החגים שאחרי החגים

האוכלוסייה הערבית בישראל מוציאה כ-280 מיליון דולר בחודש הרמדאן וחג המולד שאחריו

אחרי הבום הכלכלי והתקשורתי שהניבו החגים, מחכים המשווקים לנפילה של אחרי החגים. אך אין זה הכרח המציאות. יש לדעת, כי יש חגים אחרי החגים, הם רק לא חגים יהודיים.

בסוף החודש תיפתח עונת החגים במגזר הערבי, שנמשכת עד סוף השנה האזרחית: חודש הרמדאן השנה מתחיל ב25/10/2003 (תאריך לא מדויק, כיוון שהתאריך הסופי נקבע על ידי אנשי הדת בקהילה מספר ימים לפני האירוע). לאחריו מגיע עיד אל פטר ("החג הגדול") ב25/11/2003. מיד אחרי כן מגיעים חג המולד, ב25/12, ואחריו הסילבסטר, ב31/12.

"מבחינת מכירות המזון, תקופה זו, ולא חגי תשרי, מאופיינת בצריכת המזון המוגברת ביותר בשנה". אומרת ערוב רינאוי ממשרד הפרסום למגזר הערבי מקאן פרומו, מקבוצת מקאן אריקסון.

"חודש הרמדאן מכניס את האישה ללחץ רב סביב נושא הבישול. בתקופה זו היא מרשה לעצמה יותר להשתמש במוצרים מוכנים או מוכנים למחצה. כך עלה, למשל, בקבוצות מיקוד שנערכו ע"י מכון גיאוקרטוגרפיה".

רינאוי מוסרת, כי בתקופת החגים ההוצאה השבועית על מזון ומשקאות של משקי בית במגזר הערבי גדולה פי 1.6 מהממוצע לשבוע רגיל, ועומדת על 828 שקל לשבוע. זאת על פי סקר גיאוקרטוגרפיה שנערך עבור איגוד התעשיינים בספטמבר האחרון.

היקף ההוצאה בשוק המזון והמשקאות בחודש הרמדאן מוערך ב188 מיליון דולר. כ20% מהקנייה מבוצעת ברשתות השיווק. החודש מאופיין גם בצריכה מוגברת של חומרי ניקוי, לקראת האירוח.

קרובי משפחה, מכרים וחברים עורכים ביקורים בתקופה הזו. ברמדאן נהוג לבקר את כל קרובי המשפחה, כל יום בחודש אצל קרוב אחר.

בשעות היום צמים אולם בערבים נהוג להגיש משקאות קלים, עוגיות לחג ושוקולד. בחגים הנוצרים נהוג להגיש ליקרים בטעמים.

החג מאופיין גם במתן מתנות: 87% מהמוסלמים בישראל מביאים מתנות לקרובי משפחה וחברים במהלך חודש הרמדאן, בסכום ממוצע של 740 שקל.

שוק המתנות בחג מוערך בכ32 מיליון דולר. מאידך, רק 2% מביאים פרחים.

מדי יום במהלך חודש הרמדאן מתקיימים אירועים רבים במגזר הערבי, כמו ערבי בידור, הצגות תיאטרון, מסעדות, לונה פארקים ועוד.

בנוסף, טיול רגלי נחשב לספורט הפופולארי ביותר בתקופה.

תחנות הטלוויזיה הלווייניות של העולם הערבי מפיקות סדרות טלוויזיה מיוחדות לרגל חודש הרמדאן, ועל פי הסקר הן זוכות לחשיפה של 30%40% בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל.

לפני עיד אל פיטר, קריסמס וסילבסטר נהוג לערוך קניות של בגדים לכל בני המשפחה, בייחוד לילדים, ומוצרי טיפוח לנשים. 85% מהאוכלוסייה מתכוונים לקנות בגדים חדשים לבני המשפחה בסכום ממוצע כולל של כ1300 שקל. היקף שוק הביגוד לעונת החגים כ63 מיליון דולר.

במבט כולל, מגלגלת עונת הרמדאן וחג המולד במגזר הערבי בישראל כ280 מיליון דולר. ָ