ניצחון לירוקים: אתר הפסולת האיזורי רתמים ייסגר בהדרגה עד סוף השנה

פעל 30 שנה ללא אמצעי הגנה על הסביבה * 14 מועצות עתרו לבג"ץ בבקשה לצו מניעה זמני

אתר הפסולת האיזורי רתמים ייסגר בהדרגה עד סוף השנה. זאת, למרות בקשתו המפורשת של שר הפנים, אברהם פורז, מהמועצה הארצית לתכנון ובנייה לקיים דיון בדחיית הסגירה.

פורז, שהופיע באופן אישי לדיון הוועדה, נימק את בקשתו בכך שיש להתחשב במצבן הכלכלי הקשה של הרשויות, ולאפשר להן הטמנה זולה באתר. במכתב למועצה הסביר פורז, שבמסגרת הבנות אליהן הגיע עם ראשי המועצות, יופחת נפח ההטמנה באתר ב-17% בכל חודש, עד לסגירתו הסופית בדצמבר 2003.

בעקבות סירוב המועצה הארצית לקיים דיון, האתר נסגר כפי שקבעה המועצה עוד בפברואר 2003, ומשאיות האשפה הופנו לאתר דודאים. היום נפתח האתר החדש אפעה שבמישור רותם, אליו אמורות המועצות לשנע את הפסולת. אפעה הוא יוזמה של החברה הכלכלית של המועצה האזורית תמר שבערבה, בשיתוף עם חברת ויוונדי ישראל, והוא אמור לקלוט 5,000 טון אשפה ליממה.

אתר רתמים, על שפת הים, החל לפעול בראשית שנות ה-70 כאתר הטמנה פירטי, בו הוטמנו מדי יום כ-2,000 טון אשפת הערים הרצליה, פתח תקווה, אשדוד וחבל יבנה. האתר הופעל במשך יותר מ-30 שנה, בחלקו על-ידי איגוד ערים דרום יהודה, מבלי שהיו בו כל אמצעי הגנה על הסביבה. משמעות הדבר היא שכל תשטיפי אתר ההטמנה חלחלו ישירות למי התהום.

ב-2000 קיבל האתר צו סגירה, שלא בוצע. בינואר 2003 הגישה אגודת אדם טבע ודין עתירה לבית המשפט בדרישה לסגור את האתר. העתירה בוטלה בעקבות החלטת המועצה הארצית לסגור את האתר.

אגודת אדם טבע ודין מסרה, כי "פורז פעל משיקולים זרים, ובניגוד לחוק התכנון והבנייה, עליו הוא עצמו מופקד". לטענת פורז, הוא ביקש לסייע לרשויות הסובלות מהמצב הכלכלי הקשה.

בעקבות ההחלטה הגישו 14 עיריות ומועצות מקומיות ואיזוריות, אשר הטמינו פסולת ברתמים, עתירה לבג"ץ בבקשה להתלות את הבקשה לסגור את רתמים עד אשר יימצא מקור תקציבי לתמוך בגופים אשר יחויבו לשנע את הפסולת למטמנת אפעה. זוהי העתירה השנייה המוגשת בנושא.

בעתירה הראשונה טענו הגופים, כי עלות השינוע לאתר אפעה נאמדת ב-45 מיליון שקל לשנה לכל 16 הרשויות.

בעתירה החדשה מבקשים העותרים בנוסף להוציא צו ביניים, המונע את סגירת מטמנת רתמים עד למציאת מקור תקציבי לשינוע הפסולת במישור רותם בנגב. (בג"ץ 5929/03).