אבי האומה

מה שג'ו קריידן לאגזוזים הוא לחיתולים הסופגים. מה שאהוד יערי לערפאת הוא לכיסאות הבטיחות. אבי ורון, עובד פלמוני במוטורולה ישראל, הפך בזכות האינטרנט לאיש מספר אחת בתחום צרכנות הטף. מדברים אף על הערצה ותלות של היולדות הצעירות, דבר שמביא עימו ניצנים של ביקורת. אורלי גל פוגשת את התופעה ומשוחחת עם הגרופיז פעורי הפה, שלהם המליץ על מנשא זול ובטיחותי ועל שינה על הגב בלבד (מעולה נגד דלקות אוזניים)

הוא לא סבתא צעירה עם ניסיון של 30 שנה כגננת, הוא לא אחות סמכותית בטיפת חלב, והוא לא מיומן כסמדר שיר, בעלת חיישנים לתפרחות חיתולים וססמוגרף פנימי לחיזוי גרעפסים. אבי ורון לא עונה על אף אחת מדרישות המינימום הללו. הוא בן 36, אב לילד בן שנה שהוא מכנה "הנסיך", מנהל פרויקט בחברת מוטורולה, והוא - לא עלינו - זכר.

מאז נכנסה אשתו להריון ביסס בהדרגה את מעמדו כממליצן צמרת בפורום הריון ולידה של ynet. אף שרוב העצות שהוא נותן לגולשים הן בנושא צרכנות, עם דגש על תחום העגלות וכיסאות הבטיחות, הוא עונה על מגוון די רחב של שאלות: החל בדרך הנכונה להשכיב תינוק לישון ("שינה על הגב בלבד למניעת מוות בעריסה, מומלצת שינה על מזרן ישר כאשר הראש תמיד מוגבה מעט למניעת דלקות באוזניים"), דרך הוראות כביסה ("מרכך כביסה עדיף על דפי מייבש שמשאירים ציפוי לסיבי הבד שממש ידועים בגרימת אלרגיות לתינוקות"), וכלה בשאלה מתי כדאי לקנות עריסה ולא לשכור ("אם מתכננים למעלה משלושה ילדים יותר כלכלי לקנות").

שאלות?

רק בחודש האחרון השיב ורון על 225 פניות של גולשים בפורום. "אני מעריך שבשנה וחצי האחרונות השבתי על קרוב ל-3,500 הודעות בפורום", הוא אומר. "אני עונה בממוצע על חמש שאלות ביום ומשקיע בפורום שעה ביום. מרגע שאשתי נכנסה להריון התחלתי לקרוא פשוט כל מה שיכולתי, וזה התפתח אצלי ממש לכדי אובססיה. בהתחלה הייתי נכנס אל הפורום רק כמתבונן, ובהדרגה התחלתי להשתתף ולחלוק עם האנשים את הידע שלי. כל אדם שתורם עושה את זה גם למען עצמו, ואני לא יוצא מן הכלל בקטע הזה. אני שמח שיש משהו שאני יכול לעזור בו".

- לכל השאלות שמפנים אליך אתה מוצא תשובה?

"כן. כיום המצב הוא של-99 אחוז מהשאלות אני יכול לתת תשובה על המקום. את האחוז הנותר של השאלות אני בודק היטב לפני שאני נותן תשובה, ולפעמים זה יכול לקחת קצת זמן. אבל אני תמיד משתדל לענות".

- אתה בעצמך שואל שאלות בפורום?

"לא זכור לי ששאלתי שאלה בפורום, אבל אני שואב ממנו הרבה מאוד אינפורמציה".

לולים?

ורון מנוי נאמן של כל אתרי הצרכנות האמריקאיים החשובים (כמו Consumer Reports), ואין דבר שמספק אותו יותר מלגמוע על הבוקר, עם כוס קפה, איזה מאמר על מאיידים. תנו לו לדבר על לולים ועיניו בורקות. "התחום הטכני תמיד עניין אותי ותמיד היה התחביב שלי. נכון שאני יכול למצוא תחביב אחר, אני יכול לבנות את מגדל אייפל מגפרורים במשך שנתיים, ובטח אני אקבל מזה סיפוק פנטסטי, אבל אני לא חושב שזה יתקרב לסיפוק שאני מקבל כששולחים לי מכתב תודה שההמלצה שלי הייתה טובה. אני מרגיש שאני שם כדי לחסוך להורים את עוגמת הנפש שבסקרי השוק, ואם אני מצליח אני מאושר".

