צו ביניים מונע מחברה קדישא בת"א לבצע עבודות פיתוח בבית העלמין ירקון

עמותה לקבורה אזרחית טוענת להשתלטות החברה קדישא על בית הקברות

בג"ץ הוציא אתמול (ד') צו ביניים, המונע מחברת קדישא בתל-אביב לבצע עבודות פיתוח בבית העלמין ירקון. הצו הוצא לבקשת עמותת מנוחה נכונה, אשר עתרה נגד מינהל מקרקעי ישראל וחברת קדישא.

מנוחה נכונה טוענת בעתירה, באמצעות עו"ד יפעת סולל, כי ביוני 2000 וכן בשני מועדים בשנת 2002, החליטה הממשלה על הקצאת שטח של 30 דונם עבור העמותה לקבורה אזרחית חלופית בשטח בית העלמין ירקון.

מאז לא היקצה המינהל לעמותה את השטח, אך במארס השנה הודיע המינהל, כי החליט לחתום עם העותרת על הסכם לתכנון. על-פי ההסכם שהציע המינהל, 10 דונם נמצאים בשטח ההרחבה של בית העלמין ירקון, ואילו שאר השטח הם בתוך פארק לאומי ועל איזור המתוכנן למחלף דרכים.

עוד הציע המינהל לעמותה קבורה רוויה בקומות, "בתנאים בלתי אפשריים", לטענתה: בנייה של 12 קומות של קברים לגובה, בשעה שחברות הקבורה האורתודוכסיות לא נדרשות כלל לקבורה בקומות.

בעתירה נטען עוד, כי בעקבות הסחבת של הרשויות הפכו חלק מההצעות שהוגשו לעמותה לחסרות משמעות, בשל השתלטותה של חברת קדישא על שטחים שהיו אמורים להינתן לעמותה, וקבורת נפטרים בשטחים אלה.

כך למשל נטען, כי חברת קדישא מתפרסת על שטחים נרחבים, כאשר תצלומי אוויר מראים כי הושארו שטחים ריקים רבים ללא קברים. בצורה זו מכינה חברת קדישא שטחים נוספים לקבורה באופן שימנע שימוש לצורכי גורמים אחרים.

חברת קדישא הודיעה, כי קבלת הבקשה לצו ביניים עשויה לגרום לכך שתוך זמן קצר לא ניתן יהיה להביא לקבורה את מרבית הנפטרים בגוש דן.

את הצו הוציא השופט אדמונד לוי. (בג"ץ -03 5130).