פלוריסיסטם הישראלית נכנסת לוול-סטריט בדלת האחורית: נרכשה על-ידי השלד הבורסאי AL Software

הרוכשת שילמה כמה מאות אלפי דולרים תמורת הידע והטכנולוגיה ותשלם תמלוגים ממכירות למדענים מהטכניון וממכון ויצמן, בראשות ד"ר שי מרצקי * המניה נסחרת כבר ב-1.8 דולר, לעומת כ-10 סנט לפני הרכישה

חברת פלוריסטם הישראלית, המפתחת טכנולוגיה להעשרת תאי גזע, נכנסת לוול-סטריט בדלת האחורית. כל מניות החברה נמכרו לשלד בורסאי בשם Al Software, שרכש, במקביל, את מלוא הזכויות על פטנטים וידע על הטכנולוגיה של ד"ר שי מרצקי ואחרים בטכניון ובמכון ויצמן, בנוגע להעשרת תאי גזע.

תמורת הידע והטכנולוגיה שולמו כמה מאות אלפי דולרים. הרוכשת, ששינתה את שמה לפלוריסטם מדעי החיים (FLRS), התחייבה לשלם, בעיקר לטכניון, תמלוגים עתידיים על מכירות. תמורת פלוריסטם עצמה, שנכסיה היו בעיקר המעבדות שברשותה, שילמה הרוכשת סכום סמלי, וכן העניקה למעבדות הלוואה של 500 אלף דולר.

בד בבד, הנפיקה פלוריסטם החדשה מניות במחיר של 1.8 דולר ובהיקף כולל של כ-860 אלף דולר. בקרוב צפויה הנפקה נוספת, בהיקף של כ-1.5 מיליון דולר (לפי מחיר דומה). עוד לפני כן רכשו ד"ר מרצקי, העומד מאחורי הרעיון הטכנולוגי, ומשקיעים אחרים כ-30% מהונה של החברה, במחירים נמוכים יחסית.

בסוף התהליך המורכב הזה נסחרת פלוריסטם החדשה, שאין לה פעילות נוספת לפעילות של תאי הגזע, בוול-סטריט במחיר של 1.8 דולר, המשקף לחברה שווי של כ-40 מיליון דולר. לפני כחודשיים וחצי - טרם רכישת הפעילות החדשה - נסחרה המניה בכ-20-10 סנט.

מספר חברות מנסות כיום לפתח יכולות להעשרת תאי גזע, בהן גמידה סל הישראלית, שטבע השקיעה בה באחרונה 5 מיליון דולר. תאי הגזע, שהם למעשה התאים הבסיסיים של גוף האדם, אחראיים להתפתחותם של כל יתר תאי הגוף, ובעזרתם ניתן לרפא מחלות מסוימות, בעיקר גנטיות.

בחבל הטבור נמצא הריכוז העשיר ביותר של תאי גזע. בשנים האחרונות קמו בנקי דם לשמירת תאי גזע אלו, במטרה להבטיח שאם יהיה צורך בכך בעתיד, יהיו מספיק תאים לצורכי ריפוי. אבל, הבעיה הגדולה היא שכמות תאי הגזע שניתן להפיק מחבל הטבור מוגבלת ומספיקה לרוב לצעירים שמשקלם עד 50-40 קילו. מבוגרים, שמשקלם גבוה יותר, כבר לא יכולים להשתמש בתאי הגזע הנשמרים.

כתוצאה מכך, החלו מוסדות מחקר רבים וכן חברות ביוטכנולוגיה לנסות לפתח כלים להעשרת תאי הגזע. המחקר אומנם נמצא בחיתולים, אבל מספר גופים צפויים לפרסם בשנה הקרובה תוצאות שמצביעות על העשרה משמעותית של תאי הגזע.