בשנה וחצי האחרונות נעשו חלק מהמלצותיו רבי מכר. עגלה עם שלושה גלגלים, למשל, ודגם מסוים של כיסא בטיחות צברו פופולריות רבה. ורון גם מעדכן את קהל הגולשים על פגמים שנתגלו בחלק מהמוצרים. "בארצות הברית יש עולם צרכני אחר לגמרי בזכות מוסד ה-recall", הוא אומר. "ה-recall הוא בעצם מחויבות של חברה כלפי הצרכנים להודיע על פגם שנתגלה במוצר. החברה צריכה לאסוף את המוצרים, להחליף אותם או לתקן את הליקויים בהם. הרבה מהמוצרים האלה מגיעים לארץ, וליבואן ממש לא אכפת. לי חשוב שהאינפורמציה הזו, שיכולה להיות עניין של חיים ומוות ממש, תגיע לאנשים שבדרך כלל לא מבינים ואין להם גם זמן להבין ולנתח את מה שאומר להם המוכר, שיש לו אינטרס מובהק למכור מה שיש לו במלאי.

לפעמים נאמרים דברים שהם במקרה הטוב בורות ובמקרה הרע ממש שקר. שער לילדים, למשל, של רשת בצורת מעוינים ירד מהמדף בארצות הברית בעקבות מקרי מוות, ובישראל הוא ממשיך להימכר באין מפריע. אני רוצה להזהיר על כך".

לבד?

המלצותיו של ורון נעשו כבר מזמן כוח צרכני רב עוצמה, לא מעט זוגות פונים לקבל את ברכתו לפני רכישה גדולה, וקהל המעריצים הולך ומתרחב בהדרגה. ישנם גולשים רבים שלא פונים אליו ישירות, אלא עושים חיפוש בארכיון הפורום מתוך הנחה שרוב הנושאים כבר נטחנו. "אבי ורון הוא ממש סמכות בכל מה שקשור לעגלות וכיסאות בטיחות", אומרת שלי, בת 28, אם לתינוק בן חצי שנה. "למילה בפורום יש כוח כמו של חברה טובה. המלצה על מטפלת, שזה דבר הרבה יותר חשוב מעגלה, אני אקבל בפורום. אבי הוא ממש האורים והתומים של העגלות, והוא צבר את השם הזה בזכות האחריות הרבה שהוא מגלה בבדיקות היסודיות שלו".

גם תמר, בת 34, אם לתינוקת בת כשנה, סומכת על ורון לחלוטין. "כל מי שגולשת לא רק בפורום אחד נתקלת בו במוקדם או במאוחר", היא אומרת. "אני לא יודעת אם גורו זו המילה הנכונה לתאר אותו, אבל אין כל ספק שהבן אדם הוא בעל ידע, חוקר הרבה ועושה סקרי שוק שחוסכים להורים דרך ארוכה של בירורים ומחקרים. היום גם בעלי כבר יודע שלפני כל קנייה חשובה צריך להתייעץ עם אבי ורון ולראות מה דעתו".

"אבי הוא ללא כל ספק האורים והתומים של הפורום בכל נושא הצרכנות", אומרת מיכל, בת 29, אם לילד בן שנתיים. "אני נועצת בו לפני רכישות גדולות, באמצעות הפורום או באמצעות פנייה ישירה אליו בדואר אלקטרוני. בשבוע שעבר רכשתי, למשל, עגלה חדשה על סמך ההמלצה שלו. אני מאוד סומכת עליו ומפנה אליו גם חברות עם שאלות".

"לפני הלידה מאוד נעזרתי באבי ורון, וההמלצות שלו מאוד השפיעו על קניותיי", מספרת ליאת, בת 28, מנהלת פורום הורים פלוס ב-ynet ואם לתינוקת בת שנה. "בפורום מחפשים עצות שנובעות מתוך הניסיון, ואבי בהחלט יודע לחלוק עם אחרים את הידע הרב שהוא צבר. לפני קניות חשובות מקובל להתייעץ בפורום. בתקופה האחרונה, כשצברתי ניסיון והבנה משלי בהורות, ובכלל זה בשוק המוצרים, מטבע הדברים אני נעזרת בו הרבה פחות".

גורו?

