בית המשפט גזר 24 שנות מאסר בפועל על הפדופיל מתל-אביב, איתי ליבוביץ

רוטלוי: הגיעה העת לשנות את הגישה כלפי ענישת עברייני מין ולא רק כלפי עבירות בתוך המשפחה

בית המשפט המחוזי בת"א גזר היום (א') 24 שנות מאסר בפועל על "הפדופיל מת"א", איתי ליבוביץ', בן 24, אשר הורשע בארבעה אישומים שונים של עבירות מין שביצע בילדות.

השופטת סביונה רוטלוי הדגישה בגזר הדין את הצורך של מערכת המשפט בישראל לשקול הטלת עונשים כבדים ומצטברים לעברייני מין סדרתיים - בדומה לעברות של רצח.

ליבוביץ' אנס שתי ילדות בנות תשע ו-11 בבתיהן, לאחר שעקב אחריהן בשובן מבתי הספר. כמו כן הודה והורשע בניסיון לאונס ובביצוע מעשים מגונים בילדות נוספות, בגילאים ארבע עד תשע.

באחד ממקרי האונס, דפק ליבוביץ' על דלת דירתה של הילדה בת ה-9 לאחר שבאה מבית הספר ואמר שיש לו מכתב למסור להוריה. כשאמרה הילדה, כי היא צריכה להתקשר לאמה, הוא אמר לה מבעד לדלת, כי "המכתב קטן ואני ממהר". כאשר פתחה הילדה את הדלת, התנפל עליה ואיים כי אם תצעק - יכאיב לה. כששאלה אותו מה הוא רוצה, ענה לה: "סקס", ולאחר מכן אנס אותה.

במקרה נוסף, הוא הצליח להיכנס לבית של ילדה בת 10 שחזרה מבית הספר. הוא אנס אותה ולפני שעזב את הדירה איים עליה שלא תספר על כך לאיש מכיוון שהוא "יודע היכן היא מתגוררת".

השופטים ציינו בגזר הדין, כי בפניהם ניצבו דמויותיהן של אותן ילדות שליבוביץ' פגע בנפשן ובגופן בצורה אכזרית תוך ניצול גילן הצעיר ותמימותן, גילוי עורמה כלפיהן בתכנון העבירות, בבחירת הקורבנות, ואף בבחירת מקומות העבודה המצטיינים בנגישות מרבית לילדים, ובמיוחד לילדות.

בכך מתייחסים השופטים לעובדה שליבוביץ' ביצע את המעשים כאשר שימש כמדריך מחשבים במועדונית לילדים משכבות מצוקה, וכאשר שימש כמאבטח בגן ילדים.

אתר האינטרנט YNET דיווח, כי בגזר הדין מתייחסת השופטת סביונה רוטלוי לשאלה האם עבירות מין חמורות מצדיקות מתן עונשים מצטברים, דבר שאינו נהוג כיום, וכותבת בגזר הדין, כי סוגייה זו מעוררת שאלות כבדות משקל. "האם האינטרס החברתי בהגנה על גופם ונפשם של קטינים וקטינות, קורבנות לעבירות מין, אינו מצדיק כי בעבירות הרצח ובניסיון רצח הענישה מחמירה בדרך של צירוף עונשי מאסר ? ... האם הטלת עונשים חופפים בגין עבירות מין חמורות כלפי קורבנות שונים משקפת נכונה את השינוי בעמדת המחוקק כלפי מעמדו של הקורבן? האם רצח נפשותיהן של ילדות תמימות הנו פחות במידה כה ניכרת מרצח אדם הפוגע בחייו ובנפשם של יקיריו?"

השופטת רוטלוי מתייחסת בכך לעובדה שבתקופה האחרונה ניתן למצוא ניצנים לשינוי בגישת בתי המשפט לגבי הצטברות עונשים בעבירות מין - למרות שהדבר נעשה בהיסוס רב. היא מוסיפה, כי בית המשפט העליון טרם אמר את דברו בנושא זה, למרות שלאחרונה הביע עמדה המצדדת באפשרות להטיל על נאשם המבצע מספר מעשי אונס עונש העולה על העונש המרבי הקבוע לעבירה אחת.

על כך כותבת השופטת רוטלוי, שעמדה בראש הוועדה לזכויות הילד, כי השינוי בעמדה מתבקש לנוכח הגידול בעבירות המין. "אני סבורה, כי הגיעה העת לשנות את הגישה כלפי ענישת עברייני מין, ולא רק כלפי עבירות המבוצעות בתוך המשפחה, ובעניין זה אינני רואה מקום להבדיל בין מעשי פגיעה נפרדים בחיי אדם, לבין מעשי פגיעה נפרדים בגופם ובנפשם של קורבנות עבירות המין. גם אם הזכות לחיים הנה זכות מקודשת, ואין לאזנה מול זכויות אחרות, אלא אם מדובר בזכויות לחיים של אחרים, לא ראוי בשל כך להפחית במעמדה של הזכות של אדם על גופו ועל נפשו, שהיא חלק מכבודו של האדם".

השופטת רוטלוי מוסיפה ומבהירה: "בעבירות המין החמורות, במיוחד אלו המלוות באכזריות או אלו המופנות כלפי קטינים, היה ראוי לשקול הטלת עונשי מאסר מצטברים, כפי שמקובל לגזור לגבי מספר מעשי רצח. אלא שאין זה ראוי לשנות מדיניות ענישה מבלי שהמחוקק נתן לכך את דעתו, או מבלי שבית המשפט העליון אמר את דברו בצורה מפורשת. מדיניות שכזו אכן תוליד אובדן תקווה לנאשמים לחזור אי פעם לחברה או להשתקם, אולם כנגד אובדן התקווה עומדים לנגד עיני אובדן הסיכוי לחיים נורמליים אצל הקטינים, וסבל מתמשך, לעתים לכל משך חייהם, להם ולבני משפחותיהם".

בהארכת מעצרו האחרונה הודה ליבוביץ' בביצוע סדרת מעשי האונס שבהם הואשם ואף שיחזר את המעשים המיוחסים לו. ליבוביץ' ביקש סליחה מהילדות ומשפחותיהן והוסיף: "אני מקווה שיתפסו עוד אנשים כמוני יותר מהר".