גולשים באינטרנט זועמים: YNET פרסם מבזק על נחיתה מוצלחת של המעבורת קולומביה

עורך האתר, יון פדר: "מדובר בפשלה טכנית. הידיעה הוכנה מראש, אולם לא הייתה אמורה להתפרסם, ומעניין מי מתאמץ להשמיץ אותנו. אנחנו לא במצב שמצריך התנצלות"

ביום שבת האחרון בשעה 16:23 הופיע מבזק ברשת האינטרנט YNET של ידיעות אחרונות שכותרתו המזעזעת בדיעבד גרסה "אילן רמון חזר מהחלל - המעבורת קולומביה נחתה בהצלחה בפלורידה". תוכן המבזק אמר כי "מעבורת החלל קולומביה נחתה לפני זמן קצר בהצלחה בקייפ קנאוורל שבפלורידה. האסטרונאוטים ביניהם אלוף משנה אילן רמון, יעברו סדרת בדיקות גופניות ו-9 שעות לאחר נחיתתם ייפגשו עם צוותי התקשורת הרבים שנמצאים במקום".

למותר לציין כי באותה שעה ברור היה לכל כי הקשר עם המעבורת נותק ובתוך דקות היה גם ברור לצופים ברחבי העולם כי אירע אסון נורא והמעבורת לא נחתה בהצלחה והתפוצצה בחלל. את הידיעה ראו עשרות אלפי גולשים, וניתן גם היה להגיע אליה באמצעות לינק של השמות קולומביה או אילן רמון.

ב-YNET טוענים כי הידיעה לקראת נחיתתה של המעבורת הוכנה מראש, אולם לא פורסמה באתר והמתינה לפרסום לקראת הנחיתה הצפוייה. "משנודע על אובדן הקשר עם המעבורת, הועברה הידיעה שכאמור הוכנה מראש, אל מחיצת הארכיון למחיקה ולמעשה לא הוצגה ב-YNET. במקום הידיעה שלא פורסמה הועלתה ידיעה: נחיתת המעבורת קולומביה מתעכבת בשל תקלת תקשורת".

עורך אתר YNET, יון פדר, אמר ל"גלובס" כי באתר בודקים כעת האם הידיעה שהוכנה מראש ונמחקה, נחשפה בידי מישהו דרך מחיצת הארכיון של YNET. אפשרות זו יותר מקלושה, הוא טוען, אולם כאמור היא נבדקת. "נשאלת השאלה למי היה אינטרס לחשוף ידיעה גנוזה ולהפיצה באינטרנט", אומר פדר.

בשיחה עם גלובס אמר עורך YNET, יון פדר, "כי מדובר בפישול טכני". לדבריו, "היתה אפשרות להגיע למבזק באמצעות לינק, ולא הבנו איך המבזק נמצא בארכיב ואיך אפשר להגיע אליו באמצעות מחיצה, שכנראה נמצאה פתוחה. לקח לנו זמן להבין שיש בעיה והגישה אל המבזק הגנוז נחסמה סופית רק בשעה 19:12, אחרי עבודה מול מספר שרתים".

לדברי פדר, "מדהימה הקלות שבה ניתן להשמיץ כל גורם ברשת באמצעות הפצה ויראלית, ולך תוכיח שאין לך אחות".

לשאלת "גלובס" האם אינו חושב שעליו להתנצל בפני הגולשים, אמר פדר, "אנחנו לא חושבים שאנחנו במצב שמצריך התנצלות".

"אילן