אוטובוס ספיישל

אגד היסעים ושיגור, חברה-בת של אגד, מרחיבה פעילותה בשוק ההיסעים המיוחדים. החברה צופה השנה מכירות של למעלה מ-60 מיליון שקל ונכנסת גם לתחום המוניות והבלדרות

מכירים את הסיפור של זה שנוסע באוטובוס ומספר לכולם שיש לו מרצדס עם נהג צמוד? מתברר שבאגד החליטו לתרגם את ההיסעים המיוחדים לכניסה לפלח שוק נוסף שהכנסות לא מעטות בצידו.

תחת ההגדרה היסעים מיוחדים נכללים כל אותן הסעות שאינן קשורות לקווי תחבורה רגילים: הסעות של מפעלים, מוסדות חינוך, משרד הביטחון וכו'. כך נולדה אגד היסעים ושיגור - חברה-בת של אגד.

"למעשה, אגד היסעים ושיגור נולדה בעקבות סקרי שוק שנעשו באגד ב-99', זיהינו את הצורך בכניסתו של אגד לתחום שירותי התחבורה המיוחדים", אומר אבי פטיצר, מנכ"ל אגד היסעים מיום הקמתה ובין יוזמי הרעיון. פטיצר החל את דרכו באגד בשנת 94', לא חבר אגד, ושימש במשך 6 שנים כמנהל השיווק של אגד להסעות מיוחדות.

"התפיסה באגד היסעים ושיגור", אומר פטיצר, "היא לתת שירות אישי ברכבים הקטנים מהאוטובוס, לרבות שירותים משלימים, כמו שירותי הפצה ובלדרות פנים ארציים, תכנון מערכי היסעים והקמה ותפעול של מנהלות תחבורה.

"היינו צריכים להקים חברה נפרדת, משום שאגד מחויבת לפעול בשירותים מיוחדים מתוך חברות-בנות ולא כקואופרטיב".

כך או כך, במארס 2001 הוקמה החברה בבעלות מלאה של אגד, ופועלת כחברה עצמאית ומנותקת מאגד. כיום מעסיקה אגד היסעים מעל ל-200 עובדים ונחשבת לחברה הארצית היחידה למתן שירותי הסעה ושירותים משלימים בפריסה ארצית.

על פי הערכות שוק ההיסעים המיוחדים נאמד בכמיליארד שקל בשנה, מתוכו היסעים שלא באוטובוסים (המונים 51 נוסעים) נאמד בכמה מאות מיליוני שקלים.

אנליסטים המכירים את שוק ההיסעים מעריכים, כי פוטנציאל הגידול של השוק נובע מתוך מגמה למתן שירותים אישיים יותר, של איסוף עובדים מהבית. זאת בשל הצמצומים שבוצעו במפעלים, מה שמצריך מעבר לאמצעי תחבורה קטן יותר. בנוסף, הפקקים בכבישים והמדיניות של מעבר מפעלים לאזורי פריפריה תורמים לגידול פוטנציאלי בשוק זה.

מכירות אגד היסעים ושיגור בשנת 2003 הסתכמו ביותר מ-50 מיליון שקל, כשצפי המכירות לשנת 2004 הוא מעל ל-60 מיליון שקל. אגב, בשנת 2003 עברה החברה לרווח. על לקוחות החברה נמנים משרד הביטחון, חברת חשמל, אלביט, מועצה איזורית מטה יהודה, התעשייה האווירית וויישי מגדל העמק.

"בבעלותנו כמה עשרות כלי רכב, דבר חריג בנוף ההיסעים המיוחדים", אומר פטיצר. "ככלל, ענף זה עובד על בסיס קבלנות משנה, ואנו עושים תמהיל המשלב רכבים אינטגרליים וקבלנות משנה. מאפיין חריג נוסף הוא שכלל השוק פועל באמצעות חברות פרטיות אזוריות, ואנו היחידים בפריסה ארצית".

פטיצר אינו מסתפק בשוק הלקוחות המוסדיים, קרי מפעלים המסיעים עובדים, הסעות תלמידים וכו', ואגד היסעים ושיגור ממצבת בימים אלו את המותג שלה "אגד אישי". "החלטנו לתת שירותים לפרטיים הרוצים לנסוע ממקום למקום, בין אם באופן מזדמן או קבוע. תחת מטריה זו אנו מספקים שירותים ייחודים ואישים של מוניות טרנזיטים, שירותי VIP, שירותי איסוף ובלדרות אל ומנתב"ג וכו.

