דו"ח של משרד ההגנה האמריקני: ישראל מכרה לסין מל"טים "אלימים"

המל"ט, המכונה הארפי, מתרסק על המטרות * "נמכרו גם לצבא הודו"

"ישראל סיפקה לסין מטוסים ללא טייס 'אלימים', כלומר מל"טים המתרסקים על המטרות ומשמידים אותן. כך עולה מדו"ח שהוכן במשרד ההגנה האמריקני.

מדובר במל"ט המכונה הארפי, והדו"ח טוען שהאספקה לצבא סין כללה "כמות מהותית" של מטוסים. ההארפי מיוצר בתעשייה האווירית, ומיועד לפגיעה במטרות המפיצות קרינת מכ"ם, כגון סוללות טילי קרקע-אוויר.

"ההארפי מסוגל לאתר, לתקוף ולהשמיד מערכות מכ"ם", מתארת תע"א את המל"ט התוקף מתוצרתה, "והוא בעל יכולת פגיעה מדויקת ביותר. הוא מסוגל לדכא ביעילות איומים נגד מטוסים, תוך שהוא משייט מעל המטרות לאורך זמן ממושך".

ארה"ב הביעה דאגה מהרחבת אספקת הטכנולוגיה המתקדמת לסין. זאת, על רקע תמיכת המימשל בוושינגטון בטייוואן, שהתנתקה מסין והכריזה על עצמאות שאינה מוכרת על-ידי בייג'ין. ארה"ב גרמה בעבר לביטולי העיסקה הביטחונית הגדולה ביותר בין ישראל לסין, למכירת מטוסי התרעה פלקון.

הדו"ח בפנטגון גורס, כי אספקת המל"טים לסין מתנהלת כבר כמה שנים, וכי הם נמצאים בפעילות מבצעית בצבאה. סין עוסקת בעצמה בפיתוח אמצעים נגד מטרות המקרינות קרינת מכ"ם, וייתכן כי עשתה בטכנולוגיה הישראלית שימוש לקידום התחום. פרסומים זרים טוענים, כי ישראל מכרה מל"טי הארפי גם לצבא הודו.

הדו"ח לגבי עסקאות המל"טים האלימים עשוי לשמש את המצדדים במדיניות התמיכה בטייוואן. בשנת 1979 חוקק חוק המסדיר את התמיכה, על רקע מדיניותה הקשוחה של סין בנושא עצמאות טייוואן, ודרישתה להשיב ולאחד את "המחוז המורד". תומכי טייוואן קוראים לספק לה אמצעי הגנה מפני טילים, כגון טילי פטריוט חדשים מהדגם PAC-3, שאותם היא ביקשה רשמית לקבל מארה"ב.

הדו"ח טוען, כי ההארפי שולב באימון מערכתי של צבא סין, שבוצע מול חוף טייוואן.

בוושינגטון מעריכים, שצבא סין הציב 450 טילי קרקע-קרקע מול טייוואן, ודיווחים טוענים שסין מפתחת גם מערכת לייזר נגד טילים, מסוג דומה למערכת הישראלית-אמריקנית נאוטילוס (MTHEL).

הנהלת תע"א סירבה להתייחס לידיעה.