בכטל מחלקת את השלל; ותודה לג'ורג' שולץ שהביאנו עד הלום

מתכוונת להוציא עד 90% מהעבודות בעיראק עליהן היא מופקדת, לקבלני מישנה במנות קטנות; בדרך לחוזים נוספים בהיקף של מיליארדי דולרים

ענקית התשתיות האמריקנית בכטל (Bechtel), שזכתה לאחרונה בחוזה שמן (החוזה הראשון של החברה בעיראק, בינתיים) בהיקף של 680 מיליון דולר מצד הממשל האמריקני לשיקום תשתיות שונות בעיראק, החלה בשבוע שעבר לחלק את השלל שנפל לידיה ללא קושי רב בין קבלני מישנה זרים.

החברה ערכה בשבוע שעבר מצגת בלונדון (רוד שואו), בה פרשה בפני קבלני מישנה את כל המכשולים שיש לעבור בכדי לזכות בעבודות.

כאלף קבלנים "מורעבים" התייצבו בבוקר יום א' למצגת במערב העיר, אשר לוותה בקולות מפגינים אנטי-אמריקניים. קבלנים רבים הגיעו ממדינות המזרח התיכון ומארצות אסיאניות, והם הצטרפו אל כאלפיים קבלנים שהגיעו למצגת קודמת שנערכה ימים ספורים קודם לכן בוושינגטון.

יחד עם זאת, כמה מאות אנשי עסקים צפויים להגיע במהלך השבוע הקרוב למפגש שעורכת החברה בכווית סיטי, ובבכטל מספרים שאתר האינטרנט שלה הוצף עד כה בכ-4,500 פניות שונות מצד קבלני מישנה וספקים שונים, וכי הם צופים שעד סוף המועד להגשת בקשות, יפנו אל החברה באמצעות אתר האינטרנט כ-10,000 קבלנים.

בכירים בחברה דחו שמועות שנפוצו, לפיהן הממשל האמריקני ידחה בקשות של חברות ממדינות אשר לא תמכו במהלך האמריקני בעיראק, כמו צרפת וגרמניה. בבכטל אומרים כי החברה מתכוונת להוציא עד 90% מהעבודות בעיראק עליהן היא מופקדת, לקבלני מישנה במנות קטנות, וכי התחרות מצד הקבלנים היא חלק מהפרוייקט הענק שהחברה לקחה על עצמה.

הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי (USAID) בחרה בבכטל לבצע את העבודות לשיקום מערכת החשמל, מערכת המים ובארות נפט שנפגעו במהלך המלחמה מבלי לערוך מכרז. החברה כבר עומדת להתחיל בביצוע חוזה קטן יותר בהיקף של 34.6 מיליון דולר, שבמסגרתו תשקם בעיראק הכבושה שדות תעופה, בתי ספר, בתי חולים ומוסדות ציבור אחרים.

במסגרת תהליך הקבלה המפרך, דורשת החברה מהקבלנים להירשם אצל חברת המידע הבינלאומית דן אנד ברדסטרייט, בכדי שבכטל תוכל לאסוף אינפורמציה מקסימלית על החברות ולחקור את מצבן הפיננסי. בחברה מתכוונים לבדוק את כל הפניות ולהזמין קבלנים וספקים מתאימים, שיעמדו בקריטריונים שהחברה מציבה, לפגישות בהם נוספות ולביקור באתרים בעיראק לפני שתיקבע ההחלטה הסופית. נציין, כי בכדי לסנן פונים רבים הדגישה החברה לפונים כי זכייה במכרז ועמידה בהפעלת המתקנים היא דבר קשה מאוד בעיראק שאחרי המלחמה.

הקבלנים שיזכו בחוזים יקבלו תמריצים בכדי להעסיק כוח עבודה מקומי, אך יהיה עליהם לבדוק שהם אינם מגייסים אנשים הקשורים לרשימת המבוקשים ממשטרו של סדאם חוסין. קבלני המישנה ייאלצו גם לשלם עבור אבטחתם במקום, ולבטח את העובדים ואת אנשי הצוות הזרים בביטוח מקיף ויקר שיכסה גם נזקי רכוש.

בזמן פעילותם במקום, יחולו על החברה כל החוקים הנהוגים בארה"ב, ובכירים בבכטל מסרו כי הם מבקשים מהקבלנים שהגישו בקשה ללמוד היטב את כל הכללים שיחולו עליהם בהתאם לחוק האמריקני.

בכטל - רקע במהלך השנים ביצעה בכטל למעלה מ-20 אלף פרוייקטים שונים ברחבי העולם והיא משלימה מדי שנה כאלף פרוייקטים חדשים. בכטל, המגדירה עצמה כחברת הנדסה ובנייה, נוסדה בסוף המאה ה-19, והיא מנוהלת כיום על ידי ניני המייסד, וורן בכטל.

