ביהמ"ש: סעיף המגביל את האפשרות של קונה דירה לתבוע פיצויים מהווה תנאי מקפח שאין לתת לו תוקף

בחוזה של חברת הבנייה ע.ר.מ רעננה נאמר, כי הרוכשים יהיו זכאים רק לתיקון ליקויי הבנייה

בית המשפט המחוזי בתל-אביב קובע, כי סעיף בחוזה לרכישת דירות בו מוגבלת אפשרות הקונה לתבוע פיצויים בשל ליקויי בנייה - מהווה תנאי מקפח בחוזה אחיד, שאין לתת לו תוקף.

בסעיף בחוזה נכתב, כי היה ויתגלו ליקויים בבנייה הניתנים לתיקון - יהיה רוכש הדירה זכאי לתבוע את תיקונה בלבד, ובשום מקרה לא יהיה זכאי לתבוע או לקבל פיצויים בגין הליקויים.

בסעיף זה נקבע עוד, כי היה וליקויי הבנייה, לפי שיקול דעתה המקצועי של החברה, אינם ניתנים לתיקון באופן סביר - לא תהיה החברה חייבת בתיקונם. נקבע, כי במקרה כזה הרוכש יהיה זכאי לקבל מהחברה פיצוי בגין הנזקים הישירים כתוצאה מהליקויים, ולא יהיה זכאי לתבוע ולקבל שום פיצוי או דמי נזק אחרים.

השופט, ד"ר גבריאל קלינג, קבע, כי חוזה שכזה לרכישת דירות הוא בבחינת חוזה אחיד ומקפח. זאת, לדבריו, מאחר שהוא פוטר את החברה מאחריות שהיתה מוטלת עליה על פי דין, ולכן אין לתת כל תוקף לתנאים אלה שבחוזה.

קלינג התייחס לטענה שהעלו חברות ע.ר.מ רעננה לבנייה והשכרה ואילן גת מהנדסים, לפיה רוכשי הדירות שהגישו נגדם תביעה בגין ליקויי בנייה בפרויקט לב הפארק ברעננה, ויתרו בהסכמים לרכישת הדירות על תביעה לפיצוי בגין עוגמת נפש.

התביעה הוגשה על-ידי תשעה רוכשי דירות בבניין שהקימה חברת אילן גת מהנדסים כקבלן מבצע עבור יזמית הפרויקט, ע.ר.מ רעננה לבנייה והשכרה. התביעה הוגשה בגין ליקוים בבנייה ואיחור של שבעה חודשים במסירת הדירות.

השופט דחה את טענת הנתבעים, לפיה האיחור נבע מהטלת סגר שמנע בואם של פועלים פלשתינים.

ביהמ"ש חייב את הנתבעות לשלם פיצויים של מאות אלפי שקלים בגין האיחור במסירת הדירות והליקויים בדירה, ירידת השווי ועוגמת הנפש.

(ת.א 1494/97).