חברות הסלולר מבקשות אישור עקרוני מהממונה להקמת רשת דור שלישי משותפת

עו"ד אלי זהר, נציג חברות הסלולר: "העמדה העקרונית שלנו אינה כוללת לוח זמנים להקמת הרשת. בסופו של דבר, פרטי התוכנית להקמת הרשת תלויים בהחלטת הממונה לגבי הדרך בה הוא מאשר לחברות לשתף פעולה. לכן, אנו מצפים להחלטתו בעניין"

שלוש חברות הסלולר יבקשו מהממונה על הרשות להגבלים עסקיים, דרור שטורם, אישור עקרוני (פרירולינג) להקמת רשת דור שלישי משותפת. כך הוחלט בפגישה משותפת של נציגי פרטנר, סלקום ופלאפון בסוף השבוע שעבר.

בפגישה שנערכה במשרד עורך הדין אלי זהר, נציג שלושת חברות הסלולר בנושא הדור השלישי, הוחלט כי תוגש לשטרום, עד ה-15 ביולי, חוברת ובה טיעוני החברות מדוע יש להעניק להן את האישור להקמה משותפת של רשת הדור השלישי.

הבקשה באה לאחר ששטרום החליט לבטל את האישור, אשר ניתן לפני שנה וחצי, לקיים פגישות בעניין הקמת הרשת המשותפת. שטרום טען כי במהלך השנה וחצי האחרונות, לא הגישו החברות כל בקשה בעניין ולכן אין כל סיבה לאפשר להן להמשיך ולהיפגש בעניין. עו"ד זהר ביקש כי תאושר לו פגישה נוספת כדי לגבש את עמדת חברות הסלולר בעניין, ואכן פגישה זו התקיימה בסוף השבוע שעבר, כאמור.

עתה יצטרך שטרום להכריע האם הוא מוכן להעניק אישור מקדים ועקרוני, האם הוא מאשר לחברות לשתף פעולה בעתיד בתחום הקמת תשתית הדור השלישי או שידרוש בקשה יותר ספציפית, עם לוח זמנים מדויק לגבי הקמת הרשת.

עו"ד זהר אמר כי, "העמדה העקרונית שלנו אינה כוללת לוח זמנים להקמת הרשת. בסופו של דבר, פרטי התוכנית להקמת הרשת תלויים בהחלטת הממונה לגבי הדרך בה הוא מאשר לחברות לשתף פעולה. לכן, אנו מצפים להחלטתו בעניין".

כפי שמסתמן היום, פלאפון וסלקום מתנגדות בשלב זה להקמת רשת דור שלישי, אולם הן מעוניינות להקים אותה כאשר יוחלט על כך.

פרטנר תהיה, ככל הנראה, החברה הראשונה שתחל להקים רשת בדור השלישי, כשהאפשרות המקובלת היא שהיא תקים בשלב ראשון את הרשת לבדה, ובהמשך יצטרפו אליה סלקום ופלאפון.

קיימים חמישה מודלים לשיתוף פעולה בין החברות. הראשון, והפשוט ביותר, הוא שכל חברה מציבה את הציוד שלה בנפרד על התורן המשותף. פחות או יותר המצב היום. זהו מודל פשוט, שאינו דורש אינטראקציה בין החברות, אבל החיסרון שלו שהוא יקר מאוד לחברות הסלולר.

המודל החמישי, והקיצוני לכיוון השני, הוא הקמת חברה אחת שבונה את כל התשתיות וכל חברה סלולרית הופכת למעשה ל-MVNO (מפעיל רשת סלולרית וירטואלית). בין שתי אפשרויות אלו יש עוד שלושה דרכי ביניים. עמיקם כהן, מנכ"ל פרטנר, טען בעבר כי הדרך הטובה ביותר לשיתוף פעולה היא שחלק מהציוד, במיוחד הציוד על התורן, יהיה משותף ואילו יתר הציוד יהיה נפרד.

בפרטנר טוענים כי החברה עדיין מתכננת להתחיל בניסוי פריסת רשת הדור השלישי כבר השנה. יחד עם זאת, מספר אנליסטים העריכו כי פריסה כזאת תפגע בתזרים המזומנים של החברה וכך ייווצר לחץ על המאזן. בפרטנר מעריכים את ההשקעה ברשת הדור השלישי בכ-300 מיליון דולר.

פרטנר יכולה לייצר יתרון תחרותי עם תיכנס ראשונה לדור השלישי, אך מצד שני, בשל המצב הקשה במשק ונתוני הצמיחה האיטיים בשוק הסלולר, השקעה של מאות מיליוני שקלים בעבור יתרון תחרותי נראית לא ברורה. למרות ההשקעות הכבדות, בפרטנר טוענים כי לחברה יש את כל האמצעים הפיננסיים, ללא צורך בגיוס נוסף, למימון הקמת רשת דור שלישי בטכנולוגיית UMTS. סלקום תתקדם בנתיב הדור השלישי דרך טכנולוגיית ה-EDGE, הקרויה דור 2.75, ולכן תדחה את פריסת רשת הדור השלישי. פלאפון משקיעה מאות מיליוני שקלים בהקמת רשת ה-X‏1, הנחשבת לדור 2.5, ובהמשך תשדרג, כנראה, את הרשת בטכנולוגית ה-EV-DO המתקדמת יותר.

בשנה שעברה, ההכנסות משירותי נתונים היוו 5.2% מסך ההכנסות של חברות הסלולר. ב-2003 הן חזויות להגיע ל-6% וב-2004 ל-7.5%.

בינתיים, האצ'יסון ההונג קונגית, המחזיקה ב- 42.69% בפרטנר, היא החברה היחידה שהקימה בכל העולם רשתות דור שלישי באנגליה ובאיטליה. בשבוע שעבר הורידה חברת הדירוג P&S את הדירוג של האצ'יסון, מ-A ל--A, עקב הסיכון הטמון, לדעת מומחי S&P, בתחום הדור השלישי. הורדת הדירוג מבוצעת על רקע הערכות כי האצ'יסון נתקלת בקשיים בפריסת רשתות הדור השלישי באירופה וכן שגיוס המנויים נעשה בקצב נמוך בהרבה מהתחזיות הראשוניות.

פרטנר רואה בהאצ'יסון גורם משמעותי ביותר התומך בה בכל הקשור להקמת רשת הדור השלישי, והיא אמורה לעזור לה בעניין באמצעות גישה לידע ואפליקציות וברכישת ציוד במחירים נוחים יותר.