היועמ"ש בודק מחדש את פרשת הביציות

פרקליטות המדינה קבעה כי אין די ראיות לתיק פלילי נגד פרופ' ציון בן-רפאל, ששאב ממטופלות כמות ביציות גדולה מהמסוכם, ועל-פי הטענות סיכן את חייהן; מני מזוז יבדוק את התיק בעצמו בעקבות ערר

פרשת פרופ' ציון בן-רפאל, הידועה יותר בשם "פרשת הביציות", עולה שוב על סדר היום הציבורי והמשפטי. הפעם, לפי החלטת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, שהורה בימים אלה לבדוק מחדש את התיק הפלילי נגד פרופ' בן-רפאל, שנגנז. הבדיקה המחודשת של תיק זה נעשית בעקבות פניית עורך הדין דניאל סרור, ממשרד כספי את סרור.

עו"ד סרור מייצג בתיק זה כמה מהזוגות המתלוננים. אלה טוענים, כי בן-רפאל גנב מהם, תרתי משמע, ביציות, תוך סיכון בריאותן של הנשים. הבדיקה המחודשת נעשית עתה, במסגרת ערר שהגישו, ובו הם קובלים על החלטת פרקליטות המדינה, שקבעה: "לא נמצאו ראיות מספיקות להעמדתו לדין בעבירות הנוגעות לרשלנות בטיפול הרפואי". במקביל החליטה הפרקליטות להגיש נגד בן-רפאל קובלנה משמעתית, שטרם נדונה.

נדגיש כבר כאן: בן-רפאל מכחיש את כל החשדות הפליליים שיוחסו לו בפרשה זו. לגישתו, רופאים בבית-החולים בילינסון וגורמים הנמנים עם יריביו האישיים והמקצועיים, הם העומדים מאחורי התלונות נגדו.

בן-רפאל אף הזהיר, כי בידיו מזוודה עם מסמכים, באמצעותם הוא יכול "להפיל" רופאים בכירים בבית-החולים בילינסון. בעקבות טענותיו, הוגשה נגדו תלונה למשטרה על איומים. המשטרה פתחה בחקירה. הממצאים אינם ידועים לנו, בשלב זה.

כבוד היועץ המשפטי

סרור מבקש במכתבו אל היועץ המשפטי לממשלה: "נוכח מעורבותה של כל צמרת המדור הפלילי בפרקליטות המדינה בפרשה הנדונה, סבורים המתלוננים, בכל הכבוד, כי ראוי שערר זה יידון על-ידי היועץ המשפטי לממשלה עצמו, ועל-כן מופנה הערר לכ' היועמ"ש" (במצב רגיל נוהג היועמ"ש להאציל על הפרקליטות מסמכויותיו בנושאים אלה, י.י).

מזוז קיבל את הבקשה, והחליט לבדוק עניין רגיש זה בלשכתו הוא. במקביל לכך, הנחה מזוז את הנוגעים בדבר, להקפיא את המגעים עם בן-רפאל ועם בית-החולים בילינסון, הנמצאים ביחסי עבודה עם בן-רפאל.

הערר שהוגש נגד בן-רפאל משקף את חומרת המעשים המיוחסים לו. נקדים ונאמר, כי אין לקבל כ'כזה ראה וקדש' את הטיעונים המועלים בערר. יחד עם זאת, העובדה שבן-רפאל הודה בשאיבת ביציות מנשים בכמות גדולה בהרבה מזו שדובר בה תחילה, משמשת עתה נגדו.

ככה זה עבד

מקריאת הערר עולה לכאורה תמונה קשה. לפיה, בן-רפאל חשוד שהפעיל שיטה של גניבת ביציות, תוך מתן טיפול רפואי רשלני וסיכון חיים. כך הוא פעל, לטענת המתלוננים:

בן-רפאל הונה את המתלוננים לשם קבלת הסכמתם לתרומת ביציות. הוא הסתיר מהם מידע חיוני ואף מסר להם מידע כוזב אודות כמותה ביציות שיופקו משחלותיהן של המתלוננות.

לצורך הפקת כמות אדירה של ביציות, אשר בחלקה הארי נועד למטופלות אחרות, הורה למתלוננות ליטול הורמונים במינונים גבוהים. בכך גרם להן גירוי יתר שחלתי - חולי הכרוך בסבל ובסיכון חיים.

