יהודים יוצאי עיראק בוחנים הגשת תביעות משפטיות לפיצוי על רכושם

גובר הפיצול בין הגורמים העוסקים בבעיית הרכוש: ארגון היהודים ממדינות ערב מצטרף לרישום

מסע התביעות של יהודים יוצאי עיראק לקבל פיצויים על רכושם שהוחרם בעקבות הקמתה של ישראל, מוסיף לצבור תאוצה. בצד יוזמות ממסדיות של הקונגרס היהודי העולמי, ממשלת ישראל ו-ווז'ק, הארגון העולמי של יהודים יוצאי מדינות ערב, בוחנים יהודים עיראקיים עשירים צעדים משפטיים פרטיים נגד עיראק.

לדברי "וול סטריט גו'רנל", מילאו אלפי יהודים יוצאי עיראק באמריקה הצפונית ובאירופה טפסים שהכינה הנהלת ווז'ק לקראת הגשה אפשרית של תביעה ייצוגית לקבלת פיצויים מהממשלה החדשה של עיראק, כאשר תוקם. בראש ווז'ק עומד השר לשעבר מרדכי בן-פורת, שהוא גם נשיא המרכז למורשת בבל.

היוזמה של ווז'ק אינה מתואמת עם ממשלת ישראל ועם הקונגרס היהודי העולמי, הפועלים גם בנפרד זה מזה. משרד המשפטים מרכז תביעות של כל יוצאי מדינות ערב, כמשקל נגד לתביעות הצפויות מצד הפלשתינים וכקלף מיקוח מול הדרישה לזכות השיבה.

הקונגרס היהודי העולמי קיים השבוע בלונדון כינוס בינלאומי בנושא רכוש יהודי מדינות ערב, יחד עם הקונגרס הספרדי העולמי. שני הארגונים פועלים רק בחו"ל, על מנת שלא להיכנס לתחומה של ממשלת ישראל. את הכנס יזמו אבי בקר מהקונגרס היהודי וסמי שמעון מהקונגרס הספרדי.

תחקירי "גלובס" העלו, כי השווי הריאלי של הרכוש הפרטי של יהודי מצרים, עיראק, סוריה ולבנון מגיע ל-8-10 מיליארד דולר. להערכת ווז'ק, בתוספת הרכוש הציבורי מדובר על 30 מיליארד דולר.

בני משפחת הבנקאים המיליארדרים זילכא, שמתגוררים בלוס-אנג'לס וביוסטון, בוחנים הגשת תביעה משפטית משלהם, לדברי העיתון. עד 1950 עמד בראש המשפחה כדורי זילכא. הוא נאלץ לעזוב את הבנקים של המשפחה בבגדאד, בקהיר, בדמשק ובביירות ונמלט מהמזה"ת.

עזרא זילכה, בן 77, נשיא חברת האחזקות של המשפחה, אמר ל"וול סטריט ג'ורנל", הוא מעוניין בעיקרון יותר מאשר בכסף. "נושלנו בלי שקיבלנו פיצוי הולם", הוא אומר. "כל סכום שנוכל עתה לקבל - ניקח".

נעים דנגור, איל נדל"ן בן 89 שנטש את בגדאד לטובת לונדון ב-1964, מעריך שמנהיגיה החדשים של עיראק ישאו בחוב של 20 מיליארד דולר ליהודי המדינה.

יצויין, כי לעצם פרסום הכתבה ב"וול סטריט ג'ורנל" עשויה להיות חשיבות רבה בהפניית תשומת ליבה של דעת הקהל בארה"ב לבעיית רכושם של יהודי מדינות ערב. פרסום דומה ביולי 1995 הביא לעיסוק האמריקני הנרחב בפרשת פקדונות קורבנות השואה בבנקים בשווייץ.

בעוד שאין כל ודאות שההנהגה העתידית בעיראק תהיה אפילו מוכנה לדון בתביעות של יהודי המדינה לשעבר, כבר הצטברו מחוץ למדינה סכומים נכבדים שעשויים לשמש כקרן למתן פיצויים.

משרד האוצר האמריקני הקפיא נכסים מעידן סדאם חוסיין בשווי 3 מיליארד דולר. פקידים אמריקניים מאמינים שיהיה אפשר להניח את היד על נכסים בשווי 10 מיליארד דולר במדינות אחרות ובעיראק עצמה.