אלסינט בחנה אפשרות לסגירת קו ה-MRI

בדיקה שערכה החברה: עלויות הסגירה עלולות להגיע ל-40 מיליון דולר * קו ה-MRI מסב לחברה הפסדים, והיא בודקת אפשרויות שונות לגביו, לרבות מכירתו * יונתן אדרת, נשיא החברה: "פעילות ה-MRI מהווה נדבך מרכזי בפעילות החברה"

חברת אלסינט בחנה אפשרות לסגירת קו מוצרי ה-MRI שלה. מבדיקה שערכה החברה עולה כי אם יוחלט לסגור את קו מוצרי ה-MRI, עשויות עלויות הסגירה להסתכם בכ-40 מיליון דולר. כך נודע ל"גלובס".

קו מוצרי ה-MRI (מערכות הדמיה מבוססת על תהודה מגנטית) מסב לאלסינט, המייצרת מוצרי הדמיה רפואית, הפסדים משמעותיים בשנתיים האחרונות, והיא בודקת אפשרויות שונות לגבי עתידו.

ככל הידוע, נשקלו שלוש אפשרויות עיקריות: מכירת הקו, סגירת הקו והכנסת שותף אסטרטגי אל הקו בדרך של הסכם שיתוף פעולה כלשהו.

המכירות השנתיות של קו ה-MRI מוערכות בכ-50 מיליון דולר, כ-%17 מסך מכירותיה של אלסינט, שהסתכמו בשנת 97' בכ-303 מיליון דולר.

במקרה שאלסינט לא תמצא קונה לקו ה-MRI תוך פרק זמן שהוקצב כנראה לצורך העניין, היא עשויה לסגור את הקו. במקרה כזה, היא תיאלץ למחוק חובות של לקוחותיה בגין מכשירי MRI שטרם סופקו, ושבעקבות הסגירה גם לא יסופקו. כמו כן, תיאלץ החברה למחוק מלאי של מכשירים מאותו קו מוצרים, שכן הפסקת הפעילות כרוכה בהפסקה מוחלטת של מכירת מוצרי MRI.

העלויות הכוללות של ביטול ההסכמים עם הלקוחות (שכבר נרשמו במאזני אלסינט תחת הסעיף "חובות לקוחות") ושל מחיקת המלאי עשויות להגיע לסדר גודל של 40 מיליון דולר. עם זאת, יש לציין כי מדובר באומדן בלבד, וכי הסגירה בפועל עשויה לגרור הוצאות גבוהות או נמוכות מנתון זה בהתאם לעיתוי המחיקה.

כמובן, התסריט של סגירת הקו הוא הגרוע ביותר מבחינתם של מנכ"ל אלסינט, יונתן אדרת, ובעלי המניות של החברה, קבוצת אלרון. כך, אם יבשיל התסריט של מכירת קו המוצרים למשקיע חיצוני, הוא יהיה הטוב ביותר עבור החברה, שכן הוא עשוי להניב לה רווח הון גדול, ובהתאם המוכר ימשיך לתפעל את הקו ולספק את מוצרי ה-MRI ללקוחות אלסינט שיעברו אל חסותו.

במקרה שייצא אל הפועל התסריט השלישי, של שיתוף פעולה עם גוף נוסף בתחום ההדמיה הרפואית, הרי שהדבר עשוי להוות פתרון ביניים עבור אלסינט. שוק ה-MRI הוא תחרותי, וישנם בו מספר שחקנים גדולים שגורמים להורדת מחירים משמעותית. במקרה של שיתוף פעולה יהיה גורלה של פעילות ה-MRI תלוי ביכולתו של השותף האסטרטגי לתרום לחדירתה של אלסינט לשווקים אליהם היא מתקשה לחדור באופן עצמאי.

שנת 97' היתה שנה בינונית עבור אלסינט, שהציגה ירידה בהכנסותיה לרמה של 303 מיליון דולר ושחיקה ברווחיה ל-710 אלף דולר (4 סנטים למניה), לעומת רווח של 8.1 מיליון דולר בשנת 96'. ברבעון הראשון של השנה דיווחה אלסינט על הכנסות של 81.5 מיליון דולר ועל רווח של 1.3 מיליון דולר.

אלביט הדמיה, החברה האם של אלסינט, מכרה לפני מספר חודשים את חטיבת האולטרסאונד שלה, שרוכזה תחת חברת דיאסוניקס, לקונצרן ג'נרל אלקטריק האמריקאי תמורת כ-228 מיליון דולר, בעסקה שהניבה לאלביט הדמיה רווח הון משמעותי. הניסיון למכור או לסגור את קו ה-MRI הוא התייעלות נוספת באלביט הדמיה, המעוניינת להתמקד רק בתחומים שיניבו לה רווחיות גבוהה.

אלסינט, שנוסדה בשנת 1969, פועלת בחיפה, ומפתחת מוצרי הדמיה מארבע משפחות. מלבד מוצרי ה-MRI היא מייצרת גם מכשירי CT, ממוגרפיה ורפואה גרעינית. בתחום הרפואה הגרעינית מפעילה אלסינט חברה המשותפת לה ולג'נרל אלקטריק בשם ELGEMS. לאלסינט חברות בנות בחו"ל, אשר משווקות את מוצרי החברה, בעיקר באירופה ובארה"ב.

אלסינט הודיעה בסוף השבוע על הסכם שחתמה עם חברת הלת'קייר סיסטמס האמריקאית (לא מדובר בחברת הלת'קייר הישראלית שנסחרת בוול-סטריט). ההסכם הוא למימון מכירותיה של אלסינט בצפון אמריקה על ידי הלת'קייר, והוא לתקופה של 10 שנים. כמו כן, רכשה הלת'קייר מאלסינט שטרי הון שהנפיקו לה לקוחות שלה בברזיל תמורת כ-6.5 מיליון דולר.

באלסינט הכחישו היום את הידיעה לגבי בחינת הסגירה של קו ה-MRI. נשיא החברה, יונתן אדרת, מסר כי פעילות ה-MRI מהווה נדבך מרכזי בפעילות החברה. אדרת ציין, כי החברה יצאה לאחרונה עם מוצר חדשני שזכה להצלחה שיווקית רבה, וכן צברה מספר הזמנות מלקוחות מובילים. עוד נמסר מאלסינט, כי החברה פועלת מזה זמן מה לשיפור מעמדה בשוק ה-MRI, הנמצא בתקופה האחרונה במגמת צמיחה וגידול עולמי