תקנות המים לתוקף: קנס של 250 שקל על השקיית גינות ביום; לרשות עירונית - 1,000 שקל

איסור מוחלט על השקיית גינות בין נובמבר לאפריל * פקחים עירוניים הוסמכו להטיל הקנסות

החל מהיום (ה') חל איסור מוחלט על השקיית גינות מהשעה שבע בבוקר ועד שבע בערב. בעל גינה פרטית שישקה את גינתו בשעות האסורות צפוי לקנס מינהלי של 250 שקל, תאגיד ציבורי או רשות עירונית ישלמו קנס מינהלי של 1,000 שקל עבור כל השקיה.

את הקנסות על הציבור ועל התאגידים הוסמכו להטיל באמצעות צו מיוחד הפקחים העירוניים. את הקנסות על הרשויות העירוניות יטילו פקחי נציבות המים, שלה בסך הכל שישה פקחים האחראים על הארץ כולה. כמו כן הוטל איסור מוחלט על השקיית גינות בין החודשים נובמבר לאפריל.

תקנה נוספת מתירה השקיה בגן ציבורי או בגינה פרטית ששטחם עולה על 50 מ"ר, רק אם הותקנה בהם מערכת השקיה יעילה עם קוצב זמן בצירוף מד מים. העובר על תקנה זו יחויב גם כן בקנס בגובה 250 שקל. רשות עירונית תשלם 1,000 שקל.

עוד נאסר להשתמש במים זורמים לשם רחיצת מכוניות, או להשתמש במים זורמים לשם שטיפת משטחים מרוצפים, מדרכה או רחבה שאינה מקורה. גם במקרה זה הקנס הוא בגובה 250 שקל לבית פרטי ו-1,000 שקל לבעל עסק או רשות עירונית.

בעלי מתקנים לרחיצת מכוניות יוכלו להמשיך להפעילם רק אם הותקנה בהם מערכת למיחזור המים לשימוש לאותה מטרה. הקנס שיוטל על מי שיעבור על תקנה זו הוא בגובה 1,000 שקל. בנציבות המים מדגישים, שרק 20% מהמתקנים מצוידים במערכות למיחזור המים.

יצוין, שב-2002 הטיל בית המשפט על עיריית תל-אביב קנס בגובה 9,600 שקל על השקיית גינות באמצעות ממטרה בשדרות רוטשילד בעיר. תביעות נוספות נמצאות בהליך משפטי. בעוד שהפקחים העירוניים רשאים להטיל קנס מינהלי, פקחי נציבות המים פותחים בחקירה שרק בסופה מוגשת תביעה משפטית כנגד הרשות המקומית.

מנציבות המים נמסר, שלמרות החורף הגשום מאגרי המים עדיין סובלים ממחסור של כשני מיליארד מ"ק, ולכן אין מנוס גם השנה מלחסוך במים.