פקחי או"ם יתחילו בפירוק תוכנית הגרעין הלובית

פקחי נשק מטעם האו"ם צפויים לצאת בקרוב ללוב, כדי להתחיל בפירוק תוכניות הנשק הגרעיני שלה, אשר להערכת מומחי גרעין ומודיעין מערביים, מקיפות הרבה יותר מכפי שחשבו בתחילה.

יציאתם תתאפשר אחרי שלוב הסכימה לאפשר ביקורות פתע של פקחי הנשק מטעם האו"ם, וזאת יום אחד בלבד אחרי שהצהירה, כי היא מוותרת על תוכניותיה לבניית ארסנל נשק גרעיני.

בעיקבות הודעתו הדרמטית של מנהיג לוב, מועמר קדאפי בסוף השבוע, כי הוא מוכן לפירוקה של לוב מכלי נשק להשמדה המונית, נפגשה משלחת לובית עם מוחמד אל-בארדאיי, העומד בראש הוועדה לאנרגיה אטומית הבינלאומית, במקום מושבה בווינה.

על-פי ההערכות, אמרה המשלחת לוועדה לאנרגיה אטומית, כי לוב מוכנה לחתום על פרוטוקול נוסף שיתוסף לאמנת אי הפצת הנשק הגרעיני. נספח זה יאפשר ביצוע בדיקות מקיפות באתרי נשק גרעיני בלוב.

ההסכמה המפתיעה מצד המשלחת הלובית מגיעה בעיקבות ההצהרה הדרמטית לא פחות של מנהיג לוב קדאפי, שכאמור, הכריז, כי לוב מוכנה להפוך למדינה השנייה בעולם, אחרי דרום אפריקה, המוכנה להתפרק מנישקה באופן וולונטרי.

ההודעה המפתיעה צפויה להפעיל לחצים על מדינות נוספות להתפרק מנישקן, במיוחד צפון קוריאה וסוריה, שוושינגטון מייחסת להן שאיפות גרעין רציניות. עם זאת, ההודעה הלובית עוררה דרישות של מדינות ערביות שגם ישראל תתפרק מנשק להשמדה המונית.

נשיא ארה"ב, גורג' בוש, ציין, כי הנכונות האמריקנית לעבוד עם מדינות המשתפות עימה פעולה ולפלוש למדינות שאינן משתפות פעולה כמו עיראק "שלחה מסרים חד משמעיים למשטרים המבקשים להשיג או כבר מחזיקים בבעלותם נשק להשמדה המונית".

ההודעה הלובית מגיעה בעיקבות תשעה חודשי משא ומתן חשאי בין לוב, ארה"ב ובריטניה, ואחרי שורה של ביקורי פקחים אמריקנים ובריטים בלוב, שבמהלכם התגלה כי תוכנית הגרעין הלובית מקיפה בהרבה מכפי שהעריכו במערב.

בביקורי הפקחים התגלה, כי לוב הצליחה להעשיר אורניום ויש לה היכולת לבנות צנטרפוגות שיאפשרו לה לבנות מרכיבי מפתח בתוכנית הגרעין מבלי שתידרש לסיוע זר.

גורם מודיעיני בכיר גילה, כי לוב קיבלה החלטה אסטרטגית למזער את תלותה במדינות אחרות. "הם בנו צנטרפוגות והצליחו ליצור אורניום מועשר, וברגע שאתה מסוגל לייצר אורניום מועשר בעצמך, אתה עמוק בדרך למימוש שאיפות הגרעין שלך", אמר הבכיר. "זוהי תוכנית רצינית, והיא לא נקנתה מהמדף", הוא אמר.