רובינשטיין החליט: תיק החקירה נגד ח"כ זהבה גלאון ייסגר מחוסר אשמה ומחוסר ראיון בפרשה אחת

חקירת המשטרה נגד גלאון נסובה סביב ארבע פרשיות שהתייחסו לתקופת כהונתה כמנכ"ל המרכז הבינל' לשלום במזה"ת מאוקטובר 98' עד למאי 99', טרם היבחרה לכנסת מטעם מרצ

היועץ המשפטי לממשלה, אלייקים רובינשטיין, החליט לסגור את התיק בעניינה של ח"כ זהבה גלאון. חקירת המשטרה נגד גלאון נסובה סביב ארבע פרשיות שהתייחסו לתקופת כהונתה כמנכ"ל המרכז הבינלאומי לשלום במזרח התיכון מאוקטובר 98' עד למאי 99', טרם היבחרה לכנסת ה 15 מטעם מפלגת "מרצ".

החקירה נפתחה בעקבות תלונתו של עופר ברונשטיין, לשעבר מנכ"ל המרכז לשלום, נגד ח"כ גלאון. תלונה זו הוגשה על ידי ברונשטיין על רקע עימות שפרץ בינו לבין ח"כ גלאון בעקבות ביקורת שנערכה על ידי משרד רואי חשבון במרכז לשלום, ביוזמת ח"כ גלאון, עם היכנסה לתפקיד מנכ"ל המרכז.

בביקורת נחשפו אי סדרים כספיים וניהוליים של ברונשטיין בעת שכיהן כמנכ"ל המרכז (נגד ברונשטיין נפתח תיק חקירה המטופל בנפרד בפרקליטות מחוז ת"א (פלילי)). תלונתו של ברונשטיין אחזה בארבעה ראשים של מעשים פליליים שבוצעו לכאורה ע"י ח"כ גלאון, וביניהם: מסירת דיווח כוזב לגורמי חוץ וקבלת כספים במירמה מהאיחוד האירופי, קבלת שכר מנכ"ל שלא כדין, שימוש בכספי המרכז לשלום לצרכי הפריימריס וכן מתן עדות שקר במסגרת הליך אזרחי שהתנהל נגדה.

מהחקירה עולה כי שכרה של ח"כ גלאון היה זהה לשכרו של המנכ"ל הקודם, ברונשטיין, ולמרות שלא אושר באופן פורמלי, לא חרג מגבולות השכר וניתן לה כדין. לעניין הטענה שסוכם שלא ישולם שכר, עלה מחומר הראיות רק כי שכרה ישולם לכשיתאפשר המצב הכלכלי במרכז, ואכן שכרה שולם כמוסכם באיחור. לפיכך, הומלץ לגנוז פרשיה זו נגד ח"כ גלאון מחמת העדר אשמה.

לעניין השימוש בכספי המרכז לצרכי הפריימריס בתלונתו של ברונשטיין נטען כי ח"כ גלאון השתמשה בכספי המרכז לצרכי הפריימריס במפלגת "מרצ", לקראת הבחירות שנערכו בשנת 99'. אחת הטענות שהושמעו לעניין זה היתה כי ח"כ גלאון הצטלמה על חשבון המרכז לצרכי הפריימריס.

מחומר הראיות עולה כי ח"כ גלאון אכן הצטלמה על חשבון המרכז לצורך פרסום בעיתונות (כפי שהיה מקובל גם לגבי עובדים אחרים), בעקבות מינויה כמנכ"ל המרכז. לא נמצאה כל ראיה לכך שהתמונות נועדו מלכתחילה לשימוש בפריימריס וכן לא הוכח כי נעשה בהן שימוש למטרה זו. לפיכך, הומלץ לגנוז פרשיה זו נגד ח"כ גלאון מחמת העדר אשמה.

לעניין מתן עדות שקר

נטען נגד ח"כ גלאון כי במסגרת הליך אזרחי שהתנהל נגדה ע"י המרכז, מסרה פרטים הנחזים להיות עדות שקר. מחומר הראיות עולה כי אמרותיה של ח"כ גלאון, אינן סותרות את הכתוב בפרוטוקול הישיבה הרלוונטית אליה התייחסה גלאון, ודבריה אף מתיישבים מבחינה עובדתית עם דבריו של ברונשטיין ועל כן אין המדובר בעדות שקר. לפיכך, הומלץ לגנוז פרשיה זו נגד ח"כ גלאון מחמת העדר אשמה.

קבלת כספים במרמה מהאיחוד האירופי

במסגרת חקירת הפרשיה הרביעית, נבדק החשד לקבלה במרמה של דמי השתתפות בסך 80 אלף אירו מהאיחוד האירופי תוך הצגה במרמה כאילו אורגנו כנסים בגינם.

מהמערך הראייתי המצוי בתיק ניתן להסיק כי ח"כ גלאון ידעה על מסירת דיווחים לאיחוד האירופי, אולם לא ברור מה היתה מידת מעורבותה בהעברת הדיווח הכספי הכוזב. לשכת היועמ"ש נמסר, כי אין איפוא בחומר הראיות שנאסף בתיק, כדי להצביע על ח"כ גלאון, באופן מובהק, כעל מבצעת העבירה.

עוד נמסר בהחלטת היועמ"ש, כי מכלול הראיות בפרשה זו מעורר אמנם שאלות ביחס להתנהגותה של ח"כ גלאון, אך אין די בראיות אלה כדי לבסס תשתית מספקת לצורך הגשת כתב אישום פלילי, ולפיכך הוחלט על סגירת התיק בפרשייה זו מחוסר ראיות מספיקות.

סיכומו של דבר: תיק החקירה כולו ייסגר - שלוש פרשיות מחוסר אשמה והאחרונה מחוסר ראיות מספיקות.