ביהמ"ש: התנהגות חמורה של הבנק הבינלאומי בהתנהלותו מול לקוח שקיבל מימון להקמת בניין

השופטת פלפל: הבינלאומי הביא לקוח למצב בו הוא משועבד לבנק וחובו הולך ותופח בקצב אדיר

"התנהגות הבנק הבינלאומי במקרה דנן חמורה - הבנק העניק ללקוח שירות שאינו הולם בלשון המעטה, והתנהלותו ראויה לביקורת". כך קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב.

השופטת דרורה פלפל התייחסה להתנהלותו של הבינלאומי כלפי לקוח הבנק אפרים קפרא. קפרא פנה לבנק לצורך מימון פרויקט להקמת בניין בן 6 דירות על נכס מקרקעין שלו ברחובות.

קפרא סיכם עם מנהל סניף הבנק ברחובות, דב רדליך, כי הנכס שעליו תכנן להקים את הבניין ימושכן לטובת הבנק ללא הגבלת סכום, לצורך הבטחת המימון שיוענק לו.

לדברי פלפל, הבנק ניצל את חוסר ניסיונו של קפרא והעניק לו שירות לא הולם. רדליך סיכם עם קפרא בעל-פה על מתן אשראי נוח, כך שקפרא הסכים לשעבד לטובת הבנק את נכסו יקר הערך ללא כל הגבלה. ההסכמות בין הצדדים לא הועלו על הכתב, בניגוד לכללי הבנקאות.

לדברי פלפל, רדליך לא טרח לרדת לפרטים באשר לתנאי ההלוואה, ושלח את קפרא לאחת הפקידות על מנת לחתום על מה שנראה כמסמך טכני לא חשוב. בפועל, לדבריה, פרטים אלה יושמו על-ידי הבנק באורח "דווקני", תוך התכחשות שלו להסכמות הראשוניות עם קפרא.

פלפל קובעת, כי הבינלאומי הביא את קפרא למצב בו הוא משועבד לבנק, וחובו הולך ותופח בקצב אדיר. לדבריה, קפרא, אשר נטל הלוואה בסך 115 אלף דולר והחזיר 270 אלף שקל ועוד 73 אלף דולר - עדיין חייב לבנק כ-400 אלף שקל.

עוד קובעת פלפל, כי הסתמכותו של קפרא על הסיכום עם מנהל הסניף כמעט ונישלה אותו מכל רכושו, והתנהגות זו של הבנק ראויה לביקורת.

פלפל נעתרה לעתירתו של קפרא להצהיר, כי טרם הגיעה העת לממש את המשכנתא על הנכס ששיעבד לטובת הבנק. זאת, לדבריה, מפני שלמרות ההוראות בהסכמי ההלוואה הכתובים, סוכם בין הצדדים, כי הבנק יעניק לקפרא אשראי לתקופת הקמת הבניין, וכי כספי ההלוואות יוחזרו רק עם מכירת הדירות בו.

הבנק חויב לשלם לקפרא הוצאות בסך 30 אלף שקל.

(ה.פ. 01/961).