פלוג: תחולת העוני היא מהגבוהות בעולם; לא תצומצם ללא חזרה לצמיחה

בעיית העוני החריפה עקב ירידת השכר, הגידול באבטלה והעלייה במספר העובדים הזרים במשק

בעיית העוני החריפה בשנים האחרונות עקב המיתון המתמשך, ירידת השכר ב-9% והגידול בשיעורי האבטלה. כך קובעת מנהלת מחלקת המחקר בבנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג. לדבריה, גם הצמצום בתשלומי ההעברה הביא להחרפה בממדי העוני בטווח הקצר. פלוג אמרה את הדברים היום (ג') בכנס שדרות לענייני חברה.

פלוג ציינה, כי בעיית העוני בישראל משתקפת בתחולה גבוהה, שהיא בין הגבוהות בעולם. העלייה בתחולת העוני בשנים האחרונות נובעת גם מהעלייה במספר העובדים הזרים, המתחרים על מקומות עבודה בישראלים בעלי השכלה נמוכה, ותורמים לירידה בשכר.

פלוג מדגישה, כי ללא החזרת המשק למסלול של צמיחה, יהיה קשה להביא לצמצום בממדי האבטלה. "רצוי ליישם צעדי מדיניות, במקביל לנקיטת מדיניות מאקרו-כלכלית שתתמוך בחזרת המשק לצמיחה. יש לעשות לירידה בשיעורי האבטלה ולעלייה בשכר הריאלי לאורך זמן", אמרה פלוג.

היא הוסיפה, כי שיעורי העוני גבוהים במיוחד בקרב האוכלוסיה הערבית, בקרב משפחות גדולות עם 4 ילדים ומעלה, בעלי השכלה של פחות מ-12 שנות לימוד ומשפחות מעוטות מפרנסים.

בהקשר זה ציינה פלוג את הירידה המתמשכת שנרשמה בשנים האחרונות בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה, במיוחד של גברים ישראלים, שהקטינה את מספר המפרנסים הממוצע למשפחה, וגרמה לעלייה בשיעורי האבטלה. לדבריה, במקביל נרשמה עלייה ניכרת במספר מקבלי הבטחת הכנסה, וביניהם מקבלי הבטחת הכנסה שסיכוייהם להיקלט בעבודה קטנים מאוד. מקבלי הבטחת הכנסה אלה מוגדרים בלשון יבשה: "בלתי ניתנים להשמה".

פלוג מדגישה, כי התהליכים השליליים שהביאו לעלייה ניכרת בתחולת העוני מצביעים על צורך בשינוי כיוון במדיניות, כדי לבלום את הגידול במימדי העוני בשלב הראשון, ולצמצומו בשלבים מאוחרים יותר. בין הצעדים שראוי לטעמה ליישמם מיידית:

*צמצום הפערים בתחום החינוך, ע"י העלאת רמת ההשכלה באוכלוסיות חלשות, באמצעות העדפה מתקנת בתקציבים.

* שיפור האבחון של אלה שאינם מסוגלים לעבוד, ומיקוד התמיכות הכספיות באוכלוסיות אלו.

* עידוד התעסוקה ע"י השלמת השינויים שנעשו בקצבאות במטרה לעודד תעסוקה. מדובר בצעדים תומכי עבודה, לרבות שיפור והשלמת השכלה והכשרה מקצועית, שיפור מערכי ההשמה (תפקוד שירות התעסוקה) וסבסוד שירותים תומכי עבודה.

* המשך צמצום מספר העובדים הזרים בישראל, באמצעות ייקור עלות העסקתם, צעד שיתרום לגידול בתעסוקה ובשכר של ישראלים בעלי השכלה נמוכה.