המתחרים: פחדו לא לתת לחדשות 2 את מכרז ערוץ הכנסת

טרם עברה יממה מנצחון חדשות 2 במכרז והמתחרים כבר מתמרמרים על אינטרסים * חדשות 2: אלה דברי הבל

בחברת החדשות של ערוץ 2 החלו כבר היום (ד') להקים את מערכת החדשות שתפעיל את ערוץ הכנסת, זאת לאחר שאמש (ג') זכתה החברה במכרז על הקמת ותפעול הערוץ.

מהכנסת נמסר כי ועדת הבחירה המיוחדת שמינה יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, החליטה על הבחירה בחדשות ערוץ 2 פה אחד, וכי במקום השני דורגה (ברוב קולות) הצעתה של חברת החדשות של ערוץ 10. עוד התמודדו חטיבת החדשות של ערוץ 1 וחברת חדשות היום של JCS, שמפיקה את החדשות המקומיות עבור חברות הכבלים.

בין הגופים שהפסידו במכרז התפתחה היום (ד') מערכת של חשדנות, השמצות והאשמות. באופן טבעי, חלק מהמפסידים חיפש לתלות את האשם בגורמים חוץ-מערכתיים, בשילוב של אינטרסים פוליטיים ואישיים, שכמותם יש לרוב.

"שוב הכנסת התגלתה במערומיה. הם נתנו את המכרז למי שפחדו לא לתת לו, כדי שלא יעניש אותם. בכנסת יש יותר מה להחביא ולהצניע מאשר לגלות. אותו גוף שיכול לשפר אותה ולתת לה הכי הרבה בטווח הארוך.

"נכון שזו היתה מערכת רוויית אינטרסים מכל הצדדים. לערוץ 1 יש אינטרסים בכל הנוגע באישור התקציב של רשות השידור, לערוץ 2 יש אינטרס בחידוש או ביטול המכרז הקרוב, ערוץ 10 גם צפוי לבקש עוד הקלות ברגולציה, ואחד מבעליו של ערוץ 10, רון לאודר, מחזיק במקביל בחברת JCS, שגם היא ניגשה למכרז", טענו.

מחברת החדשות של ערוץ 2 נמסר: "אלה דברי הבל, ואינם ראויים לתגובה".

מנכ"ל חברת החדשות, שלום קיטל, אמר: "ניגשנו למכרז כאתגר מקצועי חשוב. כחברת חדשות שמובילה את השוק כבר עשר שנים, שפעילותה התרחבה מאוד בשנים האחרונות, ברור שיש אתגר גדול בהפעלת ערוץ נוסף. אנחנו מתייחסים לערוץ הכנסת בפרמטרים שונים מעבודתנו בערוץ 2. תהיה חומה ברורה בין שני הערוצים, ההיבט הציבורי והקשר בין האזרחים לבין הנבחרים הוא הדבר המובהק שיאפיין את ערוץ הכנסת. לא יהיו כתבים משותפים, למעט הופעות ספורדיות של פרשנים וכתבים מכל כלי התקשורת ולא רק מחדשות ערוץ 2. אבל הפנים של הערוץ, הכתבים והמגישים הקבועים והמובילים, יהיו בלעדיים לערוץ הכנסת".

גבי רוזנברג, מנכ"ל JCS, שניגשה למכרז עם חברת חדשות היום, אמר: "אני מצטער על כך שלא זכינו. הגשנו הצעה מאוד טובה בכל קריטריון, אין לי כל ספק שהבחירה היא ראויה, אבל רצינו לנצח".

מחברת החדשות של ערוץ 10 נמסר: "אנחנו מאחלים בהצלחה לכולם".

הזכייה, יש לציין, היא למשך שנתיים וחצי, אשר במהלכם, אם יתוקן החוק, תהיה זו המועצה לשידורי כבלים ולוויין שתפרסם את המכרז לגוף קבוע שיפעיל את הערוץ, ואשר אליו יוכלו גם גופי תקשורת נוספים לגשת.

המכרז היה פתוח בפני גופים המשדרים חדשות. ההצעות במכרז הוגשו לפני שבועות ספורים. וועדת הבחירה כללה את יו"ר צוות ההקמה וראש לשכתו של ריבלין, דן לנדאו, את עו"ד הלית מגידו והדסה גרינברג-יעקב, את המשנה ליועץ המשפטי של הכנסת עו"ד אתי בנדלר, את חשב הכנסת אבי לוי, ראש אגף המידע יעקב ורשבסקי, דובר הכנסת גיורא פורדיס, וסגן מבקר הכנסת דוד לב.

הערוץ אמור לעלות לאוויר ב-2 במאי 2004. בשלב הראשון ישדר הערוץ את שידורי החובה (דיוני מליאה וועדות) ובהדרגה יגיע להיקף שידורים מלא (מהשעה 07:00 עד חצות), שבעה ימים בשבוע, עם תחילת כנס החורף (אוקטובר 2004). בימי שישי ישדר הערוץ עד לשעות הצהריים ויחדש את שידוריו לאחר צאת השבת.

העורך הראשי, כפי שכבר שהציעה חברת החדשות של ערוץ 2 במכרז, יהיה משה שלונסקי.

הכתב הראשי של ערוץ הכנסת של חדשות יהיה עמית סגל, כיום כתב גלי צה"ל בכנסת. עוד יהיו שם אמנון לוי, טלי ליפקין-שחק, גדעון רייכר, השר לשעבר רוני מילוא שיגיש תוכנית משותפת עם מינה צמח, ושני כתבים בכירים מעיתון "הארץ" - ארי שביט וזאב שיף, שיגישו, כל אחד לחוד, תוכנית שבועית. יצוין כי עורך "הארץ" היוצא, חנוך מרמרי, קבע בשעתו מדיניות תקיפה שאסרה על הופעת כתבי העיתון ופרשניו בתוכניות קבועות בטלוויזיה, אם כי יש יוצאים מן הכלל למדיניות זו כמו אבירמה גולן, נחמיה שטרסלר ואבי רצון.

יצוין כי אחד המכשולים הקשים היא העובדה שאת הערוץ החדש מממנת הכנסת מתקציבה והוא יעמוד על 15 מיליון שקל עד סוף 2006. דבר זה עלול להקשות על עבודה עיתונאית מול גוף שמממן בעצמו את הסיקור שלו.

ראש צוות ההקמה, דן לנדאו, אמר בתגובה כי "העובדה שוועדת הבחירה בחרה בערוץ 2 פה אחד אומרת הכל. חברת החדשות של ערוץ 2 נבחרה בהפרש ניכר על פני מתחרים אחרים. נכון שהיו שלושה ימים של דיונים אבל ההובלה של ערוץ 2 היתה מוחלטת בכל הסעיפים. לגבי השאלה של מימון הכנסת את הערוץ שיכסה אותה, אמר לנדאו כי במדינות קטנות כמו ישראל, בניגוד לארה"ב, שם המימון נעשה על-ידי התעשייה - מימון הערוץ תמיד ציבורי, כיוון שלעולם למיזם כזה אין צידוק מסחרי.

"הפעילות העיתונאית תגובה בסט של כללים ברורים שיגובשו במהלך שידורי הניסיון. הערוץ יחויב בכללים של איזון ושקיפות של כל הדעות בכנסת, והוקמו חומות סיניות בין הדרג הפוליטי הנבחר לבין ההחלטות על התוכן העיתונאי בערוץ", אמר.