חומה נוספת בירושלים

בנימין נתניהו אינו הראשון שהכריז כי יבנה את ההר, וטרם פרע את השטר. קדמו לו לפחות שלושה ראשי ממשלה.

חומת עיכוב הבנייה בהר חומה נסדקה היום (ג'), כשראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בוועדת חוץ וביטחון, כי יביא מחר לאישור הממשלה את הבנייה בהר חומה. זאת לא היתה ההכרזה הראשונה של נתניהו לפיה יבנה בהר חומה. האמת היא שהוא גם לא היחיד אשר הכריז כי יבנה את ההר, וטרם פרע את השטר. קדמו לו לפחות שלושה ראשי ממשלה. הראשון היה יצחק שמיר, אשר כיהן בסוף שנות השמונים וראשית שנות ה-90'. השני היה ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. עד עתה עשה נתניהו את הכרזותיו בשפה רפה יותר מקודמיו, אלא שמי יודע אולי דוקא הוא יממש את ההבטחה.

את תכנון הבנייה בהר חומה החלו בראשית שנות ה-90, אז בוצעו במקום הפקעות רחבות של קרקעות, בהתאם לפקודת הקרקעות, אשר דרשו את אישור שר האוצר. מרבית הקרקעות הופקעו מיהודים. מקצת הקרקעות הופקעו מערבים. את התכנון הראשוני הובילה הרשות לפיתוח ירושלים, בניהולו של המנכ"ל עוזי וכסלר.

זמן מה לאחר ביצוע ההפקעות החלו להתקבל עתירות בבג"צ נגד הליך ההפקעה. את העתירות הובילה חברת מקור הנפקות, שהיא היתה הבעלים של 568 דונם במתחם. עיקר הטענות היו בנושא סבירות ההפקעה. מקור טענה כי היא יכולה לבנות את הקרקע בעצמה. בז'רגון המשפטי טענה מקור כי 'ביכולתה לבצע מימוש עצמי', לפיכך אין צורך להפקיע ממנה את הקרקע.

המדינה טענה כי יש כורח ציבורי בהפקעה. כאשר מדובר בהקמת שכונה בסדר גודל של כ-6,000 עד 7,000 יחידות דיור, טענה המדינה, כי יד מרכזת היא חיונית. הדיונים בעתירה זו, ובבקשות משפטיות של ערבים נגד ההפקעה, התקיימו בעיקר בתקופת ממשלת העבודה. שר השיכון, בנימין בן אליעזר, הטיל את כל כובד משקלו על הבנייה. הוא חזר והודיע כי מייד עם סיום הדיון המשפטי, תתחיל הבנייה במתחם. בעיני רוחו ראה בהר חומה את הפתרון לזוגות הצעירים של ירושלים והסביבה.

גם ראש הממשלה המנוח יצחק רבין היה בעד הבנייה. למרות התמיכה הרחבה, כשנדחו העתירות לא החלה הבנייה במתחם. הדבר היחיד אשר נעשה היה ראשיתן של עבודות העפר. בשלב זה הגישה מקור בקשה מחודשת לצו מניעה. הצו אמנם בוטל לאחר מכן, אבל הצליח לעצור את הטרקטורים.

באותו שלב התחלף השלטון. למרות הציפיות של גורמים בממשלה החדשה, אשר תמכו בבנייה בהר חומה, הבנייה לא חודשה. מאחורי הקלעים התנהלו שני משחקים מקבילים. הראשון היה הליכים משפטיים נוספים אשר נקטה בהם חברת מקור הנפקות, בין היתר על בסיס ביטול ההפקעות בצפון ירושלים. השני היה העובדה כי המינהל והרשות לפיתוח ירושלים הצליחו להגיע עם מחזיקים לשעבר בקרקע המופקעת להסדרי תשלום פיצויים. היקף הפיצוי עמד על כ-%20 מהקרקע.

