המשטרה ערכה עימות בין האלוף (מיל') רם לסוכן הנשק אידלסבורג

חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה ביצעו שלשום עימות בין מפקד חיל הים לשעבר אלוף (מיל') מיכה רם לבין סוחר הנשק אורי אידלסבורג, שתיווך בעיסקת חמשת מסוקי ה"פנתר" שנרכשו בידי חיל הים עבור שלוש ספינות הטילים "סער 5". המשטרה בודקת את האפשרות של קשר עסקי, הקיים לכאורה, בין אידלסבורג לבין רם.

אידלסבורג הוא הנציג בארץ של יצרנית המסוקים "יורוקופטר" שהואשמה לפני מספר חודשים בארה"ב בניפוח מחירי המסוקים ב-10 מיליון דולר והיא נחשדת בתשלומי שוחד בסך 5 מיליון דולר לאנשים "בעלי לאום זר". באותה פרשה נחקר גם תא"ל (מיל') אלכס אייל, אף הוא מחיל הים.

מהמידע שנחשף בחקירה החשאית שמתנהלת בידי חוקרי האף-בי-איי בארה"ב וצוות היחידה לחקירות הונאה עולה כי אילדסבורג מייצג בארץ גם את החברה האמריקאית קרדיון, ששילמה לרם מאות אלפי דולרים על עבודות ייעוץ. קרדיון ביצעה את עבודות האינטגרציה של מערכות המכ"ם-שטח ואוויר של ספינות סער 5. אידלסבורג, נציגה של יורוקפוטר בישראל, קיבל 5 מיליון דולר עמלת סוכן על מכירת המסוקים במחיר מופקע לחיל הים. חוקרי האף-בי-איי בארה"ב חוקרים אם חברת קרדיון עברה על חוקי סיוע החוץ.

בחקירתם של רם ואילדסבורג נתגלה כי הקשר ביניהם החל לפני שנים רבות. באמצע שנות ה-80 עבד אידלסבורג כסטודנט במשלחת הקניות של משרד הביטחון בארה"ב. באותן שנים שימש רם כנספח ימי של חיל הים בוושינגטון. מהחקירה עולה אפשרות שהשניים מכירים עוד קודם לכן.

השאלה העיקרית שנותרה פתוחה בעקבות החקירה היא אם רם סיפק לאנשי משרד הביטחון תמונה מלאה על קשריו עם חברת קרדיון (באמצעות אידלסבורג), ואם האישור לעבוד כיועץ בחברה היה ניתן לו אם היה חושף את קשריו עם אילדסבורג.

השאלה העיקרית שסביבה תתרכז החקירה היא אם עבודות הייעוץ ניתנו לרם כשוחד בעבור העסקת קרדיון בפרוייקט התקנת מערכות המכ"ם על ספינות סער.

בינתיים דוחה רם את כל הטענות נגדו. רם טען בחקירתו כי מעולם הוא לא קיבל שוחד וכל ייעוץ שנתן, בוצע באופן חוקי. *« הארץ « המשטרה ערכה עימות בין האלוף (מיל') רם לסוכן הנשק אידלסבורג *«