גורם בכיר: "אנחנו מספקים מים לפלשתינים ומקבלים מהם ביוב"

הפלשתינים הודו בקיום 250 קידוחים פיראטיים בגדה: "מפרים ההסכמים"

גורם בכיר במשק המים בישראל מאשים את הפלשתינים בהפרות בוטות ומתמשכות של הסכם המים בין הצדדים.

על-פי הסכם המים, כל קידוח בשטחי רצועת עזה והגדה מחוייב בהסכמה של ועדת המים הישראלית-פלשתינית המשותפת. לטענת הגורם, מבצעים הפלשתינים בגדה קידוחים בלתי חוקיים רבים. לדבריו, הפלשתינים עצמם הודו בקיום 250 קידוחים פיראטיים, והערכה היא כי המספר בפועל גדול הרבה יותר.

החשש של גורמי המים בישראל הוא מהידרדרות משק המים בגדה למצב הדומה לזה שבעזה. מאז נסוגה ישראל בשנת 1994 בוצעו כאלפיים חמש מאות קידוחים פיראטיים בצורה בלתי מבוקרת, שגרמו להמלחת האקוויפר ולמעשה להוצאתו משימוש.

אקוויפר ההר בגדה משמש גם את ישראל - שפיעת המעיינות שלו נמצאת בתחומי ישראל, וכל קידוח באקוויפר זה מפחית את הנביעות.

לטענת הגורם, הפלשתינים מתחברים בנוסף לצינורות מים בצורה בלתי חוקית, בהיעדר אכיפה מצד גורמי הביטחון והמים הפלשתינים, וגורמים להחרפת מצוקת המים ביישוביהם.

בישראל מאשימים, כי הרשות הפלשתינית לא פיתחה את משק הביוב בתחומה כפי שהתחייבה לעשות, והביוב זורם דרך הנחלים לשטחי ישראל.

לדברי הגורם הבכיר, בעוד שלרוב היישובים היהודיים בעיו"ש קיימים פתרונות סופיים לבעיית הביוב, הרי שהפלשתינים לא פיתחו מערכות ביוב עירוניות או איזוריות.

לדבריו, הפלשתינים אינם מעוניינים לטפל בבעיה, אף כי המדינות התורמות הגישו תוכניות להקמת מערכות לטיפול בשפכים בהיקף של 260 מיליון דולר.

הפלשתינים ביקשו בשנה שעברה בפגישת המדינות התורמות ברומא, 60 מיליון דולר לפיתוח רשתות ביוב פנימיות, אך בישראל טוענים כי סכום זה נמוך בהשוואה לצרכים.

"נוצר מצב בו אנו מספקים מים לפלשתינים ומקבלים בחזרה ביוב, מאחר ולפלשתינים אין אינטרס לטפל בביוב שזורם למישור החוף", נטען.

מצב דברים זה מנוגד להסכם המים, שלטענת ישראל מיושם מצידה בלבד. על- פי ההסכם מקבלים הפלשתינים מים הן בשאיבה עצמאית בהסכמה ישראלית, והן מים שחברת מקורות מספקת להם.

על-פי ההסכם, התחייבה ישראל לתת לפלשתינים תוספת של 28.6 מיליון קו"ב מים בשנה בתקופת הסכם הביניים, אולם בפועל היא נותנת יותר מכפול, טען הגורם.

"למרות המצב הביטחוני גם עתה נמשכת כסדרה אספקת המים לפלשתינים מתוך הסכמה שנושא המים יישאר מחוץ לסכסוך", נאמר.

הטענה הפלשתינית היא, כי הסכם המים אינו עונה על דרישותיהם המינימליות ולכן הם נאלצים להפר אותו כדי לספק מי שתייה לתושבים. בישראל אומרים, כי ראשית על הפלשתינים לעמוד בהסכם החתום עימם ורק לאחר מכן לדרוש חידוש ועדכון של סעיפי ההסכם הנוכחי.

בנוסף, לטענת הגורם, ניהול לקוי של הפלשתינים יוצר מצב בו בחלק מהגזרות יש מחסור במים ובחלק עודף מים.