוסקבה, כבר העבירה ביולי 2001 מסמכים למועצת הכבלים, שמהם עלה כי הערוץ הוא בינלאומי ומשדר ליותר מ-30 מדינות, ואינו משדר ישירות לצופה הישראלי.