החברה איננה נסחרת בוול סטריט, אך על פי הנתונים שהיא מציגה באתר האינטרנט שלה, היא מעסיקה כיום כ-47 אלף עובדים ב-60 מדינות שונות. בשנת 2002 הסתכמו הכנסותיה של ענקית התשתיות ב-11.6 מיליארד דולר, ויש לה צבר הזמנות של כ-12.7 מיליארד דולר.

במהלך השנים ביצעה בכטל בעיקר פרוייקטים בתחום התחבורה, תקשורת, נפט, אנרגיה ובנייה. עדות לקשרים המסועפים של החברה עם הממשל בוושינגטון הולכים עוד הרבה אחורה. המנכ"ל השני של החברה, סטיב בכטל, היה מיודד עם נשיא ארה"ב לשעבר, דוויט אייזנהאור, וכן עם המלך הסעודי פייסל.

בין הפרוייקטים המסורתיים הוותיקים של החברה ניתן למנות את מיזם ה- Big Dig המשותף עם חברת פירסון, שבמסגרתו נחפרה מנהרה מתחת למרכז העיר בוסטון, בפרוייקט שעלותו הסתכמה במעל 14.5 מיליארד דולר ועוררה תרעומת גדולה בקרב הציבור על חריגה תקציבית, כיוון שהעלות המתוכננת של הפרוייקט עמדה על 3 מיליארד דולר בלבד. אגב, האיש שבחר בבכטל לביצוע עבודות התשתית בעיראק, אנדרו נאטסיוס, מהסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי, מכיר את החברה מקרוב: בג'וב הקודם שלו, כמנהל רשות כבישי האגרה של מסצ'וסטס, הוא עבד עם בכטל על פרוייקט ה- Big Dig .

במהלך השנים פעלה בכטל גם בתחום ניקוי פסולת ואיכות הסביבה, וגילתה בו מקור הכנסה יציב. החברה הבת BNI נבחרה על ידי הממשל האמריקני להקים אתר לפינוי פסולת רדיואקטיבית במדינת וושינגטון. האתר יכול לטפל מדי יום בפסולת בהיקף של 53 מיליון גלונים. בתחום הטלקום פועלת כיום בכטל בפרוייקט סלולר ענק של T&AT בארה"ב, וכתוצאה מהירידה בפעילות התקשורת העולמית, החליטה החברה לצמצם את פעילותה בענף ולפנות לענפים אחרים.

ביקורת אחת הביקורות המרכזיות שמושמעת כנגד בכטל בכלי התקשורת האמריקניים ובעולם כולו, היא שהחברה זכתה בפרוייקט הענק, שיוביל ככל הנראה למכרזים שמנים נוספים בהיקפים של מיליארדי דולרים, מבלי לעמוד במכרז כלשהו, וזאת על ידי שימוש בקשרים פוליטיים ענפים שיש לבכירי החברה עם ראשי ממשל בוש.

נציין, כי בזכיית החוזה עקפה בכטל את חברת הליברטון (Halliburton) שנוהלה בעבר על ידי סגן נשיא ארה"ב, ריצ'ארד צ'ייני (צ'ייני הוא כיום בעל מניות בחברה). ההחלטה על בחירת המבצעת נעשתה מאחורי דלתיים סגורות, ועל הזכייה בחוזה התמודדו שש חברות בלבד, כולן אמריקניות.

איש המפתח מסביב לביקורת שעלתה לאחרונה הוא ג'ורג' שולץ, חבר מועצת המנהלים של בכטל ומזכיר המדינה לשעבר בממשל רייגן בשנים 1982 עד 1989. שולץ גם שימש כנשיא החברה וכדירקטור בה בשנים 1974 עד 1982. שולץ היה אחד מהמעודדים של המלחמה בעיראק, שצידדו בהפלת משטרו של סדאם חוסין ובהפקת תועלת עתידית משיקומה של עיראק לאחר המלחמה.

בראיון שהעניק שולץ למגזין דיילי סטנפורד (שולץ סיים את לימודיו בפרינסטון לפני כ-60 שנה ושימש במהלך השנים בשורה של תפקידי מפתח גם בעולם האקדמיה) אמר מזכיר המדינה האמריקני לשעבר, שבכטל הוזמנה על ידי הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי להגיש הצעה וזכתה מבין כל המועמדות.

בראיון עימו דחה שולץ מכל וכל את הטענות לפיהן קיבלה בכטל את העבודה בעיראק בזכות קשריה עם הממשל. "הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי מחויבת על פי חוק לבחור חברה אמריקנית. בכל הנוגע לבכטל אנו לא מחויבים לעבוד עם חברות אמריקנית (קבלני מישנה), ובכטל תעבוד קשה כדי למצוא חברות לפעול איתן ובעיקר חברות עיראקיות".

שולץ גם אמר שיהיה זה לא הוגן לתת לחברות לא אמריקניות לזכות בחוזה הראשוני עם ממשלת ארה"ב, כיוון שבסופו של דבר כספו של משלם המיסים האמריקני הוא זה שמממן את שיקום עיראק.