הושלמה מכירת החברה לישראל לעופר; צפוי ארגון מחדש בכל קבוצת עופר

נציגי משפחת עופר החליפו את נציגי אייזנברג בדירקטוריון; מוזס מתמנה למנכ"ל כי"ל במקום דימנט

קבוצת האחים עופר השלימה היום (ד') את עיסקת רכישת השליטה (%53) בחברה לישראל מארווין אייזנברג ומשפחתו, תמורת 330 מיליון דולר. בעקבות השלמת העיסקה, התכנס דירקטוריון החברה לישראל, ונציגי משפחת אייזנברג התפטרו: ארווין אייזנברג, יגאל דימנט, אריה עופרי, עמוס מרחיים ועוזי מאירוביץ.

לדירקטוריון החברה הצטרפו נציגי קבוצת עופר: עידן עופר, שיכהן כיו"ר הדירקטוריון במקום אייזנברג, וכן דורון עופר, אודי אנג'ל, אמנון ליאון ואבי לוי.

ליאון הצטרף לקבוצת האחים עופר בשנת 1961, ועסק בתחום הספנות עד 1969. מאז כיהן כמנכ"ל עסקיו של סמי עופר בלונדון. לוי מכהן כמנכ"ל הכספים של קבוצת עופר ב-18 שנה האחרונות, ומנכ"ל האחים עופר השקעות.

מקורות בקבוצה מסרו ל"גלובס", כי מבחינת האחים עופר - העיסקה הושלמה, ואין בה סעיפי מילוט כלשהם. הדברים נאמרו על רקע הבדיקה הנמשכת בשאלה האם משפחת אייזנברג זכאית לפטור ממס על הכנסותיה ממכירת השליטה.

העיסקה תמומן מהון עצמי (קרוב ל-%50), והיתרה - באשראי מבנק הפועלים, בנק דיסקונט והבנק הבינלאומי. העיסקה בוצעה באמצעות חברת מילניום השקעות אל-עד, הנמצאת בבעלות האחים עופר נכסים, עופר (אחזקות אוניות) ומשט (השקעות), כולן חברות בבעלות מלאה של האחים עופר.

דירקטוריון כימיקלים לישראל צפוי לאשר היום את מינויו של עקיבא מוזס למנכ"ל כי"ל. מוזס, המכהן כיום כיו"ר רותם אמפרט מקבוצת כי"ל, יחליף את דימנט, חתנו של שאול אייזנברג המנוח.

מנכ"ל החברה לישראל ויו"ר כי"ל, יוסי רוזן, מסר, כי בקרוב יביא בפני הדירקטוריון של החברה לישראל ודירקטוריון כי"ל תוכנית עסקית חדשה, שגובשה בתקופה האחרונה בתיאום עם בעלי השליטה היוצאים והנכנסים.

החברה לישראל הוקמה ב-1969, וב-1998 הסתכם המחזור שלה ב-21.3 מיליארד שקל. אחזקותיה המרכזיות הן %52.07 בכימיקלים לישראל, %48.9 בצים, %26 בבתי הזיקוק, נשיונל סמיקונדקטור ועוד חברות בתחומי פעילות של מסחר ותעשיה, שירותים, מימון, נדל"ן והיי-טק.

קבוצת האחים עופר עוסקת בתחומי הספנות, תעשיה, נדל"ן, אנרגיה ותיירות. על החברות העיקריות של הקבוצה נמנות אחים עופר ספנות, רויאל קריביאן, אחים עופר השקעות, חוף אלמוג ואופקי אנרגיה. כן מחזיקה הקבוצה במחצית השליטה בבנק המזרחי. אשתקד רכשה את חברת יוזמה מהממשלה, והחלה בפיתוח פעילות השקעה בסטארט-אפים בתחומי ההיי-טק והביוטכנולוגיה.

עם רכישת השליטה בחברה לישראל, צפוי שקבוצת עופר תבצע רה-ארגון, וחלק ניכר מפעילויות הקבוצה ימוזגו לתוך החברה לישראל, בהתאם לרה-ארגון שיבוצע בחברה לישראל, לפיו יימכרו פעילויות שלא יהיו סינרגטיות למדיניות החדשה.

בעקבות השלמת העיסקה אמר אייזנברג, כי הוא מברך את משפחת עופר על השלמת העיסקה, והוא בטוח שבעלי השליטה החדשים יצעידו את החברה לישראל להשגים רבים נוספים. אייזנברג לא ציין בהודעתו את כוונותיו העתידיות, בכלל זה אם יש בכוונתו לבצע השקעות נוספות בישראל.

חברת פוטאש הקנדית קיימה לאחרונה מגעים עם קבוצת עופר, לגבי רצונה להגדיל את אחזקתה בכימיקלים לישראל. קבוצת עופר לא תמכור מאחזקות החברה לישראל בכי"ל, מאחר שאינה מעונינת לרדת אל מתחת ל-%50. יחד עם זאת הוסכם, כי אם תרכוש פוטאש מניות בשוק ותגיע לאחזקה מהותית, לא תתנגד החברה לישראל לפעול עימה בשיתוף פעולה.

קבוצת עופר פועלת כבר עתה לקדם את המגעים למכירת בז"ן לממשלה. על הפרק עומדות שתי חלופות: האפשרות להחלפה במניות צים, או להחלפה של המניות במניות הממשלה בכרמל אולפינים. חברה זו נמצאת בשליטה משותפת של הממשלה והמפעלים הפטרוכימיים