האופנה החדשה באאוט-סורסינג: פיתוח תרופות בהודו עבור חברות באירופה ובארה"ב

"ביזנסוויק": פייזר, גלאקסו-סמיתקליין ונובארטיס נכנסות לזירת מיקור החוץ בהודו, לא רק כדי לחסוך בהוצאות, אלא גם כדי להחיש הליכי פיתוח תרופות חדשות

הודו מחזקת את מעמדה כיעד הראשון במעלה לעבודות מיקור חוץ של חברות גדולות מארה"ב ומאירופה. לאחר חברות תכנה וקמעונאות, שנהנות משירותי מתכנתים, מהנדסים ועובדים הודיים אחרים מזה שנים, החלו יצרניות התרופות הגדולות במדינות המתועשות לגלות את נפלאות המקצוענים הזולים בבנגאלור ובניו-דלהי, שעובדים בשכר שנמוך בעשרות אחוזים מזה שמשולם לעמיתיהם האמריקניים והאירופיים.

לפי ידיעה בגיליון החדש של "ביזנסוויק", נכנסות עתה ענקיות ענף הפרמצבטיקה, כפייזר, גלאקסו-סמיתקליין ונובארטיס לזירת מיקור החוץ בהודו, ולא רק כדי לחסוך בהוצאות אלא גם כדי להחיש הליכי פיתוח תרופות חדשות.

ב-22 בדצמבר הציגה ממשלת הודו בפרלמנט הצעת חוק שתהדק הגנה על קניין רוחני. אם המחוקקים יאשרו את הצעת החוק, יוכפל היקף עבודות מיקור החוץ בענף התרופות בהודו לרמה של 800 מיליון דולר עד 2005, להערכת בנק ההשקעות קוטאק אינסטיטיושנל אקוויטיס, מבומביי.

כמה חברות הודיות גדולות כבר פעילות בתחום מיקור החוץ התרופתי. חברת דיווי (Divi) מהיידרבאד עושה עבודות סינתזה כימית בשביל מרק, אבוט וגלאקסו. ביוקון (Biocon) בבנגאלור מעסיקה 300 מדענים מקומיים לביצוע עבודות מחקר לפפייזר, אסטרה-זנקה ובריסטול-מאיירס-סקיב. להשוואה: ב-2000 העסיקה ביוקון 25 עובדים בלבד.

חוזים אלה הם פלח זעיר בלבד מעבודות המחקר הפרמצבטיות שנעשות בעולם, אך אפשר לצפות שעסקות רבות נוספות בתחום ייצור התרופות יהפכו את הודו לכוח תחרותי גם בענף זה, מציין ביזנסוויק.

בכתבה בתכנית האקטואליה "60 דקות" על המגמה גוברת בארה"ב להפנות עבודות מיקור חוץ להודו, דיווחה שלשום (א') רשת סי.בי.אס, כי חברות אמריקניות רבות, ששמותיהן הן חלק מההוויה הכלכלית והתרבותית האמריקנית, מעניקות שירותים ללקוחות בארה"ב ממוקדי שירות טלפוניים בהודו.

בין החברות: דלטה איירליינס, אמריקן אקספרס, חברת הטלפוניה ספרינט, סיטיבנק, יבמ, אמזון, אמריקה און ליין, דל והיולט-פקארד. כאשר לקוח של HP בשיקאגו מבקש סיוע טכני לפתרון בעיה במדפסת שלו, יש הסתברות גבוהה שהוא משוחח עם טכנאי הודי בבנגאלור, שעבר קורס מזורז במבטא אמריקני.

יש ביקוש עצום לעבודה במרכזי השירות בהודו. מתוך כל 100 פונים, מתקבלים לעבודה חמישה. עובד במרכז שירות משתכר בין 3000 ל-5000 דולר בשנה, הרבה הרבה פחות משכר עמיתיהם האמריקניים, אך הרבה מאוד במדינה שבה השכר ממוצע הוא 500 דולר בשנה. יש הערכות שכ-400 אלף משרות "יוצאו" מארה"ב להודו, סין ורוסיה.

ההתעוררות הכלכלית בהודו נשענת על מאמץ של ראש הממשלה, אטאל ביהארי ואג'פאי, להפוך את הודו לאחת משלוש המעצמות הכלכליות והדיפלומטיות הגדולות באסיה, בצד סין ויפאן. זהו הרקע להפשרה ביחסי הודו ופקיסטאן, בעקבות פגישת פיוס בין ואג'פאי לנשיא פקיסטאן, פרבז מושאראף, וועידת הפסגה של שבע מדינות בדרום אסיה, שהסתיימה בהחלטה לייסד אזור סחר חופשי אזורי.