צה"ל התנקש בראש ארגון חמאס השייח' אחמד יאסין

ההחלטה להתנקש ביאסין התקבלה בישיבת הקבינט המדיני ביטחוני ביום שלישי האחרון, בעקבות פיגוע ההתאבדות הכפול בנמל אשדוד

צה"ל התנקש לפנות בוקר בראש ארגון חמאס, השייח אחמד יאסין, בירי טילים ממסוקי קרב לעברו. יאסין נהרג יחד עם שניים מבניו (רע'אני בן 30 וחאמיד בן 32), 2 משומרי ראשו ו-3 פלשתינים נוספים, שהיו במקום, לאחר שיצא ממסגד בעזה בו התפלל תפילת שחרית.

יאסין נקבר בעזה בהלוויה המונית לצד האנשים שנהרגו עימו בהתנקשות. בכרוז שפירסם חמאס בעקבות ההתנקשות מבטיח הארגון לנקום את מות מנהיגו, ומאיים גם על ארצות הברית, שלדבריו, ידעה על ההתנקשות מראש ולכן שותפה לה. גדודי חללי אל אקצה של הפתח` בעזה הבטיחו כי "שרון גרם למותם של מאות ציונים בכל רחוב".

ההחלטה להתנקש ביאסין התקבלה בישיבת הקבינט המדיני ביטחוני ביום שלישי האחרון, בעקבות פיגוע ההתאבדות הכפול בנמל אשדוד, לצד החלטה על תקיפות רצופות ברצועת עזה והתנקשות בבכירים נוספים.

דוברת צה"ל, תא"ל רות ירון, אמרה ל"גלובס" כי יאסין אחראי לפיגועים במלון פארק, בדולפינריום, ולכל פיגוע גדול של חמאס. אין כאן בכלל שאלה אם הוא יעד לגיטימי". ירון ציינה כי להחלטה קדמה התלבטות קשה מאחר ולא ברור מי יירש את יאסין ובאיזה קו ינקוט הארגון מעתה ואילך. מאידך, אמרה ירון, "יאסין הוא מנהיג של טרור, הוא רע מאוד לישראל, ונכון היה להפסיק אותו לפני היציאה מעזה. הוא עמד מאחורי הקמת כנופיות ששולטות ברצועה, ואולי הרשות תתפוס את עצמה ותתחיל לשלוט ברצועה ולהילחם בטרור".

גורמי ביטחון אמרו כי תזמון החיסול הוא תוצאה של היתכנות מבצעית: מאז הפיגוע באשדוד יאסין, כמו שאר ראשי החמאס, נהג בזהירות יתר,לא חשף את לוח הזמנים שלו, ושבר שיגרה כל העת. לבד מזאת, הבוקר, בצאתו מן המסגד לרכב הוא היה מוקף בשומרי ראשו, ללא ילדים ונשים בסביבתו, וזו היתה ההזדמנות לפגוע בו מבלי להרוג אזרחים רבים חפים מפשע, כפי שקרה בהתנקשות בסגנו של יאסין, צלאח שחאדה, ביולי 2002.

בעקבות ההתנקשות הטיל צה"ל סגר על רצועת עזה ועל הגדה, וביתר את הרצועה בחסימות בצומת נצרים ובצומת גוש קטיף, כדי למנוע מעבר של פעילים בין חלקי הרצועה ולמנוע מעשי טרור עצמאיים של עובדים פלשתינים בתוך ישראל. המשטרה הכריזה על כוננות עליונה ופרסה את מרבית שוטריה ברחבי הערים ובמרחב התפר. הרמטכ"ל כינס הבוקר הערכת מצב בה צפה כי ההתנקשות תביא להפגנות סוערות ברחבי השטחים ולחיכוך מוגבר בין צה"ל לאוכלוסיה הפלשתינית. הוא הנחה את מפקדי צה"ל בשטחים לנהוג איפוק ולמנוע איבוד שליטה על הארועים, והרוגים בלתי חמושים בצד הפלשתיני.

השב"כ הנחה את היחידה הממלכתית לאבטחת אישים להגביר את האבטחה על 7 האישים המאובטחים על ידה, בהם ראש הממשלה, הנשיא, שר הביטחון ונשיא בית המשפט העליון. השב"כ העביר הנחיה גם לכלל גופי האבטחה המונחים על ידו להגביר את האבטחה על אישים בכירים מתוך הערכה שהחמאס ינסה להתנקש באישיות ישראלית בכירה.

חששם של ראשי צה"ל התברר עד מהרה כמוצדק: נער פלשתיני בן 18 מבידיה, תקף בגרזן ופצע קל 3 אזרחים ישראלים סמוך למפקדת חיל השלישות ברמת-גן. התוקף נעצר. ברחבי השטחים החלו התפרעויות והפגנות גדולות. גם ברחבי ירושלים ובהר הבית התפרעו פלשתינים והחלו ליידות אבנים בשוטרים. חוליות פלשתיניות ירו לעבר כלי רכב ישראלים בכביש המנהרות, ושיגרו פצצות מרגמה לעבר התנחלויות בגוש קטיף. תינוק ישראלי נפצע קל מיידוי אבנים בכביש תקוע. כוחות צה"ל הרגו בחילופי אש 3 חמושים באיזור חאן יונס וחמוש אחר, שפתח באש לעבר חיילים, בשכם.