ההצעה לבטל את גיוס החובה: מופז יתנגד להפיכת צה"ל לצבא שכירים

פרופ' סטיוארט כהן: "בעידן הטרור, נכון להשתמש בצבא קטן, אבל ביטול גיוס חובה יפגע בחברה"

שר הביטחון, שאול מופז, צפוי להתנגד למימוש התוכנית שגובשה באגף כוח אדם במטכ"ל - להפיכת צה"ל לצבא מקצועי במקום "צבא העם", וביטול גיוס החובה.

במהלך כהונת מופז כרמטכ"ל, הועלתה אפשרות לשינוי ארגוני כזה. מקור בכיר בלשכת השר אישר היום (ד') את הדברים. לדבריו, "עמדת מופז לא השתנתה, ונותרה כשם שהיתה בעת שהיה ראש המטה הכללי".

ועדה בראשות ראש אכ"א לשעבר, גדעון שפר, הגישה לראש אכ"א, אלוף גיל רגב, מסקנות בדיקה שקבעה, שיש לשנות את מדיניות הגיוס ותנאי השירות בסדיר.

הוועדה קראה לשלוח חלק מהנוער לשירות אזרחי, להעלות את שכר אלה שיגויסו לשכר הממוצע במשק, להנהיג שכר דיפרנציאלי בהתאם להיקף הפעילות, לבטל הטבות, כגון מימון לימודים, שכר דירה ומענק שחרור, ולצמצם את כוח האדם.

תוכנית כזאת נדונה בעבר, אך לא מומשה. ישראל היא אחת המדינות הבודדות בעולם שבה עדיין מונהג גיוס חובה, כמו בסין. בעולם המערבי נהוג גיוס החובה רק בשווייץ, וכן בחלק ממדינות סקנדינביה, בטייוואן, בדרום-קוריאה ובגרמניה.

פרופ' סטיוארט כהן, מהמגמה למדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן, שערך מחקר בנושא האופציות למבנה צה"ל בעתיד, אמר היום, כי בבחינת ארבעת ההיבטים המרכזיים הקשורים לתוכנית ביטול צבא עם - עולה כי רבה ההתנגדות ליישום המהלך, מהתמיכה בו.

"ההיבטים העיקריים הם מבצעיים, כלכליים, חברתיים וארגוניים", אמר כהן. "כאשר מנתחים את ההיבט המבצעי, יש להערכתי סיכוי טוב למימוש היוזמה. האיומים על ישראל השתנו, והסיכוי למלחמה כוללת השתנה להתמודדות מול איומים ארוכי טווח וטרור. כל אלה מחייבים אנשים איכותיים ומקצועיים. לא צריך מאסות של טנקים ולוחמי קרקע כבעבר.

"אבל מבחינה תקציבית - הדעות חלוקות. יש אסכולה הטוענת, כי צבא מקצועי יהיה יקר יותר. ייתכן, כי ביטול ההטבות הנהוגות כיום יביא לאיזון עם העלאת השכר, אך לדעתי צבא מיליציוני, כנהוג כיום, יקר יותר. חייל עולה כסף רב, גם אם משכורתו נמוכה. צבא מיליציוני גם בזבזני יותר. תמיד יש בו עודפים. צבא מקצועי ישמור טוב בהרבה על התשתיות.

"ההיבט החברתי בעייתי יותר: עולה השאלה, מי יסכים להתגייס, והחשש כי הצבא יהיה מבוסס על אוכלוסיות נחשלות יחסית. לעומת זאת, גם עם הנהגת צבא מקצועי בארה"ב, חששו שהרמה תרד, אבל התברר אחרת.

"בישראל אין כיום תרבות של דורות משפחות בשירות צבאי, וייתכן שהמיסוד יגרום תוצאות שליליות בחברה: התרבות הצבאית שונה מהאזרחית, הן בתרבות ההתנהגותית והן ביחסים שבינו לבינה. אם בחברה האזרחית רמת ההטרדות המיניות נמוכה יחסית, במציאות הצבאית היא ברמה חמורה יותר, וקיימת סכנה שתחלחל לכלל החברה.

"יש חשש גם, שצבא מקצועי יהיה קיצוני יותר בהחלטותיו. הוא יהיה יותר מיליטנטי - בין השאר עקב הבריחה האפשרית של האליטות ממנו.

"לגבי הבחינה הארגונית של ההפיכה לצבא מקצועי, הדעות בצה"ל חלוקות: יש קבוצה הטוענת, שאין ברירה אלא לבצע גיוס בררני. אך מולה עומדת אסכולה התומכת בהשארת המצב הקיים, שנתמכה על ידי הרמטכ"לים לשעבר, רפאל איתן ושאול מופז. האחרון טוען, שצה"ל צריך להמשיך להיות צבא העם, גם אם זה כרוך במילוי משימות לאומיות אחרות".

כהן מעריך, כי בסופו של דבר תהיה כניסה לתהליך הדרגתי, שבו יתחיל להתבצע גיוס בררני של משרתים, והתמקצעות של צה"ל. "הבעיה האמיתית תתעורר אם יחליטו להפסיק את התהליך. אם המהלך ייכשל, הוא ייקלע למדרון - וספק רב אם יוכלו להשיב את הגלגל לאחור, ולקבוע מחדש גיוס חובה", אמר.

הרמטכ"ל לשעבר, דן שומרון, אמר היום, כי אין לבצע מהלך קיצוני ומיידי לביטול גיוס החובה והפיכת צה"ל לצבא שהוא מקום עבודה לכל משרתיו, אלא לאמץ תהליך הדרגתי".

(ראו גם "עיתונים בארץ", עמ 21).