ריקי כהן, מנהלת הפורומים של ynet, בכלל לא מופתעת מהציות המופתי להוראות ורון. "זה כוח שנצבר מעצמו", היא אומרת. "אנשים בפורום למדו לסמוך על מה שהוא אומר, והוא רכש אמון ואמינות בדרך שהוא בודק דברים. האישור של אבי הפך למאסט. אם מישהי רוצה לקנות מוצר, בין שמדובר בכיסא לתינוק ובין שברהיט, היא ישר שואלת את אבי מה דעתו".

- כמה אנשים נחשפים להמלצותיו?

"ההערכה שלנו היא שכל שבוע נרשמות 30 אלף כניסות לפורומים בנושאי הורות, כך שפוטנציאל החשיפה להמלצותיו הוא גבוה מאוד. חשוב לציין שההערכה הזו מבוססת על המערכת הסטטיסטית שלנו ואינה סופרת גולש שנכנס פעמיים. בנוסף, הרבה גולשים רק נחשפים לאינפורמציה ולא משתתפים פעילים בפורום, וגם אותם המערכת סופרת".

"אני לא יודע עד כמה הנתון של 30 אלף גולשים הוא מדויק, אבל אין בנמצא נתון אחר", אומר ורון. "בכל שנה נתונה יש 100 אלף אמהות חדשות, ולכן אני מניח שקוראים את הפורום בין מאות לאלפים. לגבי מי שכן קורא את ההמלצות שלי, אני בטוח שההשפעה שלי על קניית עגלות וכיסאות בטיחות היא גדולה מאוד".

יש לציין שעם שדרוגו הבלתי רשמי של ורון לדרגת אוטוריטה הוא לא זוכה רק לפרגון. "אני מאוד מחבבת את אבי, מעריכה אותו ומודה לו על ההשקעה העצומה, אבל עם זאת אני חייבת להסתייג מההערצה הקצת עיוורת אליו", אומרת משתתפת בפורום. "זה בולט בעיקר בקרב ההריוניות שמאמינות לכל דבר שהוא אומר. הן מקבלות את דבריו בלי לבדוק בכלל, בלי לשפוט ובלי לערער. אין לי בעיה עם זה, וכל אחת הישר בעיניה תעשה, אבל מפריעה לי קצת תופעת העדר הזו. אני בעיקר חוששת שבעתיד האובייקטיביות שלו תיפגע. מה שהיה נחמד כל הזמן זה שהוא היה יותר חבר מאשר גורו. עם שינוי הסטטוס הזה אני באופן אישי תופסת קצת מרחק".

טירונות?

מי שמצפה לגלוש בפורמים ולמצוא שם רק אחוות אמהות ששולחות זו לזו חיבוקים דביקים ומחמאות על תמונות הפיצפונים צפויה לו הפתעה. לפעמים מתגלעים שם סכסוכים שנראה שרק הגננת תושיע אם תואיל כבר לבוא להפריד. לפני כמה חודשים סער הפורום ב-ynet על רקע מפגש שארגנה מנהלת הפורום. חלק מהגולשות לא הבינו שהמפגש בתשלום. היו שם המלצות הדדיות ליטול כדור וליום, לפרוש מהפורום או סתם להתבייש על הטלת הדופי במנהלת. ורון השתדל להיצמד ככל יכולתו לעמדת משכין השלום וזכה לתגובה הבאה בפורום מ-Mom4Real כשהמליץ לקחת את הסכסוך בפרופורציות ולשאוב כוחות מהילדים המתוקים: "אני מתפלאה עליך... לשלוח אותנו להסתכל על התינוקות זו אמירה מביכה שלא לומר קצת שוביניסטית, כאילו אל לנו ללכלך את ידינו בדברים 'אמיתיים' ועדיף לנו להתעסק במה שכולנו טובות - טיפול בתינוק. אני מקווה שלא לזה התכוונת... גם אתה לא נטשת את עיסוקיך ולא חדלת להיות בן אדם בוגר, מבין, עצמאי ובעל שאיפות כשנולד עידו. גם אנחנו לא".

ורון: "זה היה ממש כמו מחלקת טירוניות או כמו מלחמה בבית הספר היסודי של חבורת המקובלות בלא מקובלות. היו שם כמה אנשים שממש פתחו את הג'ורה, אם לנסח זאת בעדינות".

