הפיצוץ בתעש: חמישה בכירים מואשמים ברשלנות

חמישה בכירים לשעבר במפעל התעשייה הצבאית בנוף ים נאשמים בעבירות חמורות של רשלנות בעקבות הפיצוץ שאירע במפעל לפני חמש שנים. באסון נהרגו שני עובדי המפעל, ונפצעו עשרות. כתב האישום יוגש בימים הקרובים לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

התביעה טוענת, כי חמשת המנהלים הבכירים היו מודעים לכך שבמפעל אוחסנו מאות טונות אבק שריפה, בתנאי הזנחה קשים, ושיש סכנה ממשית להתלקחות החומר ולפיצוץ גדול. למרות זאת, נטען, הנאשמים לא נקטו בכל צעד על מנת למנוע את האסון הצפוי. כתוצאה מכך, כאמור, אירע הפיצוץ, שגרם לנזקים גדולים בנפש וברכוש. בכך, לטענת התביעה, סיכנו חמשת המנהלים הבכירים את חייהם של עובדי המפעל.

חמשת הנאשמים הם חיים קוסטינר, בן 63 מחיפה, שהיה מנהל קבוצת התחמושת במפעל; אבי כהן, בן 44 מנתניה, שהיה מנהל המפעל; יוסף סיני, בן 51 מתל-אביב, שהיה ראש מינהל הבטיחות; אביגדור שגיא, בן 60 מגבעתיים, שהיה מנהל בטיחות בסקטור תחמושת; ויעקב ונטורה מנתניה, שהיה ממונה על הבטיחות. חלק מהנאשמים הודחו לאחר הפיצוץ, וחלק פרשו.

באחרונה נערך שימוע לנאשמים, לבקשתם, ובמסגרתו הם שטחו את טענותיהם, בניסיון למנוע את הגשת כתב האישום נגדם. אולם, הפרקליטות דחתה את הטענות, וקבעה כי יש לנאשמים אחריות ישירה לגרימת האסון.

הפיצוץ אירע ב-30 ביולי 1992. נהרגו העובדים גרשון מצליח ומשה רז, ונפצעו 66 אנשים, מרביתם עובדי המפעל והיתר עוברי-אורח. הפיצוץ גרם להרס בטווח של 10 ק"מ. בתים ביישובים הסמוכים נהרסו, מכוניות הועפו באוויר, ונגרם נזק של עשרות מיליוני דולר. *«מעריב« הפיצוץ בתעש: חמישה בכירים מואשמים ברשלנות *«