מבחן דרכים: סאאב 9-5 טורבו 2.3 - בלי עננת העשן הכחלחלה

לא במקרה זכתה מכונית המנהלים היוקרתית בשמה של הסטיישן העגלגלה מלפני 36 שנים: סאאב החליטה להצמיד לתג המחיר גם את התדמית של מכונית ייחודית ומתוחכמת

מותגים ותיקים עשויים לשנות את תדמיתם עם השנים ולחצות גבולות זמן ומקום. בשנת 1962, בדיוק לפני 36 שנים, החל בישראל השיווק של מכונית משונה בשם סאאב 95: מכונית סטיישן עגלגלה, בעלת מנוע מוזר עם שתי פעימות, המודיע על קיומו באמצעות רעש אופייני מאד, ובכל זינוק ברמזור הותיר מאחוריו עננת עשן כחלחלה וריחנית.

שיווקו בישראל הסתיים בשנת 1968, ומאז עבר המותג השוודי תהפוכות רבות בארץ. בשנת 1977 הוענק זכיון הייבוא של סאאב ליפנאוטו, יבואנית סובארו, אך הוא שרד בידיה שנתיים בלבד. בתחילת שנות השמונים הופסק כליל הייבוא הסדיר של דגמי סאאב לארץ, והוא התחדש רק במאי 1992, כאשר חברת UMI קיבלה את הזיכיון לידיה.

הסאאב 95 המקורית נעלמה בינתיים מכבישי ישראל, ורק אקסמפלרים בודדים, שמורים היטב על ידי מעריצים מכורים, נעים עדיין באירועים מיוחדים. אולם אפילו ב-1998, הדבר הראשון עליו חושב הישראלי כאשר מזכירים לו את השם "סאאב", היא אותה סטיישן ייחודית.

לחלק מהלקוחות הפוטנציאליים של סאאב בארץ, זיכרון עמום זה מהווה עדיין מחסום פסיכולוגי, אולם היצרן השוודי דווקא גאה במורשתו. לפיכך, כשהגיע מועד ההשקה של מכונית הדגל החדשה של סאאב לפני כשנה וחצי, נבחר עבורה השם "סאאב 9-5", כאיזכור לאותו דגם קלאסי.

סאאב נמצאת היום בבעלות מלאה של חברת ג'נרל-מוטורס, ובראשה עומד מנכ"ל אמריקני יליד דטרויט. אך עיצובה של הסאאב 9-5 מוכיח שהשוודים עדיין שומרים על עצמאותם. המכונית החדשה לא מיישרת קו עם המראה הזורם המקובל, ומתאפיינת בעיצוב זוויתי ומחודד, בעל זנב גבוה וגריל כרום בולט. אומנם העיצוב אינו חריג כמו כמה מדגמי העבר שלה, אך הוא מצליח לשדר את המסר היוקרתי-מתוחכם, שהפך את סאאב לסמל וללהיט בקרב היאפים בארה"ב. גם בישראל, בחניון "הבימה", בערבו של קונצרט גאלה נוצץ, הצליח רכב המבחן השחור שלנו למשוך תשומת לב בנוף הב.מ.וו-אאודי-מרצדס.

העיצוב הייחודי לא נעלם בתוך תא הנוסעים. למרות שימוש נרחב ברכיבים שנלקחו ממאגר החלקים של GM, שומרת ה-9-5 על לוח מחוונים טיפוסי לסאאב, העוטף את הנהג ומפריד אותו מהיושב לימינו. עוד סממן "סאאבי" קלאסי, הוא מיקומו של מפתח ההתנעה בין המושבים, סמוך לבלם היד, ולא על עמוד ההגה. מוט ההילוכים, לעומת זאת, זועק "אופל" - וכך גם ההגה וידיות השליטה.

הגימור ואיכות הבנייה הם דוגמא לקפדנות שוודית טיפוסית, ודיפוני העץ הכהים נראים, לשם שינוי, במקומם. שוודיה היא אחת מהמדינות המתקדמות בעולם בתחום הארגונומיה והאורטופדיה, והדבר ניכר בתכנון המושבים הקדמיים של ה-9-5. המושבים רחבים, תומכים ומפנקים, ומסוגלים להשיל מהנהג את מתח הנהיגה, בלא להוסיף על הקיים.

למרות אורכה הנכבד של המכונית, 4.805 מ' מפגוש לפגוש, בסיס הגלגלים שלה קצר מהממוצע בקבוצתה, ועומד על 2.703 מ'. בהתאם, מרווח הרגליים מאחור סביר, אך כמה מהמתחרות הישירות מציעות יותר. מרווח הכתפיים, לעומת זאת, טוב מהממוצע, והספסל האחורי יכול לאכלס 3 מבוגרים. זאת למרות שעיצוב גב המושב ידידותי יותר לשני נוסעים.

האיבזור הפנימי הסטנדרטי מקיף מאוד, כמקובל בפלח השוק הזה. הוא כולל מושבים חשמליים, מחשב דרך, בקרת אקלים אלקטרונית, בקרת שיוט, מערכת קול מצויינת וכל העזרים החשמליים המקובלים. למעשה, ברשימת התוספות בתשלום ניתן למצוא רק ריפוד עור וגג חשמלי.