ריקי כהן אומרת שמדובר בתופעה מוכרת מאוד בפורומים. "אנשים זה אנשים בכל מקום", היא אומרת. "כל אחד מביא את האישיות שלו. מאחר שהנטייה היא לכתוב על חוויות מאוד אישיות אפשר להיפגע מאוד בקלות מתגובה מסוימת, וגם יש לא מעט אנשים שמסוגלים להיות ממש מרושעים. אף אחד לא חי באשליה שהופכים להיות מלאכים ברשת".

"יש בנות שמנהלות שם חיי חברה שלמים", אומרת משתתפת בפורום. "יש שם עולם ומלואו. בנות עוזבות בזעם את הפורום, חוזרות לפורום, מעליבות אחת את השנייה, מנהלות שם מלחמות מטורפות. לפעמים שתיים שרבות משתדלות להצטייר כנחמדות בפורום, אבל שולחות אחת לשנייה מסרי נאצה ממש. אבל גם הרבה מאוד חברויות ומפגשים נולדים מהפורומים האלה".

הורמונים?

מקבילתו של ורון בפורום של תפוז היא ענתש, בת 27, אם לתינוקת בת שנה וחצי וממליצנית בזכות עצמה. היא התחילה את דרכה בפורום כשחיפשה קצת חברה ותמיכה בחודש השישי להריון. "רוב החברות שלי לא היו באותו שלב בחיים, וממש היה לי משעמם", היא אומרת.

- איך את מסבירה את ההסתמכות הכמעט עיוורת הזו על עצה של אדם זר?

"ברור לכולם שהדברים שנאמרים שם הם בגדר המלצה בלבד. פעם מי שנכנסה להריון שאלה כל דבר את אמא שלה, היום שואלים בפורום. העולם משתנה כל כך מהר שקשה להיעזר בעצות של אמא, ואפילו של אחות גדולה, מתוך חשש שהדעה המקובלת השתנתה. כל יום מתפרסם מחקר חדש שסותר את מה שידעו עד עכשיו.

"אני משקיעה כל יום בממוצע בין שעתיים לשלוש במענה על תשובות, ומקבלת כחמש פניות ביום, וזה אחרי שבחצי השנה האחרונה נאלצתי להפחית משמעותית את כמות השעות שלי בפורום בגלל עבודה תובענית. אני ממש משתדלת לענות על כל שאלה, גם אם זה מייאש לפעמים לענות על שאלות דומות. הרבה פעמים, בגלל שמדובר באינטרנט, לא ברור מי עומד מאחורי השאלה ואם הוא שואל ברצינות. כבר היו מקרים של מישהו שפנה ואמר שהוא ואשתו רוצים להביא ילד לעולם ולא יודעים איך".

- ואת עונה על זה?

"אני מגבשת תשובה שמפנה לאתרים של חינוך מיני ודברים כאלה. הנחת המוצא שלי שאם זה ילד בן 12 שחושב שהוא עושה קטעים, זה יוציא לו את הרוח מהמפרשים, אבל בשביל הסיכוי שעומד מאחורי ההודעה הזו אדם אמיתי אני מרגישה שאני חייבת להשיב ברצינות".

- יש נושא שאת מושקעת בו במיוחד?

"כיסאות בטיחות זה הקטע שלי. בעיניי הנושא הזה ממש חשוב. כשגיליתי שהמידע בין החנויות סותר לחלוטין החלטתי לבדוק אותו לעומק וקראתי אינסוף חומר על זה באינטרנט. אחרי שגיבשתי לעצמי את הממצאים חשבתי שאם אני סבלתי ועשיתי את הסקר המשווה הזה, אין שום סיבה שלא אעביר אותו הלאה כדי שגם אנשים אחרים יוכלו ליהנות מזה".

"ענתש שונה מאבי ורון", מנתחת שלי, שמקפידה להיחשף לעצות של שניהם. "ענתש אמנם פחות מוכרת, אבל היא נותנת תשובות גם בנושאים רגשיים, פסיכולוגיים וחברתים של הילד, ואבי ורון נותן תשובות מוסמכות בענייני מוצרים".

ענתש משתתפת בריבים דווקא."אני שקועה עמוק בתוך האינטראקציה החברתית בפורום", היא מתוודה. "לפעמים אני לוקחת את העניינים שקורים בפורום באופן אישי ממש. זה קורה בכל מקום שיש בו חבורת אנשים שהם לא זהים. יש אנשים שמרשים לעצמם יותר כשהם מתבטאים באמצעות המקלדת. חוץ מזה, הרבה יותר קל להתעצבן, והסיכוי לאי הבנה הרבה יותר גדול כי באינטרנט אין נימה לדברים. אני משתדלת להגיד דברים בצורה הכי רגועה שאפשר. צריך לזכור שיש כאן אנשים עם רגשות, והרבה פעמים גם כמות לא מבוטלת של הורמונים מעורבת בעניין. זה דבר מאוד צפוי. אף פעם אי אפשר להשתלט על כולם".

