כ-40 "האקרים לבנים" עובדים כיום בשירות הבנקים וגופים כלכליים

מדובר ב"האקרים" אשר פועלים בשירות החוק מול מאות "האקרים שחורים" ואלפי ילדים שכבר מכשירים את עצמם לעסוק בפריצה למחשבים

כ-40 "האקרים לבנים" עובדים כיום בשירות הבנקים וגופים כלכליים גדולים ובינוניים במטרה לאתר נקודות תורפה במחשבים שלהם ולמנוע פריצות פליליות גילה בכנסת אתמול אחה"צ (ג') מנכ"ל חברת "שיא-סקיוריטי" אבי ויסמן, לוועדת המדע והטכנולוגיה שעסקה בתופעת הפריצות למחשבי הבנקים.

ויסמן אמר כי מדובר ב"האקרים" אשר פועלים בשירות החוק מול מאות "האקרים שחורים" ואלפי ילדים שכבר מכשירים את עצמם לעסוק בפריצה למחשבים. לדבריו מדובר כבר בתופעה שנהפכת לתחביב לאומי.

דוד לוזון, הממונה על חטיבת המחשוב בבנק הפועלים , הודה כי גם הוא מעסיק האקרים כחלק ממנגנון האבטחה של מחשב הבנק. "אני מעסיק אותם בתדירות גבוהה מאד ודוחק בהם שינסו לפרוץ לאתר כדי שנקדים רפואה למכה", אמר לוזון לוועדה.

הדיון התקיים בעקבות הפריצה האחרונה למחשב בנק לאומי . ראש מפלג עבירות מחשב ביחידה הארצית של המשטרה לחקירה הונאה, סנ"צ מאיר זוהר, תקף את התנהגות בל"ל בעקבות הפריצה, משתי סיבות: פרק הזמן הממושך שחלף מגילוי הפריצה עד להגשת התלונה למשטרה, וכשבזמן הזה הורשו גורמים זרים להיכנס לזירת העבירה.

"גם אם נשארו בכלל סימנים לפריצה הם נעלמו", אמר סנ"צ זוהר וציין כי מוסדות פיננסיים לא נוטים להתלונן במשטרה במקרים דומים, לא משיקולים ענייניים בעיניו. הוא הודה עם זאת כי ברשותו כוח אדם מוגבל - 8 אנשים בסך הכל - שאמורים לטפל בכל עבירות המחשב ובכל החשדות לעבירות מחשב ברחבי המדינה.

ויסמן אמר בדיון, כי בקרב ההאקרים שוררת לאחרונה שמחה גדולה בעקבות פסק הדין של בית משפט השלום בירושלים אשר זיכה את אבי מזרחי מאשמת פריצה למחשב המוסד. "הם קבלו את החלטת השופט כאילו נתן להם הכשר", אמר ויסמן וקרא לכנסת לשדר לציבור תמונה הפוכה.

סנ"צ זוהר תמך בו ואמר, כי פסק הדין לא נתן בשום פנים ואופן הכשר לביצוע הפריצות. לדבריו, השופט עשה הבחנה בין שני שלבים - בין הבדיקה הראשונית אם ניתן בכלל לפרוץ למחשב, לבין הפריצה בפועל שהיא כבר עבירה פלילית, שמזרחי לא ביצע. הוא ציין כי העונש על חדירה למחשב הוא 3 שנות מאסר ועל חדירה לצורך ביצוע עבירה נוספת כגון שיבוש נתונים, העונש הוא 5 שנות מאסר.

במהלך הדיון התברר כי המשטרה קנתה רעיון של יו"ר הוועדה ח"כ מלי פולישוק-בלוך (שינוי) להעזר ב"משמר אזרחי" של מומחי היי-טק לגילוי מוקדם של פשעי מחשב. זוהר מסר, כי הקריטריונים של הגוף החדש כבר הוגדרו ולאחר שהמפכ"ל יחתום עליהם, המשטרה תתחיל לגייס את האנשים באוניברסיטאות.