רכבת ישראל יוצאת לפרויקט חישמול: תפרסם מכרז בהיקף 1.2 מיליארד שקל

מערכת הולכת חשמל מעל המסילות תחסוך 50% מהוצאות התפעול

רכבת ישראל תפרסם מכרז בינלאומי בהיקף של 1.2 מיליארד שקל לחישמול 300 ק"מ מסילות. המכרז צפוי להתפרסם בתחילת אפריל, ויכלול הוספת מערכת הולכה של חשמל מעל המסילות. התחום הגיאוגרפי שנקבע: נהריה בצפון, ירושלים במזרח ואשקלון בדרום. העבודה צפויה להימשך 4.5 שנים.

במכרז ישנה אופציה לתחזוקה ע"י הזכיין לתקופה ארוכה. הפרויקט אינו כולל החלפת הקטרים, המותאמים למסילות חשמל. ברכבת ישראל אומרים, כי מעבר לרכבת שתופעל על אנרגיה חשמלית תקטין את הוצאות התפעול ב-50% - חיסכון של כ-40 מיליון שקל בשנה. בנוסף מציינים תועלות סביבתיות - הקטנה משמעותית בזיהום האוויר, וכן הגדלת מהירות הרכבת.

עד 2010, בהתאם לתוכנית הפיתוח, יהיו בישראל 675 ק"מ ברשת מסילות הברזל. כיום יש כ-450 ק"מ.

מגבלת התקציב הביאה את רכבת ישראל להגביל את המכרז עד לאשקלון בדרום, ולא להמשיך לבאר-שבע. המכרז פונה רק לגופים בינלאומיים. ברכבת מקווים, שהעבודה בפועל - כ-40% מהיקף הפרויקט - תתבצע באמצעות קבלני משנה מקומיים. מסמכי המכרז נמצאים בשלב עריכה סופי, וכאמור אמורים להתפרסם בתחילת אפריל.