זמן הידרקטורים החיצוניים: בתקופת מעבר של ארבעה חודשים, יוכלו חברות ציבוריות לשפר את גמולם

החברות יוכלו ליהנות גם מההקלות שאומצו כעת בתקנות הגמול ובתקנות חו"ל

במאמר קודם ("משתלם עוד יותר - תיקונים לתקנות החברות שתוקנו בסוף ינואר מגמישים את היכולת של חברות ציבוריות לתגמל דירקטורים חיצוניים", "גלובס" 12-11 בפברואר 2003), נסקרו תיקונים לתקנות החברות (כללים בדבר גמול והוצאות לדירקטור חיצוני) (תיקון), התשס"ג - 2002 ("תקנות הגמול") וכן לתקנות החברות (הקלות לחברות ציבוריות שמניותיהן רשומות למסחר בבורסה מחוץ לישראל) (תיקון), התשס"ג - 2003 ("תקנות חו"ל").

תיקונים אלה מגמישים את יכולתן של חברות ציבוריות לתגמל את הדירקטורים החיצוניים שלהן. התקנות הכוללות את התיקונים ("התקנות המתקנות") נחתמו לא מכבר על-ידי שר המשפטים החדש ונשלחו לפרסום ברשומות. עם פרסומן ברשומות של התקנות המתקנות, ייכנסו התיקונים הכלולים בהן לתוקף ותחל תקופת מעבר בת ארבעה חודשים לשיפור תנאי הגמול של דירקטורים חיצוניים מכהנים. לקראת פרסומן - הצפוי בקרוב - של התקנות המתקנות, מתומצתות במאמר זה השלכותיהן העיקריות.

התיקונים לתקנות הגמול ייכנסו לתוקף מיום פרסום התקנות המתקנות ברשומות. האלמנטים המהותיים לעניין תקנות אלה הינן הסטיה מקיבוע סכום הגמול והגמשת מנגנון הגמול היחסי.

סטיה מקיבוע סכום הגמול. על-פי תקנות הגמול, גמול הדירקטורים החיצוניים בחברה חייב להיות זהה והוא לא ישונה במהלך כל תקופת כהונתם. על-כן, גמול הדח"צ החדש מקובע על-פי גמול הדח"צ האחר (המכהן) וחוזר חלילה. רק במקרים בהם מתחלפים כל הדח"צים של החברה בעת ובעונה אחת, יכולה החברה לשנות את הגמול שקבעה. תוצאה זו של קיבוע גמול הדח"צים לתקופות כה ארוכות גרמה קושי לחברות ציבוריות רבות. התיקונים לתקנות הגמול מגמישים עקרון קיבוע זה במספר מקרים: (א) ניתן לשנות את גמול הדח"צ לתקופת הכהונה הנוספת של שלוש שנים; (ב) במקרה בו מתמנה דירקטור חיצוני חדש, החברה תהא רשאית (i) לשנות את שכרו של הדירקטור החיצוני המכהן או את אופן קביעתו ובלבד שיש בכך כדי להטיב עם הדירקטור המכהן; או (ii) במקרה שהחברה תרצה לתת לדירקטור החיצוני החדש שכר נמוך מזה הניתן לדירקטור החיצוני המכהן, תוכל היא לעשות כן החל מתום תקופת כהונתו של הדירקטור המכהן (בתנאי שהודיעה על כך לדירקטור החדש, קודם קבלת הסכמתו לכהן). עד תום כהונת הדירקטור המכהן יקבל הדירקטור החדש גמול שווה לזה של המכהן.

הגמשת מנגנון ה"גמול היחסי". תקנות הגמול מאפשרות לחברה להעניק לדירקטור חיצוני גמול הנקבע ביחס לשכרם של ה"דירקטורים האחרים" בחברה. "דירקטורים אחרים" הינם הדירקטורים שאינם דירקטורים חיצוניים בחברה, למעט דירקטורים "בעלי שליטה" או דירקטורים הממלאים תפקיד נוסף בחברה או בתאגידים קשורים מסוימים. זאת, מאחר שיש לנטרל את שכרם (שמושפע גם מגורמים אחרים) בעת קביעת ממוצע השכר של הדירקטורים החיצוניים. התיקון לתקנות הגמול מצמצם את הגדרת "דירקטור אחר" ומחריג ממנה גם דירקטור שאינו מקבל גמול מהחברה ודירקטור הנותן באופן שוטף לחברה או לתאגידים קשורים מסוימים שירותים שאינם נכנסים לגדר "תפקיד" בחברה או בתאגיד כאמור (לדוגמה, שירותי ייעוץ). כתוצאה מצמצום הגדרת "דירקטור אחר", במספר גדול יותר של חברות לא יכהנו לפחות שני "דירקטורים אחרים" וחברות אלה תהיינה חופשיות לקבוע את הסכום שישולם לדירקטור החיצוני ללא קשר לממוצע שכרם של "הדירקטורים האחרים" בחברה.

התיקון לתקנות חו"ל חל על חברות ציבוריות אשר מניותיהן רשומות למסחר בבורסה מחוץ לישראל, אף אם מניותיהן רשומות למסחר בבורסה לניירות ערך בתל-אביב. זאת, בתנאי שדין מדינת החוץ לו הן כפופות מטיל על הדירקטורים החיצוניים שלהן חובות או דרישות נוספות מעבר לחובות והדרישות הקבועות עלפי הדין הישראלי. על חובות או דרישות נוספות אלה לנבוע ממעמדם כדירקטורים עצמאיים או בלתי תלויים ולהטיל עליהם נטל נוסף.

חברות אלה תוכלנה לשלם לדירקטורים החיצוניים שלהן גמול שנתי מרבי של 100,000 שקלים וגמול השתתפות מרבי של 3,000 שקלים לישיבה (כמעט פי שלושה מסכומי התקרה המותרים כיום). תחולת התקנות רטרואקטיבית, החל מיום 1 בינואר 2003.

אחד התיקונים לתקנות הגמול, מאפשר לחברה כעת לשנות את הגמול המשולם לדח"צים המכהנים ערב פרסום התקנות המתקנות או לשנות את אופן קביעת הגמול (לדוגמה, גמול בסכום קבוע או ביחס ל"דירקטורים האחרים" בחברה). זאת, אם תתקבל ההחלטה על כך באסיפה הכללית של החברה בתוך ארבעה חודשים מיום פרסום התקנות המתקנות, והשינוי מיטיב עם הדירקטורים החיצוניים המכהנים. שינוי חשוב זה נכנס לתוקפו כבר בעונת האסיפות השנתיות בה אנו נמצאים, תודות למאמץ מוגבר של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דידי לחמן-מסר וצוותה במשרד המשפטים ולפתיחותם לצרכי השוק המשתנים.

השינוי מאפשר למעשה לחלק גדול מהחברות המעונינות לשפר את גמול הדח"צים שלהן, לעשות זאת בפרק הזמן האמור וליהנות גם מההקלות שאומצו כעת בתקנות הגמול ובתקנות חו"ל.

הכותבת, שותפה במשרד גולדפרב, לוי, ערן ושות', ייצגה מספר חברות ציבוריות בישיבת ועדת הכנסת בה אושרו התיקונים הנדונים במאמר זה.