עצות שימושיות לקבלת החלטות במסחר באופציות

היום נסקור מספר אמצעים שיסייעו לנו לקבל החלטות טובות יותר בתחום של מסחר באופציות.

1. פיזור סיכון וניצול הזדמנויות: כדאי לפעול עם מספר נכסי בסיס, ולא רק בשוק אחד או שניים. הסיבה לכך היא שמספר גדול של נכסים מאפשר לאתר הזדמנויות רבות יותר לעשיית רווח. אם טעינו בתחזית לגבי נכס מסוים, עדיין קיים סיכוי טוב לרווח בנכסים האחרים.

2. ניהול הסיכון: סכנו רק את מה שאתם יכולים, ואל תשקיעו בפוזיציה אחת יותר מאחוז או שניים מהכסף שלכם. לאנשים שמצליחים להרוויח יש נטייה לחוש ביטחון ולסכן סכומים הולכים וגדלים. במצב שבו אנחנו מגדילים את הסיכון, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו עם הפסד גדול.

3. קבלת החלטות מראש (בניית תוכנית מסחר): כדאי לתכנן מראש באיזה מחיר נכנסים למסחר כלשהו ובאיזה מחיר יוצאים ממסחר, גם במקרה של רווח וגם במקרה של הפסד.

א. הגבלת ההפסד לסכום או אחוז קבוע מראש: גם אם טעינו בחיזוי וכתוצאה מכך נכנסנו להפסד, נרצה לוודא שלא נפסיד "יותר מדי" ולכן כדאי לצאת מפוזיציה אם הגענו להפסד המקסימלי שאנחנו מוכנים לספוג על פי תוכנית המסחר. עדיף לצאת מפוזיציה בהפסד קטן מאשר להסתכן בהפסד גדול, שימחק רווחים של מספר עסקאות עבר.

ב. סבלנות: כאשר נוצר רווח, יש לעיתים נטייה לממשו בטרם עת מפחד שיקטן או יאבד. על תוכנית המסחר שלנו לנסות למצות את פוטנציאל הרווח.

ג. סך הרווח חשוב יותר ממספר הפעמים בהם נרוויח. עדיף רווח גדול אחד עם מספר הפסדים קטנים, כך שהשורה התחתונה עדיין חיובית.

ד. משמעת: כאשר השוק פועל לרעתנו, נדמה לעיתים שכדאי לסטות מתוכנית המסחר. הניסיון מלמד שסטייה מתוכנית מסחר טובה, שנובעת מגחמה זמנית, עלולה לגרום לטעות בקבלת החלטות ולהפסד. הדבר נכון במיוחד כיוון שהאווירה בשוק הופכת מאופטימית לפסימית ולהפך באופן מחזורי. לכן אך הגיוני לעמוד בהחלטות הראשוניות ולפעול לפיהן בכל תרחיש.

4. "ללכת עם המגמה": גם אם אנחנו חזאי שוק מצוינים, לעולם לא נוכל לדעת מראש בוודאות מה הן נקודות השיא או השפל. לכן לרוב עדיף לחכות להיפוך מגמה ואז לבצע קניה או מכירה. משמעות דרך פעולה כזו היא שלא נקנה במחיר הזול ביותר ולא נמכור במחיר היקר ביותר, אך כשנקנה או נמכור נדע שאנחנו עושים זאת ברמת וודאות גבוהה יותר. מסקנה: אל תנסו לנחש את נקודות השיא והשפל, פשוט קבלו החלטות עם כיוון המגמה.

5. לא ללכת נגד המגמה: אנשים רבים לא אוהבים להודות בטעות, גם לא בפני עצמם. כתוצאה מכך, לעיתים תכופות מדי נוטים אנשים המצויים בהפסד להגדיל את השקעתם, מתוך תקווה ששיפור פתאומי ימחק את הפסדם. המציאות מראה שלרוב לא זה המצב, ולכן יש להימנע מלהגדיל השקעה בפוזיציה מפסידה. משמעותה של פוזיציה מפסידה היא שכנראה אנחנו נגד כיוון השינוי במחיר. במצב זה עדיף להיות מחוץ למסחר גם אם נוצר הפסד, ולא להגדיל את ההשקעה.

6. השוק פועל בשני הכיוונים, נצלו זאת: הנטייה הטבעית של רובנו היא לחשוב בכיוון של עליות מחיר ("קונים בזול, מוכרים ביוקר ומרוויחים"). אבל, בשוק המכשירים הפיננסים ניתן להרוויח גם מירידת מחירים (קניית אופציית PUT, מכירת נכס ב-SHORT) ולכן חשוב ללמוד לחשוב בכיוון של ירידת הנכס ולא רק של עלייתו.

7. שימוש בניתוח טכני: ניתוח טכני הוא הניסיון לחזות את השינויים במחיר הנכס על פי התנהגות העבר שלו. ככלל, ככל שנכס הבסיס סחיר יותר (דהיינו מחזורי המסחר שלו גבוהים) ניתן לסמוך על הניתוח הטכני בסבירות גבוהה יותר. הסיבה לכך פשוטה: ריבוי פעילות בנכס מסוים מספקת אינפורמציה מרובה ומהימנה יותר ונותנת לפיכך תוקף גדול יותר לניתוח הטכני.

בנוסף צריך לזכור שקיימת חשיבות מרובה לקביעת כיוון השוק וחיזוי עוצמות השינויים במחירים. חיזוי כזה מצריך ניסיון רב במסחר, יכולות ניתוח של התנהגות המחיר וכמובן יכולת לקבל החלטות נכונות.

המאמר האחרון מתוך סידרה של חמישה מאמרים על שוק הנגזרים.

הכותב הוא מנכ"ל תטא 1 השקעות וניירות ערך בע"מ, חברה לניהול השקעות באמצעות מכשירים פיננסיים. כל האמור לעיל הנו בגדר דעה אישית של הכותב, מבוסס על ניסיונו האישי ואינו מהווה מחקר מדעי. אופציות וחוזים עתידיים מוגדרים בחוק כנכס בעל סיכון מיוחד. כל הפועל על פי הרשום לעיל עושה זאת על אחריותו בלבד.