הום סנטר משיקה קונספט חדש: "סופר הום סנטר"

פועלת נגד המגמה של אייס; תפתח תת רשת שתמנה חמישה סניפים; תקים תתי רשתות נפרדות בתחומי החשמל וכלי בית

רשת הום סנטר, המציינת השנה עשור להיווסדה, מקימה תת רשת בקונספט חדש תחת השם "סופר הום סנטר".

מדובר בחנויות מגה ענקיות על שטח של 5,600 מ"ר, המאפשרות כניסה, התבססות והתמחות בתחומים חדשים. הקונספט החדש ייושם בחמישה סניפים שפריסתם תושלם בתוך כשנתיים.

המודל מייצג תובנה הפוכה לזו שמיישם יקי ודמני, מנכ"ל אייס, ברשת המתחרה, תוך ניסיון להקטין את גודל החנויות בניסיון להתייעל ולהגדיל פדיון למ"ר. בתגובה לשאלת "גלובס" בנושא אמר אייל פישמן, יו"ר פישמן רשתות, החברה האם של הום סנטר: " אייס, שלא מצליחה להתמודד ברמת המקצועיות עם הום סנטר, בחרה לקחת את המקום של הטמבוריה הקטנה. לא רק שהיא מקטינה חנויות היא גם מורידה בשירות, ובגדול. יכול להיות שיש צורך בנישה כזו וודמני יצליח, אבל לא במקום שבו יש לו תחרות מצד הום סנטר - רק במקומות בהם הוא פועל לבדו".

החנות הראשונה על פי מודל ה"סופר הום סנטר" תפתח בחודש יולי הקרוב בחנות הום סנטר בגעש. במהלך 2003-2004 יוטמע הקונספט החדש בצומת ביל"ו ובמפרץ חיפה, ולאחר מכן בחנויות הרשת בבאר שבע, רמת גן וירושלים. הכוונה היא להביא לגידול של 30% במספר הפריטים על המדף.

לדברי אהרון מידן, מנכ"ל הום סנטר, מדובר במרכזי מכירה ושירות יעודיים מתמחים שיתחרו בחנויות וברשתות המתמחות, תוך מתן ערכים מוספים לצרכן בשירות וכן בפעילות בשבתות. התחומים החדשים אליהם תיכנס הרשת הם מרכז "דקור" לשיפוץ הבית ושירות ייעוץ אדריכלי - סדרת חדרי תצוגה מעוצבים המציגים 120 סוגי צבע שונים בעשרות סגנונות ועיצובים; מחלקת קרמיקה ואביזרי אמבט; מחלקת וילונות; מחלקת מטבחים הנשענת על יבוא מטבחים מעוצבים מספרד (ספק של איקיאה); ומחלקת ריהוט משרדי לבית.

בנוסף כולל הקונספט קטגוריות כמו מרכז למכירת מחשבים וציוד מחשבים (שת"פ עם חברת אקסלנט); מרכז למכירת טלפונים סלולריים (בשיתוף עם חברת פלא פון) וטלפונים רגילים; מרכז מכירה והתקנה של מזגנים (בשיתוף עם תדיראן) עם מותג פרטי "תדיאייר"; מרכז ומעבדה לתיקון של מוצרי חשמל.

המהלך נעשה תוך השענות על הידע שמקבלת הרשת מרשת הענק הבריטית B&Q, עימה יש להום סנטר הסכם ידע מזה כשנה. כך גם שדרגה הום סנטר את כל מערך האחסנה והשליטה באמצעות מרלו"ג חדשני בו השקיעה למעלה מ-52 מליון שקל. פעילות המרלו"ג תורחב כך שהוא יתפעל 40% מהמוצרים שיסופקו לרשת.

עם השלמת היערכותן של חנויות "סופר הום סנטר", יתאפיינו חנויות הרשת בחמישה פורמטים שונים המובחנים ביניהם בגודל ובמגוון, כאשר מצד אחד פועלות חנויות הום סנטר אקספרס ובקוטב השני - חנויות הענק. לדברי אהרון מידן, היקף שוק ה-D.I.Y בישראל מסתכם בכ-1.5 מיליארד דולר. להום סנטר נתח שוק של כ-15%; לאייס 8%, לרשתות איזוריות 8%, ולטמבוריות, חנויות מתמחות ומגרשי בנייה - 69%. בעקבות מהלכי הפיתוח החדשים, מצפה הום סנטר להגדיל את נתח השוק שלה בתוך חמש שנים לכ22%- ולהעלות את מכירות הרשת למטר מרובע בכ-7%.

בנוסף, הום סנטר מתכננת להקים תתי רשתות נפרדות בתחומי החשמל וכלי בית, הסינרגטיים לליבה העסקית ברשת. כבר עתה מתחילה הום סנטר בעיבוי הפעילות בתחום מוצר החשמל תוך כניסה למוצרים כבדים יותר. פעילות מוצרי החשמל מניסה לה מכירות של כ-100 מיליון שקל, מתוך סך מכירות בהיקף של מיליארד שקל.

התוכניות של פישמן רשתות, החברה האם של הום סנטר, למזג את פעילות הום סנטר עם בסט ביי, לא יוצאות עדיין לפועל, מאחר והחברה עדיין לא הגיעה להסכמה עם השותף בחברת בסט ביי, משפחת שטראוכלר, על רכישת חלקו בה, נוכח מחלוקת בנושא שווי החברה.

בתחום כלי הבית התכוונה הום סנטר להקים 14 חנויות של תת הרשת החדשה "הום & דיזיין" לכלי בית בפריסה ארצית, בהשקעה של כ-8 מיליון שקל. תכנית זו לא עלחתה כמתוכנן נוכח העלויות הכבדות של תפעול הרשת בקניונים. לפיכך הוחלט לסגור את הסניפים שהוקמו בקניונים ולפתוח את הרשת מחדש בפאואר סנטרים מחוץ לקניונים, בדומה למדיניות המיקומים של רשת סטוק קפה, למשל.

לדברי מידן, שוק כלי הבית בישראל מוערך בכ-650 מליון שקל. כלי הבית נמכרים ברשתות עשה זאת בעצמך, בתי כלבו, רשתות מזון וחנויות הכלים והמתנות.

בשנת 2002 הסתכמו מכירות החברה בכמיליארד שקל, בדומה לשנת 2001. רווחי החברה הסתכמו בכ-24 מיליון שקל, גידול של 24% לעומת שנת 2001. בשנת 1995 הונפקה הרשת בבורסת נסד"ק בניו יורק, וגייסה למעלה מ-10 מיליון דולר אשר הופנו לפיתוח החנויות.