"אנו מדגישים היום את האלמנט האישי, זמן התגובה שלנו לשינויים בענף התחבורה מהיר. בנוסף, קיימת מגמה עולמית של ריכוז פעילויות אצל מספר מצומצם של ספקים, ולכן אנו מציעים שירות תחבורה כולל המתחיל מיצירת מערך הסעות ועד הפעלת צי רכבים מגוון ממונית בעלת 4 נוסעים עד אוטובוס עם 51 נוסעים".

- איך אתם מגיעים ללקוח?

"באמצעות פעילות שיווקית יזומה שלי או מכרזים, כאשר יש כמובן לקוחות המגיעים דרך לקוחות מרוצים.

"בכל מקרה, אנו מנתחים עם הלקוח את הצרכים שלו, כשאנו משתדלים לקחת בחשבון את כל הנתונים, כמו איסוף עובדים, שעות וכו'. כך אנו מציעים ללקוח מערך היסעים חדש או משפר את מערך ההיסעים הקיים שלו. אנו מסוגלים לתת פתרון לנושאים כמו משמרות עובדים, החלפת שעות וכו'. מדי יום אנו יוצרים מערך תחבורה חדש, זאת בנוסף למערכים קבועים על בסיס צירים ידועים, כאשר ההתקשרות היא התקשרות חוזית".

- מה היתרון שלכם על פני מוניות רגילות?

"אנו נותנים שירותים באמצעות מוניות רגילות ורכבים גדולים ממונית - רכבים של 10, 15, 17, 20 מקומות. משפחה עם מזוודות שנוסעת לנתב"ג יכולה להזדקק ליותר ממונית אחת. לנו יש מבחר גדול של כלי רכב בגדלים שונים ממוניות ועד אוטובוסים".

כיום אגד היסעים ושיגור פועלת בשלושה מחוזות תפעול עיקריים: בצפון (המרכז בצומת קריית חיים), במרכז הארץ (מרכז החברה באירפורט סיטי), שם גם תפתח תחנת מוניות, ובאזור ירושלים (מרכז החברה בירושלים). צי הרכבים של החברה מונה מעל ל-200 כלי רכב, הכוללים כמה עשרות מוניות. התחנה היחידה הפועלת כרגע היא בצפון, בחוף הכרמל, וב-2004 מתכננת החברה פתיחת תחנות מוניות באירפורט סיטי בירושלים ועוד.

- אתם משתמשים בניווט לוויני?

"ברבעון הראשון של 2004 נכניס מערכת על בסיס טכנולוגיית ה-GPS. זאת על מנת לדעת היכן כל רכב שלנו נמצא, מה שיאפשר את ייעול מתן השירותים תוך ניצול מקסימלי של כלי הרכב, וכמובן איתור תקלות אם יש.

"לכל רכב יהיה צג מחשב שבאמצעותו מתקשר הנהג עם מרכז ההפעלה שלו. כיום זה נעשה באמצעות מכשירי מירס שמצויים בכל רכב, והמוקד שלנו, המאויש 24 שעות ביממה ונמצא כל הזמן בקשר עם הנהגים ועוקב אחר ביצוע המשימות".

- הערכות קדימה?

"בסוף שנת 2003 נכנסנו לתחום הפעלת מוניות ספיישל בלבד, כשהתחנה הראשונה נמצאת בחוף הכרמל חיפה ובמהלך 2004 נפתח עוד מספר תחנות. אדגיש שאנו לא רוכשים מוניות או מספרי מוניות, אלא מארגנים את עבודת התחנות ומעסיקים את נהגי המוניות כקבלני משנה. באופן זה הן המוניות והן הנהגים מופיעים במדים של אגד אישי וכלי הרכב נבדקים על ידי קצין הבטיחות של אגד אישי".

- מה לגבי שיתופי פעולה ומיזוגים עם תחנות מוניות?

"היו לנו הרבה פניות, החל מתרכוש אותי, שת"פ וכו'. נשמח לעשות שיתופי פעולה ועושים, הכל במסגרת החובות שלנו בחוק. מעבר לזה, אנו בוחנים במשורה מיזמים משותפים".

אגד היסעים ושיגור הקימה בשיתוף עם חברת תשתית ציוד ובינוי הנימנת על קונצרן תעבורה, בחלקים שווים, חברה-בת שתתמודד במסגרת התחרות על התחבורה הציבורית. מאחר ולאגד כקואופרטיב, כמו לדן, אסור להתמודד באופן ישיר במסגרת התחרות, הוקמה חברה עם יבואני אוטובוסי DAF השייכת לתעבורה. שם החברה אגד תשתית בע"מ והיא כבר ניגשה לשני מכרזים בבאר שבע ובאלעד. לאחרונה פורסמו המכרזים באשקלון, עפולה נצרת ובית שאן, שאגד תשתית מתכוונת להתמודד עליהם.0