בכירים בקיבוצים קיבלו מהפרקליטות חסינות תמורת עדויותיהם במשפט להנסיונל

הובטחה ע"י הפרקליטות, למרות שהונו חברות ביטוח ב-30 מיליון שקל וסיפסרו בפוליסות של מתים

הפרקליטות הבטיחה חסינות מוחלטת מפני העמדה לדין לבכירים בקיבוצים שביצעו עבירות לכאורה, כתמורה להסכמתם למסור בחקירה ובבית המשפט עדות נגד חברת לה-נסיונל ומנהלה בעבר, משה פרג. בכך הפכו, למעשה, אותם בכירים לעדי מדינה. כתב אישום שהגישה הפרקליטות נגד פרג נדון בבית המשפט המחוזי בירושלים, בפני השופט גדעון גינת.

ל"גלובס" נודע, כי החסינות הובטחה לבכירים למרות העבירות החמורות שביצעו, שעיקרן: הונאת חברות ביטוח בסכום כולל של 30 מיליון שקל, ספסרות בפוליסות ביטוח של מתים, הקמת חברה בתרמית ומימון עיסקאות ביטוח דרכה שלא כדין, עבירות מס בהיקף של מיליוני שקלים ועוד. על אלה שקיבלו חסינות נמנים במיוחד בכירי קיבוץ יגור, ובהם אבשלום שוחר, רמי זלינגר וחנוך בן-ארי. הפרקליטות סירבה להגיב בנושא זה.

בעדויות שנשמעו בראשית החודש במשפט לה-נסיונל, נחשף מידע חדש אודות חלקו של קיבוץ יגור בפרשה. בין היתר, הובאה עדותו של דב ישורון, שחשף את חלקו של הקיבוץ בספסרות בפוליסות המתים.

ישורון העיד: "כאן היתה בעיה כפולה של חשיפת העיסקה. ראשית, כאמור, 'לא רצינו שבקיבוצים אחרים יידעו ש(קיבוץ) יגור נוטל חלק בעיסקאות כאלה שבו (חברת שומריה) מרוויחה על חשבון מתי אותו קיבוץ'. לא רצינו לחשוף בפני חברי יגור שאנחנו מרוויחים ממתים, ובוודאי שלא ממתי קיבוצים אחרים.

"שנית, לא רצינו שבקיבוצים אחרים יידעו ש(קיבוץ) יגור נוטל חלק בעיסקאות כאלה שבו היא (חברת שומריה) מרוויחה על חשבון מתי אותו קיבוץ. לאבשלום ולי היתה בעיה מיוחדת, כיוון שאנחנו נמצאים במגע שוטף במסגרת תפקידנו בתק"ם עם חברי הקיבוצים האחרים להם מימנו ביטוח חיים, ולא רצינו שיידעו על הקשר".

כמו כן גילה ישורון כיצד הוקמה חברת שומריה, ומדוע הוסתר עצם ייסודה ופעילותה: "אני רוצה להוסיף, כי את החברה, את שומריה, הסתרנו גם מוועדת הכספים של הקיבוץ. התהליך היה שאבשלום פנה לשוקי עוגן שהיה מזכיר, והסביר לו שצריך להקים חברה לצורכי עיסקאות ביטוח, וביקש להעביר החלטה פורמלית במזכירות תוך שמירת הפרטים החסויים"