ורדה רזיאל ז'קונט?

אחת הסכנות העיקריות של האובייקטיביות של הפורום היא סכנת ההתמסחרות שלו. ורון משתדל מאוד לשמור על המוניטין שלו בתור בודק אובייקטיבי. "אני בסך הכול מציג בפני הגולשים בפורום את האינפורמציה שאספתי, כל מוצר והיתרונות והחסרונות שלו. בכל מקום יש עודף אינפורמציה, וכדי לבדוק אותה נדרשים המון זמן וקריאה של ידע מקצועי. מובן שגם באינטרנט צריך להיזהר, כי גם שם יש סכנה לחפש ידע אובייקטיבי ולהגיע לאתר הכי אינטרסנטי שיש. בכל מקרה, אין לי יומרה שאני מחזיק באמת. הסיכון שאני לוקח למוניטין שלי כשאני ממליץ על מוצר מסוים מאוד גדול. אם אמליץ על משהו גרוע, השמועה תתפשט כאש בשדה קוצים ואנשים יפסיקו להאמין לי. המחיר של זה בשבילי יהיה עצום. יש לי מוניטין, וחשוב לי לשמור עליו. גם כשבאים אליי בטענות על המלצות שלי, וזה קורה לעתים נדירות, אני לא מסתתר ואני עונה. לבנות מוניטין לוקח המון זמן, ואני בודק טוב-טוב לפני שאני ממליץ כי אפשר להרוס מוניטין בהמלצה אחת גרועה".

- אתה בטח יודע שבתחום שאתה עוסק בו גלום פוטנציאל כלכלי אדיר. אתה יכול להפוך לורדה רזיאל ז'קונט של ההורים, לכתוב ספרים או להפוך לג' יפית. חשבת לפתח את התחום מעבר לתחביב?

"ודאי שחשבתי, אבל אני לא חושב שיש לי זמן ומשאבים לעסוק בזה. יש מקום לספר כזה שייתן את כל המידע עם הערך המוסף, המידע שלא נמצא היום בספרים. מעבר לבעיה של הזמן, אני מאוד אוהב את העבודה שלי במוטורולה. העבודה של אשתי ושלי היא שמחזיקה את הבית מבחינה כלכלית, כך שאני לא רואה סיכוי להסבה בעתיד הקרוב".

מסחור?

גורמים מסחריים כבר ניסו לנצל בעבר את העובדה שערכה הכלכלי של המלצה הוא רב. "המסחור מגיע לכל מקום", אומרת ריקי כהן, מנהלת הפורומים. "שתי מנהלות הפורום האחרות ואני כבר מכירות את המשתמשים בפורום ותמיד פוקחות עין חשדנית כלפי אדם חדש שצץ משום מקום וממליץ בחום על מוצר חדש", אומרת נעמי גטניו, מנהלת פורום הריון ולידה ב-ynet. "אם זה נראה כמו פרסום נערוך את ההודעה או נבקש לא לפרסם אותה. אני חייבת רק לציין שבמקרה של אבי אין ספק שהמניעים הם טהורים לחלוטין".

- איך המדיניות מתיישבת עם העובדה שיש הפניה בפורום לכנס הכנה ללידה שאת בעצמך מארגנת והפניה לאתר האינטרנט שלך?

"עקרונית, אין מסחור של הפורום. קיבלתי אישור להודיע רק לעתים רחוקות על מפגשים שאני עורכת, ואני נוהגת על פי הנהלים. זה רק ברמה של ליידע אנשים שיש מפגש כזה, ולא מעבר לכך. כמו מומחים שעונים בהתנדבות ומקבלים לוגו, גם לי מותר להפנות לאתר".

ריקי כהן: "נעמי מנהלת את הפורום בהתנדבות, ונקבעו גבולות מאוד ברורים שהיא לא חוצה. הבהרתי לה שהיא יכולה לפרסם את הסדנה שלה פעם אחת בלבד, וכך היא עשתה. אם מנהל פורום מפרסם פרסום סמוי הוא יקבל אזהרה ואחר כך יורחק".