הסאאב 9-5 מיובאת לישראל עם שלוש אופציות מנועים. בקצה התחתון נמצא מנוע 2 ליטר טורבו בהספק של 150 כ"ס, ובקצה העליון מנוע V6 טורבו בנפח 3 ליטר, המספק 200 כ"ס. דגם המבחן שלנו היה הדגם האמצעי, עם מנוע ארבעה צילינדרים בנפח 2.3 ליטר ומגדש טורבו בלחץ נמוך, המגיע להספק של 170 כ"ס.

כמקובל בסאאב, מדובר במנוע סופר-חלק עם גלי איזון פנימיים המבטלים את הזעזועים בכמעט כל מצב נהיגה. זהו אחד מהמנועים הראשונים בעולם המצויידים בדור חדש של מגדשי טורבו בעלי גיאומטריה משתנה. הפטנט הזה נועד להתאים את כמות האוויר המוגדש לתא הבעירה לתנאי הנסיעה, ולהימנע מתופעות הלוואי של מגדשי הטורבו המקובלים. התוצאה: מומנט שופע וזמין כבר ב-1,800 סל"ד נמוכים.

לחיצה אגרסיבית על הדוושה בסיבובי סרק מאפשרת להבחין בהשתהות קלה באספקת הכוח, אך בסך הכל, מסוגלת ה-9-5 להאיץ בקצב מרשים מאוד. חלק מהעבודה מתבצע על-ידי הגיר האוטומטי של GM, המותקן גם בכמה מדגמי אופל. הוא מאפשר לבצע "קיק-דאון" אפילו במהירויות של 160 קמ"ש, ומעביר הילוכים בצורה חלקה.

דגם ה-2.3 ליטר מסוגל להגיע למהירות מירבית של 220 קמ"ש, אבל חשוב יותר, במהירויות שיוט הגיוניות (תלוי את מי שואלים) שבין 140 ל-160 קמ"ש, הוא שומר על שקט ורגיעה מופתיים.

סאאב 9-5 התכבדה להיות את מהמכוניות הראשונות של GM העושות שימוש בפלטפורמה הגלובאלית המכונה בשם הקוד "דלתא". פלטפורמה זו מבוססת באופן כללי על פלטפורמת האופל וקטרה, אולם עברה שינויים מאסיביים כדי להתאימה לדור הבא של המשפחתיות הבינוניות מתוצרת אופל/סאאב/שברולט/פונטיאק ושות'.

זוהי אחת מהפלטפורמות היותר קשיחות הנמצאות היום בשוק. לטענת סאאב, הדבר מתבטא ישירות בבטיחות הפאסיבית יוצאת הדופן של ה-9-5 ובנוחות הנסיעה שלה. בעיר ובכביש המהיר, ה-9-5 אכן מצליחה למלא את ייעודה כצולחת מרחקים נוחה ומהירה. עם זאת, במהירויות תלת-ספרתיות בכבישים משובשים, היא לא מצליחה לשדר את תחושת היציבות המושלמת של כמה ממתחרותיה הגרמניות.

רכות המיתלים עומדת לסאאב הגדולה לרועץ בכבישים מפותלים ומהירים, בהם נוטה המכונית לפתח נטיית גוף מוחשית, וההגה נוטה להיות מעורפל מדי. מעניין לציין שבעת השקת הבכורה בשוודיה לפני כשנה וחצי, הפגינו מכוניות המבחן של המפעל התנהגות כביש מופתית ומדוייקת. ייתכן שההבדל נובע מבחירה שונה של צמיגים, או מכיול שונה של המיתלים במפרט המגיע לישראל.

כך או כך, קשה לראות את הלקוח הישראלי הטיפוסי של המכוניות הללו מסתער על כבישים מפותלים בעיניים בורקות ובכפות ידיים מיוזעות. סביר יותר להניח שמי שרוכש מכונית מנהלים ב-200 אלף ש"ח זקוק לאמצעי תחבורה ייצוגי, בטוח, מהיר ומפנק, ואת זה מספקת לו ה-9-5 בשפע.

הסאאב 9-5 נמכרת בישראל מאז דצמבר האחרון. על פי נתוני הסוכנות בארץ רק כ-%25 מרוכשי המכונית נמנים על "מכורי סאאב" הוותיקים, והשאר עוברים אליה ממכוניות מנהלים גרמניות ושוודיות. עם זאת, בקצב מכירות ממוצע של כ-10 מכוניות בחודש, קשה לראות כיצד היא מדירה שינה מעיניהם של המתחרים הגדולים.

יחד עם זאת, גל ההתייקרויות האחרון שפקד את מתחרותיה הישירות, העניק לה יתרון מחיר לא מבוטל. עם תווית מחיר של כ-200 אלף ש"ח לדגם 99' מאובזר, נראה שהסאאב 9-5 נמצאת כיום בעמדת זינוק טובה לתוך "הזרם המרכזי" של מכוניות המנהלים היוקרתיות בארץ.