האומדן הראשוני של עלות גדר ההפרדה - 7.5 מיליארד שקל

להערכת משרד הביטחון, בניית הגדר תסתיים בתוך שנתיים, שכן היכולת התקציבית של הביצוע מוגבלת ל-3 מיליארד שקל בשנה

האומדן הראשוני של עלות גדר ההפרדה הוא 7.5 מיליארד שקל אולם סכום זה אינו כולל את עלות הקמת המסופים ואת הסדרי התנועה הצפויים ביש"ע כתוצאה מהמגבלות הצפויות וגם לא את העלות השוטפת של אחזקת הגדר המוערכת ב-160 אלף שקל לכל ק"מ.

את האומדן הזה מסר היום (ד`) לוועדת הכלכלה אל"מ משה ליפל מאגף התקציבים במשרד הביטחון בדיון מיוחד שיזם היו"ר ח"כ שלום שמחון, בעקבות הפרסומים על כוונת האוצר לגבות מהציבור היטל מיוחד למימון הקמת הגדר.

להערכת משרד הביטחון, בניית הגדר תסתיים בתוך שנתיים, שכן היכולת התקציבית של הביצוע מוגבלת ל-3 מיליארד שקל בשנה.

ליפל ציין, כי אורכה הסופי של הגדר, כולל השינויים שעשתה הממשלה לאחרונה, יסתכם ב-720 ק"מ, שלא יכללו את הגדר המזרחית. לדבריו, עלות כל ק"מ היא 10 מיליון שקל.

ח"כ מלי פולישוק-לוך (שינוי) שאלה איך קפצה העלות ביותר מכפליים לעומת הערכות הראשונות של מיליון דולר לכל ק"מ, ענה ליפל כי האומדנים הראשונים נזרקו על ידי גורמים לא מוסמכים, שלא הביאו בחשבון את עלויות המקרקעין והטכנולוגיה.

שמחון העריך בתום הדיון כי עלות הגדר המערבית והמזרחית, כולל המסופים והאחזקה, עלולים להגיע ל-15 מיליארד שקל - סכום שהמדינה תתקשה לעמוד בו. הוא הודיע כי הוועדה תקיים דיון נוסף בנושא לאחר שהחליטה לדחות בתוקף את כוונת האוצר להטיל על הציבור "מס גדר".

"הגדר מתגלה כבור ללא תחתית כתוצאה מכשל תכנוני של הממשלה", אמר שמחון "אבל משהו באוצר חושב בטעות שהאזרח הוא פרה שאפשר לחלוב בלי סוף".