על-מנת להסתיר את מעשיו ואת התוצאות המסוכנות, נמנע בן-רפאל מעריכת בדיקות חיוניות למתלוננות. במקביל סילף, במכוון, רישום תוצאות בדיקות מעבדה שהצביעו על סיכון.

בן-רפאל העלים מידע אודות כמות הביציות שנוצרו ונשאבו משחלותיהן ואודות כמות הביציות שנמסרו למטופלות אחרות. משנשאל על כך, מסר מידע שקרי אודות הנתונים האמורים.

בשורה התחתונה: על-פי התלונה, נטל בן-רפאל מהנשים המתלוננות, ללא ידיעתן ורשותן ותוך הונאתן, מאות ביציות ברות הפריה, לשימושן של מטופלות אחרות בהן טיפל במסגרת פרטית. בן-רפאל תכנן זאת מראש, ותיזמן את שאיבת הביציות לימים בהם זימן את הנתרמות.

לטענת המתלוננים, בן-רפאל הרוויח פעמיים ממעשיו: פעם אחת מהמטופלת ממנה נשאבו הביציות, ופעם שנייה מתמלוגים שקיבל מהמדיקל-סנטר בהרצליה עבור כל מטופלת שקיבלה ביציות.

פלילי או משמעתי?

לטענת המתלוננים, נאמר להם מפורשות כי בן-רפאל הודה בביצוע המעשים, כאשר הסכים מראש להודות בכתב הקובלנה - כדי לסלק מעצמו הגשת כתב אישום לפי הדין הפלילי. חילוקי הדעות יסודם במשמעות מעשיו: האם מדובר בעבירה פלילית או משמעתית.

עו"ד סרור מזמין עתה את היועמ"ש מזוז לבחון היטב תיק זה, וטוען כי מדובר בעבירות פליליות, נוסף לאלה המשמעתיות שבוצעו. סרור קובל גם על ההליכים המוזרים שנקטה הפרקליטות, עד שהגיעה לתוצאה, שהייתה, כאמור, הסתפקות בהגשת קובלנה משמעתית, בלי שניתנה למתלוננים החלטה מנומקת.

כותב סרור: "החלטתה הבלתי מנומקת של הפרקליטות אשר עומדת בסתירה להחלטה קודמת ולהימצאותן של ראיות חזקות שלא נסתרו להוכחת החשדות כנגד פרופ' בן-רפאל מחד, והליך הבירור החריג בו נקטה הפרקליטות בדרך להחלטה זו - מאידך, מצדיקים את קבלת ערר זה".

ההסכם עם בילינסון

החלטת היועמ"ש עתה, הינה ההחלטה המהותית השנייה המתקבלת באחרונה בעניינו של בן-רפאל. עוד קודם לכן הורה משרד הבריאות ל'שירותי בריאות כללית', המנהלת את בית-החולים בילינסון, לעצור בשלב זה את החזרתו של בן-רפאל לתפקידו כמנהל מחלקת נשים בבית-החולים. ההוראה ניתנה על-מנת לסכל הסדר בין בילינסון לבן-רפאל, לפיו אמור הרופא הבכיר, עם החתימה על ההסדר, לשוב לנהל את המחלקה, אותה ניהל בעבר ובה ביצע, לפי הטענות, מעשים בלתי תקינים.

במכתב ששוגר במארס 2004 אל שירותי בריאות כללית נאמר: "ההסכם המתגבש בין פרופ' ציון בן-רפאל לבין 'שירותי בריאות כללית', הינו בתחום של יחסי עבודה, ומשרד הבריאות אינו צד בו.

"עם זאת, מיד עם היוודע למשרד הבריאות - באמצעות כלי התקשורת - דבר ההסכם המתגבש, העבירה היועצת המשפטית של משרד הבריאות, עו"ד מירה היבנר-הראל, מכתב ל'מנכ"ל שירותי בריאות כללית' (פרופ' זאב וורמברנד, י.י), וציינה בפניו את העובדה, כי במשרד מתנהל הליך קובלנה נגד פרופ' בן-רפאל, ואין מקום בשלב זה להגיע להסדר בין הצדדים.

בתום הליך הקובלנה, יועברו המלצות הוועדה לשופט בדימוס ורדי זיילר, שיחליט בעניינו של פרופ' בן-רפאל, כמי שהואצלו אליו סמכויות שר הבריאות".

היועמ"ש, מני מזוז, מסר בתגובה, כי "הבדיקה נעשית לאור הערר שהוגש, ותסתיים תוך כמה שבועות".