אנשי הימין, וחלק מאנשי המערך, אשר לא היו מודעים למתרחש מאחורי הקלעים, טענו כי לא יכול להיות מצב שבו אין מניעה משפטית לבנות בקרקע, ודווקא ממשלה זו תעצור את הבנייה. באופן אבסורדי התחממו הקולות הקוראים לבנייה בהר חומה עם ביצוע ההסדרים בחברון. הקול של הימין קרא לביצור ירושלים, לאור ביצוע ההסדרים. הקול הפלשתינאי קרא לוויתורים נוספים של נתניהו.

זאת לא היתה הפעם הראשונה בה התעוררה סערה פוליטית סביב הבנייה בהר חומה. בעבר כבר התנהלו סערות פוליטיות ובין לאומיות בנושא זה. אחת מהן היתה בסמוך לביטול ההפקעות בצפון ירושלים, בתחילת שנת 95'. אז הופעלו לחצים בין לאומיים לביטול ההפקעה.

לפני כשבועיים הודיע במפתיע סגן שר השיכון, כי העביר תקציב של 22 מיליון שקל לעבודות הפיתוח. הודעתו באה ביום בו נתניהו כינס את וועדת השרים לעניני ירושלים. מה בדיוק נאמר בישיבה לא ידוע. אחדים טענו כי נתניהו ביקש להוריד פרופיל. אחרים טענו כי התבקש על ידי ראש עירית ירושלים אהוד אולמרט אשר שהה בחו"ל לא לקיים את הדיון בלעדיו, ואילו אולמרט עצמו הכחיש. מכל מקום, מהדיון הזה לא יצאה החלטה לחדש את הבנייה. הדבר אשר כן התעורר בעקבות הדיון היה סערה פוליטית. גורמים רבים בליכוד דרשו לחדש מיידית את הבנייה. קולות מהשמאל, דרשו לעצור באופן מוחלט.

הגישה של השמאל המתנגד לבנייה נחלקת לשניים. חלק אחד מתייחס להתנגדות להפקעת קרקע מערבים. אלא שכאמור, מרבית הקרקעות הופקעו מיהודים. חלק אחר מתייחס לעיתוי ולסגירת ענינים הקשורים לבנייה, בדרך דיפלומטית מאחורי הקלעים.

אלא שאת הבנייה בהר חומה עשויה באופן אירוני לעצור שוב עתירה משפטית. חברת מקור הגישה אתמול (ב') בג"צ נוסף נגד הבנייה. היא מבקשת להורות על מינוי חוקר לתוכנית המאשרת את הבנייה.

את התוכנית הזאת, אגב, אישר שר הפנים אלי סויסה, בתוקף תפקידו הקודם כמנהל מחוז ירושלים במשרד הפנים. מסיבה זו העבירו את האישור הטכני הנדרש להתחלת הבנייה לשר העבודה והרווחה אלי ישי.

סויסה היה גם זה אשר אישר בעבר את התחלת ביצוע עבודות העפר. זאת למרות שלא היתה תוכנית בנין עיר תקפה. בדרך כלל אין נוהגים בשיטה זו. סויסה הצליח לעשות זאת בנצלו סעיף בחוק התכנון והבנייה, המאפשר להתחיל את עבודות התשתית בזמן בו התוכנית מופקדת להתנגדויות. שיטה דומה הופעלה בראשית הבנייה בשכונת מתתיהו החרדית מצפון למודיעין.

השר אלי ישי אינו מצוי בחוק התכנון והבנייה. הוא ממתין לאור ירוק מנתניהו. לאור התהתפוכות הרבות וההיסטוריה הארוכה של ההכרזות על הבנייה בהר חומה וביטולן, נותר עכשיו רק להמתין ולראות האם הממשלה תאשר את הבנייה, ואם כן האם ההכרזה על הבנייה תמומש. « נעה ווסרמן « חומה נוספת בירושלים «בנימין נתניהו אינו הראשון שהכריז כי יבנה את ההר, וטרם פרע את השטר. קדמו לו לפחות שלושה ראשי ממשלה.