תגובות

אהוד ברק:

מלשכתו של אהוד ברק נמסר: "לא זכורה לברק כל שיחה כזו, וסביר גם שלא התקיימה".

רם אורן, מחבר "לטרון":

"אורי מילשטיין הוא מתנצח סדרתי, ואין טעם להיכנס איתו לוויכוח. כל העובדות ב'לטרון' נבדקו על-ידי מיטב המומחים, אנשים שלחמו שם ואנשים שעצבו את האסטרטגיה של הלחימה".

ההיסטוריון בני מוריס:

"בכל מקום שכבשו ב-48' בזזו. התופעה, שהושתקה בהיסטוריוגרפיה של צה"ל, הביכה את בן-גוריון, שכתב ש'עם ישראל הפך לעם של גנבים'. אין ספק שמילשטיין צודק לגבי הביזה שביצעו בקטמון, הבעיה היא שיש לו אובססיה עם רבין והפלמ"ח. האמת היא שפשוט לא היינו אז חזקים מספיק. הוא מגזים עם רבין, וגם במקום שרק ביצע, כמו ששת הימים וכיבוש הגדה, הוא תולה בו אחריות שצריך לתלות בבוסים הפוליטיים, אשכול, אלון ודיין. בכל מקום מילשטיין מצא משהו רע ברבין, וחבל, כי זה מכתים את עבודתו הטובה בעבר.

"הכרכים שהוא פרסם על החודשים הראשונים של המלחמה הם המחקר החשוב, המעמיק והטוב ביותר שנעשה. לו היה משלים את כל הכרכים, זה היה המחקר השלם והמוחלט על המלחמה. אבל הוא מצא טעויות ודברים לא נעימים על הפלמ"ח, אנשים כעסו והתחילו לרדוף אותו, מנעו ממנו עבודה, והוא הגיב בהקצנה ונכנס למעגל קסמים".

ההיסטוריון מאיר פעיל:

"בעניין דיר יאסין, כתבתי דוח על טבח שלא מובן לי עד היום. ראיתי איך רצחו 25 גברים פלסטינים, ועל זה דיווחתי. לא נתתי מספרים. מפקדי האצ"ל עשו מסיבת עיתונאים למחרת, והם שהצביעו על 250 הרוגים, וכעבור יום ביקר שם נציג הצלב האדום ודיווח על מאתיים הרוגים.

"פקססו לי את המאמר האחרון של מילשטיין, לא הסתכלתי מה זה, אני אפילו לא מתנגב איתו. האיש הוא היסטוריון צהוב שמעולם לא למד היסטוריה צבאית, לא עבר אפילו קורס מ"כים, אבל הוא יודע איך היה צריך לכבוש ולפתוח את הדרך לירושלים. הוא חשב לעצמו שרבין זה גל לעלות עליו והשתתק רק אחרי הרצח. עכשיו הוא שוב יוצא מהמחילות".

אהד זמורה, זמורה–ביתן:

"היוזמה להוצאת 'תולדות מלחמת העצמאות' היתה שלי, לא של אורי. התכוונתי לכרך אחד, ותוך כדי דיבור זה צמח לשלושה ושישה כרכים, ונגמר ב-12 כרכים. אורי כתב ארבעה כרכים, ולא שלא ראינו את הסוף, לא ראינו את ההתחלה.

"גם אנשי הפלמ"ח התנגדו לספר. ניסינו לשכנע אותם לשתף פעולה, ללא הצלחה, וזה בטח לא עזר לנו. מדובר באנשים בעלי השפעה, והרגשתם היתה שאורי מוזן משנאה. אני זוכר אלוף אחד שאמר לי 'ניצחנו את הערבים ב-1948, אבל לפי מילשטיין, הערבים ניצחו אותנו'. גם בינינו היו מחלוקות. אורי איש קשה, הוא נכנס בספר לפרטי-פרטים של הקרבות, וכשראינו שהעסק נסחב, החלטנו לצמצם בהפסדים, והוא אכן קנה מאיתנו חזרה את הזכויות תמורת כל מה שהשקענו בו".

תגובתו של שאול מופז לא התקבלה עד למועד סגירת הגיליון.