פרקליטות מחוז ת"א: להעמיד לדין את הרצוג וזילברשטיין בעמותות ברק

המלצה להעמיד לדין גם את עו"ד דורון כהן, גיסו של אהוד ברק * ההחלטה הסופית - בידי ארבל ורובינשטיין

פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) קובעת, כי יש ממצאים לכאורה להגשת כתב אישום נגד כמה מהמעורבים הבכירים בפרשת עמותות ברק, ובראשם: ח"כ יצחק הרצוג, טל זילברשטיין ועו"ד דורון כהן (גיסו של ברק). כך נודע ל"גלובס".

עמדה עקרונית זו העבירו פרקליטת מחוז ת"א (פלילי), רות דוד, והפרקליטים המטפלים בתיק - עורכי הדין טוני גולדנברג וצביקה גבאי - לפרקליטת המדינה, עדנה ארבל, ואל היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין. העמדה הסופית תוגש רק בעוד מספר ימים.

באשר לחבר הכנסת לשעבר ויצמן שירי, שנחקר בפרשה בתיק נפרד, לא ברור האם יש די ראיות להגשת כתב אישום. ואולם גם בתיק זה, העמדה הסופית תגובש רק בימים הקרובים.

בכך מאמצת למעשה הפרקליטות באופן כללי את עמדת המשטרה, שהמליצה להעמיד לדין את האישים הנ"ל (וכן את שירי שכעת, כאמור, לא ברורה ההמלצה לגביו). העמדה הסופית תוגש בימים הקרובים, ואז יידרשו לכך פרקליטת המדינה ארבל ואחריה רובינשטיין.

בשלב זה לא ברור, האם לנוכח טיפולו הקודם של רובינשטיין בתיק, וטענות הנחקרים בדבר הצגתו עמדות סותרות בנושא, יוכל רובינשטיין לטפל בתיק. הטענה העיקרית של הנחקרים היתה "טענת ההסתמכות", ולפיה רובינשטיין עצמו התיר לבנימין נתניהו לגייס תרומות באמצעות עמותות בעת שהתמודד ב-1996 על ראשות הממשלה.

המשטרה לא המליצה בזמנו להעמיד לדין את רה"מ לשעבר, אהוד ברק, המיוצג בידי עו"ד דוד ליבאי. עו"ד דורי קלגסבלד, שיעץ לברק בשלבים מוקדמים של הפרשה, מייצג כעת את זילברשטיין.

נודע, כי בין זילברשטיין לברק קיימים ניגודי עניינים, שכבר באים לידי ביטוי: בעוד זילברשטיין שמר על שתיקה, אמר ברק בחקירתו באזהרה, כי הוא אישית לא היה מעורב בניהול העניינים הכספיים של מטהו בבחירות 1999, וכי כל הפעולות בגינן נפתחה החקירה לא בוצעו על-ידו אלא על-ידי האחרים, ובהם זילברשטיין. על עמדה זו חזר גם בפגישתו האחרונה עם רובינשטיין וארבל.

עו"ד אלי זוהר, המייצג את דורון כהן, עומד על זכות לקוחו לקבל שימוע, על אף שכהן שמר על זכות השתיקה. באשר להרצוג, המיוצג בידי עו"ד דן שינמן, יש להביא תחילה להסרת חסינותו כחבר כנסת. שירי מסר את גירסתו המלאה, לפי המלצת פרקליטו, עו"ד אלדד יניב, והוא מבקש שימוע, אם יוחלט להגיש נגדו כתב אישום.

הרצוג היה מראשי מטהו של ברק בבחירות 1999, פעל לגיוס חלק ניכר מהתרומות לקמפיין שלו ושימש כמזכיר הממשלה בקדנציה של ברק. הוא נבחר לכנסת לפני חודשיים, ומשמש כיום כמרכז סיעת העבודה בוועדת הכספים. הרצוג הוא בנו של הנשיא המנוח חיים הרצוג, והיה שותף בכיר במשרד עורכי הדין בראשו עומד השר לשעבר יעקב נאמן, מקורבם של נתניהו ואריאל שרון.