חברת קודקוד תייצר את משחקי הקופסה של הסברו העולמית במפעל למדע בערד

בין המשחקים מונופול, שעד כה יובא מאירלנד; הייצור מיועד לשוק הישראלי ולייצוא לאירופה

חברת קודקוד תייצר בישראל את משחקי הקופסה של חברת הסברו העולמית. הייצור ייעשה במפעל למדע של קודקוד בערד, לשוק המקומי ולייצוא למספר מדינות באירופה. הסברו היא חברת הצעצועים השנייה בגודלה בעולם, עם מחזור של 1.3 מיליארד דולר.

העברת הייצור למפעל בערד כלולה בהסכם זיכיון שנחתם אמש (ב') בין בעלי קודקוד, חברת הרצנו שבבעלות מיכה ומריאנה הרצנו, ומנהל הסברו האזורי, אריק מולסן, באמצעות משרד עו"ד ש. הורביץ, המייצג בישראל את הסברו העולמית.

בין המשחקים העיקריים של הסברו שייוצרו בישראל: מונופול, ריסק, מרוץ מילים, רמז, יצירת מופת ועוד. עד כה יובאו משחקים אלה ממפעלי הסברו באירלנד.

מיכה הרצנו אישר את הידיעה. הוא העריך, כי הייצור במפעל בערד של משחקי הסברו עבור השוק הישראלי לבדו יגדילו את תפוקת המפעל ב-50%-40% וגידול נוסף יביא הייצוא, שהיקפו טרם נאמד.

עד 1993, אז נפתחה נציגות הסברו ישראל, קודקוד הייתה זכייניתה בארץ. מ-1994 פעלה באמצעות החברה-בת, באמצעות משפחת רפאלי. במקביל המשיכה הסברו העולמית לשמש אחד המפיצים העיקריים של קודקוד בחו"ל, בעיקר למשחק רמיקוב שהוא אחד ממשחקי הקופסה הנמכרים בעולם.

לדברי הרצנו, "הסברו העולמית החליטה, כי אין כדאיות בניהול החברה-בת בארץ, בשל כמות ותחלופה גדולים של מוצרים ולהיטים מדי שנה, שהביאו לעלויות הפעלה בלתי מוצדקות ביחס לגודל השוק". החברה-בת העסיקה כמה עשרות עובדים, שחלקם ייקלטו בקודקוד ואחרים יפוטרו.

בחמש השנים האחרונות סגרה הסברו את מפעליה בהולנד, בצרפת וכן את פעילות ייצור המשחקים בספרד, ונותרה רק עם המפעל העיקרי שלה באירופה, בווטרפורד, אירלנד.

הרצנו אומר, כי הייצוא מישראל זול מהייצור באירופה, אך הסברו מתכוונת להמשיך לייצר באירלנד לאספקה למערב אירופה. זאת, בין השאר, בשל כך ש"היא אינה רוצה להסתמך על אספקה בלעדית מישראל, בשל המצב הביטחוני והמדיני בארץ". הייצוא מישראל ייעשה ליוון, תורכיה, הונגריה, צ'כיה ופולין, בהתאמה לשפות היעד ובאמצעות לוקליזציה של כל משחק.

כיום מייצרת קודקוד במפעל בערד משחקי קופסה ומשחקים עם רכיבים מפלסטיק מפיתוח החברה, רמיקוב, דומינו ראלי, משחקים אלקטרוניים כמו 'אוניברסיטף' (מחשב פעוטות נישא), משחקי מדע, אמנות, משחקי נסיעה קטנים ועוד. החברה מייצאת ל-46 מדינות, וישראל מהווה רק 7%-5%מהמכירות, (לפני הייצור להסברו).

במפעל, ששודרג באחרונה בהשקעה של 3 מיליון שקל, מועסקים 150 עובדים, וככל הנראה יגויסו נוספים.

מנהל השיווק של קודקוד, אלי דגני, ציין כי החברה עומדת לבצע השקעה נוספת בהדרכת קמעונאים פרטיים ורשתות, כדי ליצור בידול בין מותגי הסברו וקודקוד, לייבוא זול של צעצועים מהמזרח הרחוק.

היקף המכירות של צעצועים ומשחקים בישראל מוערך ב-130 מיליון דולר בשנה.